معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در آیین تجلیل از مدیران منتخب طرح تدبیر در مشهد مطرح کرد:
توجه ویژه به اقتضائات دوران کودکی و جایگزین کردن تکالیف مهارتی با تکالیف سنتی
مشهد (پانا) - با حضور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، جمعی از معاونین و روسای ادارات آموزش و پرورش استان، از مدیران برتر طرح تدبیر مدارس مقطع ابتدایی تجلیل شد.
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم که صبح روز پنجشنبه ۲۲ آذر ماه در مشهد مقدس برگزار شد گفت: مهمترین نکات در توفیق امر مدیریت ویژگی های مدیر، برنامه داشتن و درک صحیح از موضوعی است که قرار است هدایت و راهبری داشته باشیم و برنامه تدبیر کمک می کند تا با داشتن یک برنامه عملیاتی، زمان بندی و نظم دادن به امور بتوانیم به مدیر جهت پیشبرد اهداف کمک کنیم و ما این برنامه را با سند تحول بنیادین منطبق کردیم و به عنوان تنها برنامه اجرایی مدارس در دوره ابتدایی که در آن هر ۶ ساحت تعلیم و تربیت گنجانده شده است معرفی کردیم تا به عنوان نقشه راه مدارس ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد و تمام کارهایی که در مدرسه انجام می شود باید در راستای سند تحول بنیادین باشد و این نکته مهم که ساحت های ۶ گانه تعلیم و تربیت به اندازه هم مهم هستند و هیچ کدام نسبت به دیگری برتری خاصی ندارند.
وی افزود: اگر قرار است کار مدیر اثربخش باشد باید در نهایت به تغییر محسوس در رفتار مخاطبان، مراجعان و کارکنانش منجر شود و بهترین کار برای دانستن ویژگی های یک مدیر اثرگزار مراجعه به قرآن کریم و مبانی دینی است و بهترین مدیر هدایت گری که از طرف خداوند متعال برای بشریت فرستاده شده وجود مبارک پیامبر اکرم (ص) است که توانست تغییر اساسی در یک جامعه جاهلی ایجاد کند و از مهمترین ویژگی هایی که خداوند در زمینه موفقیت پیامبرش توصیف کرده است تاثیرگزاری بر روی قلب همه افراد دنیاست که سبب تحول شده است و این مهم از طریق عطوفت، مهربانی، رحمت، بخشش و نرم خویی پیامبر بدست آمده است.
حکیم زاده ادامه داد: اگر می خواهیم در دوره ابتدایی توفیق بدست آوریم و تربیت و تحول اتفاق بیافتد باید براساس سند تحول بنیادین نگاه تخصصی به کودک داشته باشیم و اقتضائات دوران کودکی را به رسمیت بشناسیم و بدانیم که ما مسئول تربیت و هدایت همه دانش آموزان هستیم و باید در کلام و رفتار خود عدالت تربیتی داشته باشیم و به بچه ها اجازه اشتباه کردن بدهیم تا یاد بگیرند و اعتماد به نفس و عزت نفس پیدا کنند.
وی خاطر نشان کرد: ما به هیچ وجه تکلیف را حذف نکردیم بلکه براساس اصول تربیتی تکالیف مهارتی را جایگزین مشق شب سنتی کردیم و می خواهیم به جای رونویسی صرف، مهارت نوشتن افکار، مشاهدات، احساسات و نظرات را در دانش آموز تقویت کنیم و اگر بخواهیم بچه ها در مدرسه و منزل همه چیز را کاربردی یاد بگیرند باید تکالیف مهارتی را جایگزین تکالیف سنتی کنیم.
حکیم زاده در پایان با اشاره به اجرای طرح بازی، آموزش و یادگیری گفت: در دوره ابتدایی فقط برنامه رسمی دوره ابتدایی مدنظر است و قرار نیست ذهن بچه ها از مطالب انباشته شود بلکه قرار است کودک با بازی مطالب را یاد بگیرد یعنی بازی به عنوان بستری برای یادگیری علوم مختلف و مهارت های زندگی در کودک ایفای نقش می کند و بجای حافظه محوری به سمت مهارت آموزی حرکت کند.
ارسال دیدگاه