رییس دانشگاه فرهنگیان مطرح کرد؛
فعالیت در تربیت معلم یعنی ترسیم نقشه آینده کشور
تهران (پانا) - رییس دانشگاه فرهنگیان فعالیت در تربیت معلم را ترسیم نقشه آینده کشور دانست.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، حسین خنیفر در مراسم افتتاحیه دوره بالندگی حرفهای معاونت دانشجویی، فعالیت در تربیت معلم را ترسیم نقشه آینده کشور دانست و گفت: «خدمت در عرصه تعلیم و تربیت افتخاری است که خداوند اعطاء کرده است. تمام نظام هایی که پس از ۱۹۴۵ در تاریخ جهان رشد یافته و تحول ساز بودند؛ آموزش، بهویژه آموزش عمومی را به عنوان کاهش دهنده استرس، ناامیدی و تخلف و حضور جهانی تقویت کردند.»
رییس دانشگاه فرهنگیان تقویت صنعت نوآوری با تاکید بر نقش معلم در کاهش وابستگی ها، اهمیت رقابت و آینده پژوهی را از دیگر مولفههای تحول آفرین در جوامع عنوان کرد و افزود: «برای مدیریت نیاز به توانایی و تمایل است، با "تمایل" میتوان تحول را رقم زد و شگفتی آفرید و حتی ریل کشور را با وجود کاستیها عوض کرد.»
او به افزایش جمعیت دانشآموزی و خروج دو سوم معلمان در سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: «در برخی کشورها ازجمله ژاپن خروج معلم از سیستم آموزشی با کاهش ساعات تدریس و در ۱۰ سال به صورت نرم تحقق میپذیرد نه به صورت یکباره.»
خنیفر گفت: «با"تمایل" میتوان در تربیت معلم موفق باشیم، اینکه درد را ببینیم و کاری نکنیم، نفی کنیم و راهکاری پیش پا نگذاریم فاجعه است.»
او غایبترین اصل در قعالیتها را نبود مهارت دانست و بر لزوم کسب آن تاکید کرد و گفت: «مهارت مولفهای اقتباسی و نوآورانه است و باید در بخشهای سراداری و ارائه خدمات دانشجویی از مهارتهای جدید جهانی استفاده کرد.»
رییس دانشگاه فرهنگیان به استقبال نخبگان و رتبههای برتر از حضور در دانشگاه فرهنگیان و انتخاب شغل معلمی اشاره کرد و افزود: «حتی اگر این انتخاب برای فرصت شغلی آن نیز باشد میتوان امیدوار بود که افرادی برتر جامعه به سمت معلمی تشویق شدند و ۳۰ سال معلم خوب داریم.»
او تقدیس و تربیت معلم شایسته به عنوان تضمین کننده آینده ژاپن را یک اصل در این کشور دانست و افزود: «تقدیس و تکریم کارمعلمی در فرهنگ و آموزههای دینی و قرآنی همواره مورد تاکید و اشاره بوده است.»
خنیفر تربیت معلم شایسته را عامل دگرگونی در جامعه برشمرد و افزود: «اگر تا ۱۰ سال آینده به صورت میانگین ۴۰ هزار دانشجو هر سال پذیرش داشته باشیم باز هم با توجه به خروج نیرو افزایش دانشآموز و آینده کشور کمبود معلم داریم و پس از جبران نیز میتوانیم از کمیت به سمت کیفیت حرکت کنیم.»
او قشر معلمان را کم خطا ترین افراد در دستگاهها برشمرد و گفت: «پاک ترین مراکز نیز مراکز تربیت معلم در میان سایر دستگاهها هستند.»
رییس دانشگاه فرهنگیان افزود: «دانشجومعلم شهروند ۴ ساله دانشگاه است، بهترین معلمان، معلمانی هستند که در دانشگاه فرهنگیان تربیت میشوند و بهترین استادان کسانی هستند که معلم بودند و دکتری گرفتند زیرا تدریس و کارورزی را در کنار هم رقم میزنند.»
او انتظار صرف، عدم آگاهی و آموزش را از مسائل تاثیر گذار بر انضباط دانست و بر لزوم قانون خوانی، اطلاع رسانی، استفاده از ابزار و حضور مسئولان در خوابگاهها و برگزاری نشستها و استفاده از تجارب سایر دانشگاهها تاکید کرد.
خنیفر به فرمایشات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مبنی بر اهمیت تحصیل، تهذیب و ورزش در دانشجو معلمان، اشاره کرد و گفت: «اگر تربیت بدنی در مراکز به نحو شایسته اتفاق بیافتد آسیبهای انضباطی کاهش مییابد همچنین موجب کاهش کرختی، افزایش یادگیری، سلامت جسم و روان، احساس مثبت و اعتماد به نفس خواهد بود.»
او با تاکید بر تقویت تربیت بدنی در مراکز، افزود: «کاری کنید در هر گوشه از مراکز امکان ورزش کردن وجود داشته باشد، که نیاز به خلاقیت دارد.»
رییس دانشگاه فرهنگیان در ادامه بر لزوم دستگیری از دانشجومعلمان، داشتن سعه صدر، رفاقت و اغماض در برخی امور، تصحیح خطاها، اشاره تاکید کرد و گفت: «باید دانشجو معلمان را به ارزشمندی نزدیک کنیم، حفظ حریم، حرمت و حرم آنان بسیار مهم است. هرچه مهارت، تربیت بدنی و ارتباط با دانشجویان تقویت شود، شورای انضباطی بیکار شده و میتوانند به آموزش بپردازند.»
ارسال دیدگاه