در گفت و گو با پانا
جوان نخبه شیرازی: هوش هیجانی، نقش موثرتری نسبت به هوش شناختی در موفقیت افراد دارد
شیراز (پانا) - دو جوان نخبه شیرازی براساس تجربه شخصی خود و کارکردن در حوزه دبستان و ارتباط با کودکان، ایدهی ساخت بازیهایی که با مهارت ورزی به کودک خلاقیت داده و مهارت او را افزایش و به رفع اختلالات یادگیری کمک کند را ارائه واقدام به ساخت و طراحی بسته بازی های مهارتی و کاملا ایرانی کردهاند.
حمید رضا کاویانی یکی از طراحان بسته خلاقیت و مهارت ورزی در گفت و گو با پانا از تجربه کار کردن خود با دانش آموزان گفت: "ایده اولیه این پکیج زمانی به ذهن ما رسید که تقریبا ۵سال در حوزه دبستان شروع به فعالیت داشتیم و احساس میکردیم که بچهها باید یکسری بازیها و مهارتها را باید یاد بگیرند که متاسفانه در بازار وجود ندارد."
او ادامه داد: کودکان پیش دبستانی، باید مهارتهای یازده گانه ای را آموزش ببینند که این مهارتها تا پیش از این به طور کامل در بازار نبود و مربیان پیشنهاد خرید بازیهایی را به بچهها میدادند که تنها یک مهارت را در برمیگرفت اما تیم "آی سیب" براساس مهارتهای یازدهگانه پیش دبستانی بسته ای را طراحی کرد که بازیهای آن دارای شاخص در حوزه یادگیری است.
اختلالی که در آن موفقیت تحصیلی فرد با توجه به سن و آموزش و هوش، براساس آزمونهای معیار خواندن و نوشتن و محاسبه از آنچه انتظار میرود بسیار کمتر باشد، اختلال یادگیری توصیف میشود و این اختلال یادگیری یعنی رشد ناکافی مهارتهای خاص تحصیلی که به علت بیماری جسمی یا عصبی نیست و این کودکان علیرغم هوش طبیعی در یک یا چند حوزه درسی مشکل یادگیری دارند و تواناییهایی مانند خواندن، نوشتن و یا ریاضیات به طور قابل توجهی کمتر از سطح توانایی عمومی کودک است و این عدم توانایی در حوزه تحصیلی خاص زیرسطح مورد انتظار براساس سن، هوش و آموزش کلاسی کودک است.
او افزود:طبق اسناد تربیتی موجود، کودکان باید این مهارتها را قبل از ورود به دبستان یاد بگیرند و اگر این مهارتها به کودک آموخته نشود و بچهها مهارت هارا یاد نگیرند، اختلال یادگیری در بچه ها به وجود میآید.
این جوان نخبه شیرازی، انجام این بازی ها را موجب تقویت تمرکز کودک، افزایش مهارت دست ورزی عنوان کرد و ادامه داد: مهارت ورزی و اختلال دو قطب متضاد هم هستند که اگر کودک این مهارت ها را نیاموزد، در قالب اختلالات مشکل پیدا می کند.که به همین منظور بسته بازیهای خلاقیت و مهارت ورزی دو منظوره درست شده که هم بچه ها به وسیله بازی کردن با این وسایل به مهارت ها برسند و هم این که اگر کودکان اختلال در یادگیری دارند مورد ارزیابی قرار بگیرند و اختلالات آنها بر طرف شود.
این گروه خلاق و مبتکر محصولات و اختراعات خود را با نام تجاری "آی سیب" که مخفف "مغز خلاق ایرانی" یا همان "Iranian creative brain" است در بازار عرضه میکنند و تاکنون ۱۸ طرح صنعتی را وارد بازار کرده و دو اختراع ثبت شده در ایران و یک اختراع ثبت شده در کشور آمریکا نیز در کارنامه خود دارند و برای این محصول مجوزهای لازم برای پخش آن را از سازمان پژوهش و تکنولوژی گرفته اند.
کاویانی، مهارت های یازده گانه را شامل مهارت های جسمی-حرکتی برشمرد و افزود: مفاهیمی که کودک قبل از ورود به دبستان باید بداند و در قالب مهارتهای یازده گانه است در این بسته گنجانده شده است مثل: مفهوم بزرگ به کوچک، کوچک به بزرگ، آشنایی با رنگ ها، آشنایی با اشکال هندسی، حل و درک معمای ساده، آشنایی با مشاغل، تقویت مهارت دستورزی، تقویت تمرکز، همسوکردن چشم و دست، تقویت هوش فضایی، درک و مفهوم جز از کل.
محمد نصیری دیگر طراح و مبتکر این بازی ها، با اشاره به اینکه اکثر مهارت هایی که نام برده شد در خصوص درک و ادراک کودک است و این یک شاخص جهانی است، افزود: یک سری مهارت ها مثل خودباوری، حل و درک معمای ساده، آشنایی با اشکال هندسی، آشنایی با رنگها مهارت هایی است که باید مورد ارزیابی قرارگیرند و کودکان باید یاد بگیرند؛ بسته ی بازی "آی سیب" به گونه ای کاملا حرفه ای طراحی شده است و این قابلیت را دارد که به صورت بومی تهیه شود و در آن به اقلیم و شرایط بومی کودکان و هویت استانها و شهرها توجه شود.
به گفته ی این مخترع و ایده پرداز پکیج مهارت ورزی، مهارت ها و آسیب های اجتماعی مسیری هستند که در کنار یکدیگر قرار می گیرند و اگراختلالات مورد بررسی قرار نگیرند منجر به بروز آسیب های اجتماعی می شود.
او معتقد است، کودک در سنین ابتدایی باید به این مهارتها دست یابد و عدم دستیابی به مهارت ها منجر به بروز اختلال و ایجاد درگیری و تنش در خانواده ها میشود.
او با اشاره به اینکه این بسته بازی یازده گانه وسیله ای موثر در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است گفت: یکی از رویکردهای ما در قالب بازی بزرگسالی و گروهی است که با درنظر گرفتن ایجاد تعاون گروهی و افزایش "ای کیو ،EQ" که همان هوش هیجانی و عنصر بنیادین از رفتار انسان است بازی میشود.
او اظهار کرد: متاسفانه درایران بر روی "آی کیو یا همان هوش شناختی" بیشتر از ای کیو " EQ" یا همان هوش هیجانی تاکید میشود در حالیکه هوش هیجانی تاثیرگذارتراز هوش شناختی است و تقریبا ٨٠ درصد اقتصاد دنیا و موفقیت ها توسط افراد برخوردار از هوش هیجانی بالا صورت گرفته است.
وی با اشاره به استقبال دفتر مقابله با آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش فارس از طراحی این بازیها و کمک به ایجاد خانه پیشگیری از آسیب ها در شیراز افزود: امروز هزینههای درمان را باید در بخش پیشگیری هزینه کرد و شهرداریها می توانند با بهرهگیری ازاین بسته مهارتی و کمک به انبوه سازی آن و نصب در پارکها ضمن حمایت از یک کالای تمام ایرانی،گامی موثر در کاهش آسیبهای اجتماعی بردارند.
نصیری افزود:خانه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در شیراز را با کمک دفتر مقابله با آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش فارس راه اندازی کردیم و در آن از این بازی ها در ابعاد بزرگ و جذاب استفاده شده است که مورد استقبال خانواده ها و دانش آموزان واقع شده است.
کاویانی با اشاره به اینکه بازی های موجود در خانه بازی ها در شیراز زمینه ارتباط بیشتر اعضای خانواده را با یکدیگر فراهم می نماید، افزود: در این خانه بازی محیطی فراهم شده که انواع صمیمتها را در خانواده به وجود میآورد.
وی ادامه داد: در حوزه آسیب های اجتماعی چند نوع صمیمیت مورد ارزیابی قرار میگیرد که شامل صمیمیت های جسمی، زمانی و عاطفی است و این بازی ها تمام انواع صمیمیت ها را در حوزه آسیب های اجتماعی در برمی گیرد.
وی ادامه داد: ما سعی کردیم در طراحی این بازی ها در کنار مهارت افزایی توجه به هوش هیجانی را نیز داشته باشیم و بازی ها را طوری طراحی کرده ایم که کودکان برای تکمیل این بازی ها نیازمند همراهی بزرگترها باشند و موجب فاصله گرفتن خانواده ها از فضای مجازی باشد چرا که این بازی ها کاملا جسمی-حرکتی طراحی شده اند و تنها با هوش و دست مخاطب باید صورت گیرد.
او با تاکید بر اینکه یکی از دلایل اجتماعی که خانواده ها را از هم دور میکند فضای مجازی است گفت: امروزه یکی از مشکلات خانواده ها، ناتوانی در برقراری ارتباط با فرزندان است که سبب بروزآسیب های اجتماعی متعدد می شود.
وی با بیان اینکه تمام مواد اولیه، ساخت و طراحی این پکیج کاملا ایرانی است گفت: این پکیج به طور مستقیم زمینه اشتغال بیش از ۸۰ نفر را فراهم کرده و برای رشد و توسعه آن نیازمند حمایت مالی مسوولان هستیم تا بتوانیم این پکیج را به تولید انبوه برسانیم و با ساخت قالب های صنعتی باعث افزایش کیفیت و امکان صادرات آن را فراهم کنیم.
وی تاکید کرد: ما در استان فارس ۱۲۰ هزار نوآموز داریم که اگر آموزش و پرورش بتواند زمینه حمایت از این کار خلاقانه و موثر تمام ایرانی را تنها در زمینه نوآموزان ایجاد کند گام موثری در حمایت از کارگر و کالای ایرانی برداشته است.
ارسال دیدگاه