معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش: پژوهش بدون برخورداری از فضای فرهنگی مساعد ثمره چندانی ندارد
تهران (پانا)- معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش پژوهش در نظام آموزش و پرورش را فعالیتی ماموریتگرا دانست و تاکید کرد که پژوهش بدون برخورداری از فضای فرهنگی مساعد، ثمره چندانی نخواهد داشت.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مجید رعنایی، گفت: «توسعه، تحول و ارتقای پیوسته کیفیت، پیشبینی چالشها، مسائل و بحرانهای پیش رو، تشخیص مسائل و بحرانهای تربیتی و راههای مقابله با آنها و توسعه فرهنگ پژوهش از کارکردهای اصلی اجرای فعالیت های پژوهشی است.»
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: «به نظر میرسد به سه دلیل اساسی باید به توسعه و تعالی فرهنگ پژوهش در نظام آموزش و پرورش یعنی اصل خردورزی، تاثیرگذاری یافتههای پژوهش و پیوند ذاتی فرایند پژوهش با فرایند درک اصلاح و بهبود موقعیت به عنوان یکی از شایستگیهای ضروری در جریان تربیت توجه ویژه کنیم.»
رعنایی با اشاره به اصل خردورزی گفت: «تحقق اصل «مسئولیت» و اصل «پویایی» در تمامی ابعاد و اجرا نظام آموزش و پرورش، محتاج توسعه پژوهش است.»
او ادامه داد: «پژوهش بدون برخورداری از فضای فرهنگی مساعد، ثمره چندانی را در بر نخواهد داشت. فرهنگ به عنوان زیستبوم مناسب پژوهش عمل مینماید و از اینرو با گسترش آن در میان مدیران و سایر دست اندرکاران نظام آموزش و پرورش، زمینه توسعه و تاثیرگذاری یافتههای پژوهش را فراهم مینماید.»
رعنایی بر پیوند ذاتی فرآیند پژوهش با فرآیند درک، اصلاح و بهبود موقعیت به عنوان یکی از شایستگیهای ضروری در جریان تربیت تاکید کرد و گفت: «از این منظر در سطوح مربیان و مربیان، توجه به توسعه این امر ضروری است. مربیان با کسب شایستگیهای پژوهشی و با تکیه بر روش پژوهش به درک بهتر موقعیت خود و اصلاح و بهبود آن به عنوان یکی از عوامل موثر در هدایت و پرورش، تعمیق یادگیری و تقویت روحیه پژوهش و جستجوگری درآنها کمک میکنند.»
معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «بر این اساس نظام پژوهش، بخشی از ظرفیت خود را به گسترش فرهنگ پژوهش در میان مربیان، مدیران و تصمیمگیران، پژوهشگران تربیتی، متربیان و خانواده آنها و سایر افراد مرتبط با تربیت اختصاص میدهد که حاصل آن به تسهیل اجرای کارکردها و تحقق اهداف نظام تربیت رسمی عمومی کمک خواهد کرد.»
ارسال دیدگاه