افزایش صادرات و پیوستن ایران به اقتصاد جهانی با نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۱۸
تهران (پانا) - سومین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۱۸) در تاریخ ۲۲ آذر با حضور شرکتهای داخلی و همچنین بیش از ۶۰۰ بازرگان خارجی از ۶۰ کشور در محل نمایشگاه شهر آفتاب برگزار شد. نمایشگاهی که پیوستن ایران به اقتصاد جهانی با نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۱۸ با محوریت صنعتICT را هدفگذاری کرده است.
به گزارش ستاد نمایشگاه ایران اکسپو، نکته حایز اهمیت و متمایز این دوره از نمایشگاه، حضور پررنگ حوزه آیسیتی و توجه ویژه جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به برگزاری این نمایشگاه با محوریت آیسیتی و نیز پاویون اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، مشاوران و پیمانکاران مخابرات ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی حوزه آیسیتی که با حمایت و همکاری شورای سیاستگذاری و رییس ستاد برگزاری نمایشگاه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان توسعه تجارت ایران، اتاق بازرگانی ایران و وزارت صمت بوده است.
داوود ادیب، رییس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران مخابرات ایران در این باره گفت: امیدواریم در این نمایشگاه با حمایت واقعی نهادهای دولتی و حاکمیتی توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران و تحقق نقش بخش خصوصی در اقتصاد مقاومتی و توسعه صادراتی غیر نفتی فراهم شود.
وی در خصوص تاثیر افزایش صادرات غیر نفتی به عنوان یکی از راهحلهای مشکلات اقتصادی کشور گفت: دستیابی به بازارهای خارجی امکان استفاده از ظرفیت کامل و تولید به مقیاس اقتصادی را فراهم کرده است و در نتیجه کاهش هزینه تولید و تامین منافع مصرفکننده داخلی را بهدنبال خواهد داشت.
وی افزود: در وضع تحریم، تنها راه برونرفت از این وضع، توسعه صادرات غیر نفتی است. ادیب ادامه داد: تجربه نشان داده است یکی از اصلیترین مسیرهای اقتصاد مقاومتی و تحول و پایداری جمهوری اسلامی ایران، ورود شرکتهای فنی و مهندسی چه در حوزه نرمافزار و سختافزار و چه در حوزه خدمات فنی و مهندسی به بازارهای بینالمللی است که پیمودن این مسیر با موانع و در عین حال مقاومتهایی روبروست که باید با برنامهریزی صحیح این موانع را مرتفع کرد.
رییس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران عنوان کرد: صادرات غیرنفتی به دولت و بانک مرکزی کمک میکند تا سیاستهای پولی و ارزی مناسبتری را در کشور پیاده کنند. البته صادرات غیرنفتی، حامل ارزشهای دیگری نیز در حوزههای غیراقتصادی است، از جمله اینکه شاخص امنیت را ارتقا میدهد و نکته قابل توجه آن است که صادرات غیرنفتی مانند هر فعالیت اقتصادی دیگر، نیازمند ثبات در مقررات و تصمیم گیریهاست.
وی درباره ارزیابی خود از نقش شرکتهای خصوصی در زمینه افزایش صادرات غیر نفتی و کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: ضرورت توجه به صادرات غیر نفتی بیش از گذشته باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم اقتصاد مقاومتی را با تکیه بر توان شرکتهای داخلی فنآور و دانشبنیان و همچنین شرکتهای خلاقمحور و استفاده از تمام ظرفیتهای اقتصادی و صنعتی کشور چه در حوزه محصول و چه در حوزه خدمات و مشاوره محقق کنیم.
ادیب گفت: صادرات خدمات در کنار سایر حوزههای ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزایش صادرات غیر نفتی به عنوان یک راهبرد استراتژیک با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و دوری از خامفروشی و همچنین توجه به حوزه صادرات محصول مورد توجه ارکان نظام است.
به گفته ادیب، برای ورود به بازارهای جهانی باید برنامهریزی و تمهیدات لازم از سوی شرکتها صورت گیرد تا در این وضع ناپایدار اقتصادی بتوانند حضوری موفق را تجربه کنند. آشکار است که ورود به بازارهای بینالمللی مستلزم یک برنامهریزی استراتژیک، بهروز، وجود اتحادیههای صادراتی مرتبط قوی، طراحی و تدوین اثربخش استراتژی بازاریابی بینالمللی و استفاده از مشاوران خبره در این حوزه است.
ادیب تاکید کرد: حرکت به سطح استانداردسازی و هماهنگی با استانداردهای بینالمللی محصولات و خدمات میتواند رشد کمی و کیفی، توسعه و در نهایت ورود به بازارهای جهانی را به غیر از بازار داخلی در عرصه بینالملل فراهم کند.
وی ادامه داد: در تجربههای جهانی میبینیم که تمام این فرایندها با ورود عملی و جدی مردم و تشکلهای مردمی، با اعتقاد و توجه حاکمیت به این ساختارها به وجود آمده است.
وی درباره نقش دولت در این زمینه گفت: زنجیره این حرکت بنیادی در جهت حمایت از تشکلها و نهادهای مردمی و اتحادیهها زمانی میتواند تکمیل شود که ساختار دولتی و حاکمیتی در کنار زنجیره اتحادیهها و مردم قرار گیرد و مثلث اقتصاد مقاومتی و مراقبتی از صنعت و کسب و کار را تکمیل و پویا کند.
وی همچنین در مورد نمایشگاه ایران اکسپو نیز گفت: در ادبیات تجاریسازی و مدلهای صادراتی، یکی از راههای ارتباطگیری شرکتهای خدماتی و تولیدی داخلی با تجار و بازرگانان خارجی، حضور درنمایشگاهها است که یکی از مهمترین رویدادهای مرتبط با صادرات، نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو) است چون شرکتهای خارجی و تجار با حضور خود دراین نمایشگاه از تولید و خدمات داخلی کشورمان بازدید میکنند.
وی گفت: با توجه به وضع کنونی کشور و افزایش نرخ ارزهای خارجی در مقابل ریال ، برنامهریزی راهبردی «اصلاحات اقتصادی با رویکرد صادرات » ضرورتی اجتنابناپذیر است. این وضع ایجاب میکند که سیاستهای اقتصادی در یک فرایند منطقی و توالی زمانی مناسب با استفاده از پتانسیل اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، پیمانکاران و مشاوران مخابرات ایران که متشکل از توانمندیهای شرکتهای بزرگ و با تجربه و اندیشمندان دانشگاهی وصاحبنظران مجرب است درجهت صادرات و همچنین تعامل سازنده با تجارت جهانی و تحکیم بنیانهای اقتصاد کشور عزیزمان صورت پذیرد. ادیب ادامه داد: در این راستا از تمامی شرکتهای حوزه ICT خواهشمند است در نمایشگاههای ایران اکسپو حضور داشته باشند و هماهنگیهای لازم را برای حضور پر رنگ با اتحادیه انجام دهند.
ادیب اظهار کرد: اتحادیه ضمن دعوت از چند حوزه مخابراتی در کشورهای هدف نسبت به دعوت از کشور دوست وهمسایه جمهوری اسلامی افغانستان اقدام نموده است و در این راستا جلسههای متعددی بین اعضا انحادیه ونمایندگان هرات تلکوم گذاشته شد وامیدوار است این جلسهها در اینده نزدیک تبدیل به قراردادهای اجرایی شود.
نمایشگاه ایران اکسپو فرصت مناسبی برای شرکتهای داخلی صادرکننده و یا آماده به صادرات است تا بتوانند در یک فضای مناسب از نزدیک با تجار وبازرگانان شرکتهای خارجی حاضر در این نمایشگاه ملاقات داشته است و در کنار مترجمان از قبل تعیینشده و بخشهای حقوقی آشنا به تجارت بینالمللی محصولات خود را عرضه و بازاریابی کنند.
ارسال دیدگاه