معاون وزیر راه خبر داد
خودداری کشورهای اروپایی از سوخترسانی به هواپیماهای ایرانی
تهران (پانا) - به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری علاوه بر ترکیه و لبنان، اکثر کشورهای اروپایی نیز از سوخترسانی به هواپیماهای ایرانی خودداری میکنند.
به گزارش مهر، علی عابدزاده در نشست خبری سومین نمایشگاه صنعت حمل و نقل گفت: دو اتفاق مهم در صنعت هوانوردی در ماههای اخیر رخ داده است، یکی تغییر نرخ ارز به صورت پلهای و دو برابر شدن نرخ ارز مصرفی شرکتهای هواپیمایی و دومین اتفاق، تشدید تحریمها توسط دولت آمریکا است. این دو مولفه همه مسائل صنعت هوانوردی را تحت تاثیر قرار داده است.
وی افزود: در سازمان هواپیمایی کشوری تلاش داریم اولاً وضع فعلی را حفظ کنیم و دوم اینکه به توسعه این صنعت بپردازیم. ما قبلاً هم در وضع خاص تحریمی بودهایم ولی در این مرحله توان و دانش بیشتری نسبت به گذشته در میان کارشناسان صنعت هوانوردی وجود دارد.
رئیس سازمان هوانوردی کشوری ادامه داد: برای نشست و برخاست هواپیماهای کشورهای خارجی از جمله هواپیماهای آمریکایی هیچ محدودیتی نداریم و از نظر سازمان هواپیمایی کشوری همه هواپیماها میتوانند در فرودگاههای ما نشست و برخاست داشته باشند. تنها محدودیت برای هواپیماهای متعلق به رژیم صهیونیستی است.
عابدزاده درباره اجرای دستورالعملهای صنعت هوانوردی گفت: دستورالعملهای هوایی برای افزایش رضایتمندی مسافران از خطوط هوایی است. اگرچه در دستورالعمل صدور مجوز تاسیس شرکت هواپیمایی داشتن حداقل ۵ فروند هواپیما تاکید شده است اما در دستورالعمل دیگری برای جذب سرمایههای کوچکتر این مجوز را صادر کردهایم که متقاضی تاسیس ایرلاین میتواند با تعداد هواپیمای کمتر و سرمایه کمتر اقدام به تاسیس شرکت هواپیمایی کند تا فرودگاههای کوچک ما فعال شوند. اخیراً به چند ایرلاین جدید مجوز تاسیس دادهایم و به طور کلی دستورالعملهای سازمان هواپیمایی شفاف هستند و قبل از ابلاغ، در سایت سازمان منتشر میشود تا نظرهای کارشناسان را اخذ و اعمال کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره سن ناوگان هوایی نیز گفت: بر اساس مصوبه مجلس حداکثر سن هواپیما باید ۱۵ سال باشد اما با توجه به اینکه ۳۵ تا ۳۶ سال صنعت هوایی ما بد اداره میشد و قیمت گذاریها باعث شده بود تا به این صنعت فشار بیاید، این مصوبه فعلاً اجرا نشده است.
عابدزاده درباره تخصیص سوخت به هواپیماهای ایرانی در فرودگاههای خارجی گفت: اکثر کشورهای اروپایی، ترکیه و لبنان به هواپیماهای ایرانی سوخت نمیدهند اما شرکتهای هواپیمایی در حال مدیریت هستند تا با همین ناوگان موجود، پروازها را ادامه دهند.
وی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما نیز گفت: افزایش دو و نیم برابری ارز در ماههای گذشته از یک سو و با توجه به بالا بودن هزینه ارزی اداره شرکتهای هواپیمایی که تا ۵۵ درصد هزینه این شرکتها را شامل میشود، قیمت بلیت هواپیما افزایش یافت اما در چند ماه آتی شاهد تعادل در نرخ بلیتها خواهیم بود.
عابدزاده درباره خرید و فروش مجوز شرکت هواپیمایی گفت: قبلاً مجوز ایرلاین را با قیمت بالایی میفروختند و پس از اخذ موافقتنامه اصولی تاسیس شرکت هواپیمایی، این مجوز را ۳ تا ۴ میلیارد تومان به فروش رسانده و بعد هم شرکت هواپیمایی احداث نمیشد. اما موافقت اصولی را زمانی میدهیم که سرمایهگذار اول هواپیما را خریداری کند و بعد از خرید هواپیما موافقت اصولی خواهیم داد.
معاون وزیر راه درباره فروش چارتری بلیت هواپیما نیز گفت: در سالهای گذشته بخش زیادی از فروش بلیت ایرلاینها به صورت چارتری بود اما در دو سه سال اخیر تلاش داشتیم میزان فروش چارتری را به حداقل برسانیم.
وی ادامه داد: به طور کلی فروش چارتری بلیت هواپیما حذف نخواهد شد چرا که بلیت چارتری به صنعت گردشگری کمک میکند. سازمان نیز از خرید و فروش چارتری بلیت در راستای توسعه صنعت گردشگری حمایت خواهد کرد.
او درباره شکایت انجمن دفاتر خدمات گردشگری از شرکتهای هواپیمایی که تخفیف ویژه به خریداران بلیت این شرکتها در صورت خرید بلیت از سایتهای رسمی خود داشته باشند، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری از رقابت مضر جلوگیری خواهد کرد.
ارسال دیدگاه