مدیرعامل شرکت فرودگاهها
احداث فرودگاه جدید ممنوع است
تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران میگوید براساس قانون برنامه ششم توسعه، احداث فرودگاههای جدید در کشور ممنوع اعلام شده است.
به گزارش مهر، رحمت الله مهابادی در سومین نمایشگاه صنعت حمل و نقل و صنایع وابسته با بیان اینکه در بهترین وضع ناوبری هوایی و صنعت فرودگاهی کشور در طول چهار دهه اخیر قرار داریم، گفت: از جنبههای بهسازی و نوسازی سامانههای فرودگاهی و همچنین زیرساختهای این صنعت در بهترین وضع قرار داریم.
وی افزود: امروز از اولین سامانه بومی SSR بهرهبرداری آزمایشی خواهد شد. این سامانه راداری در فرودگاه مهرآباد نصب میشود. همچنین به زودی بهرهبرداری از اولین سامانه سیمیلیتور (شبیهسازی) سه بعدی برج مراقبت پرواز که توسط کارشناسان داخلی ساخته شده است، آغاز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران گفت: عملیات نصب رادار آسمان ایران نیز به زودی انجام میشود که به امنیت آسمان پایتخت کمک شایانی خواهد کرد.
وی درباره توسعه فرودگاهها گفت: براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری به دلیل دسترسی مردم به طور میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر به یک فرودگاه، نیازمند احداث فرودگاه جدید نیستیم. همچنین در برنامه ششم توسعه نیز ایجاد فرودگاه جدید ممنوع شده است اما متولیان بخش صنعت هوانوردی و راه و شهرسازی به این نتیجه رسیدهاند که برای توسعه فرودگاهها باید جهتدهی درست داشته باشیم.
مهابادی خاطرنشان کرد: فرودگاههای نسل سوم و یا کوچک طرحی است که از سوی شرکت فرودگاهها ارائه شده است و ناظر بر این است که به دنبال اجرای عدالت جغرافیایی در زمینه توسعه فرودگاهی در کشور باشیم. این عدالت اجتماعی با احداث فرودگاههای نسل سوم که فرودگاههای ارزانقیمت با هزینههای پائین، فعالیت هواپیماهای کوچک و امکان تغییر تایم پروازها نسبت به میزان پروازها هستند، توسعه خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: در هشت ماهه نخست امسال نسبت به هشت ماهه نخست سال گذشته، در ۱۰ فرودگاه درجه دو و سه کشور مانند جهرم، خوی، مراغه، پارس آباد و ... نشست و برخاست هواپیما افزایش داشته است.
او درباره چرایی بالا بودن هزینه احداث باند بتنی ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد که براساس اعلام خود مهابادی در هفته گذشته ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است، تأکید کرد: قرارداد احداث این باند براساس مناقصه عمومی به امضاء رسیده است. قرارداد ساخت باند ۶۰ میلیارد تومان بود ولی آن رقمی که ذکر شد( ۱۳۰ میلیارد تومان) ارزش فعلی پروژه بوده است. همچنین در این قرارداد نوسازی سامانه لایتینگ باند نیز (نوررسانی) گنجانده شده بود. به طور کلی شرکت فرودگاهها در چهار سال اخیر ۷ هزار میلیارد تومان در پروژههای عمرانی هزینه کرده است که براساس اعلام دستگاههای نظارتی حتی یک ریال نیز تخلف نداشتهایم.
ارسال دیدگاه