مدیر آموزش و پرورش شاهین شهر:تعلیم و تربیت متعالی دانش آموزان در گرو مشارکت همگانی است
شاهین شهر، اصفهان (پانا) - مدیر اداره آموزش و پرورش شاهین شهر، تعلیم و تربیت متعالی نوجوانان را در گرو مشارکت همگانی دانست و گفت: تعلیم و تربیت متعالی به تمام ابعاد شخصیتی دانش آموزان توجه دارد و از تربیت کاریکاتوری اجتناب می شود.
محمد اسماعیل زاده اضافه کرد: مدیریت آموزش و پرورش منطقه شاهین شهر، سال تحصیلی جاری را با شعار «تعلیم و تربیت متعالی با مشارکت همگانی» آغاز کرد که در خصوص چرایی و علت انتخاب این شعار با اسماعیل زاده مدیر آموزش و پرورش به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید.
وی با اشاره به شعار سال آموزش و پرورش و جایگاه کنونی آن در جامعه و اهداف و نیازها، اظهار کرد: براساس سد تحول آموزش و پرورش، تربیت دانش آموزان نیازمند توجه به همه ابعاد شخصیتی دارد که به همین دلیل با تحلیل و بررسی وضعیت موجود و اهداف آموزش و پرورش طی پروسه چند ماهه و هم اندیشی با سایر اعضای شورای معاونین شعار «تعلیم و تربیت متعالی با مشارکت همگانی» برای سال تحصیلی انتخاب شد.
مدیر اداره آموزش و پرورش شاهین شهر، افزود: در سند تحول، شش ساحت تربیت به عنوان اهداف آموزش و پرورش تعریف شده است، ساحت تربیت اخلاقی و اعتقادی، تربیت اجتماعی و سیاسی، تربیت علمی و آموزشی، تربیت بدنی و زیستی، تربیت اقتصادی و تربیت زیبایی شناختی، شش ساحت تعریف شده در سند تحول آموزش و پرورش هستند که در رأس همه آن ها تربیت اعتقادی و اخلاقی دانش آموزان قرار دارد.
وی افزود: منظور از تعلیم و تربیت متعالی توجه به تمام ابعاد شخصیتی نوجوان است، برای شش ساحت تربیتی برنامه هایی در نظر گرفته شده است، برای مثال در ساحت تربیت اعتقادی برنامه های حضور در نمازجماعت، جلسات قرآن خوانی، نمازجمعه، راهپیمایی یوم الله ۱۳آبان، برگزاری جشنواره های مذهبی و در حوزه های زیستی برنامه های المپیادهای ورزشی برنامه ریزی شده است که اغلب به صورت تکمیلی است و اصل آن در قالب درس های دانش آموزان پیاده سازی می شود.
محمد اسماعیل زاده، با بیان اینکه سعی شده تا به تمام ابعاد شخصیتی دانش آموزان توجه شود و از تربیت کاریکاتوری اجتناب شود، ابراز کرد: برای دستیابی به همه این ساحت ها و اهداف، آموزش و پرورش به همه قلمروهای مشارکت همگانی نیاز دارد که مهم ترین بعد آن بعد تربیتی است و مشارکت خانواده ها را می طلبد.
وی با تاکید بر اهمیت هماهنگی خانواده و مدرسه برای تربیت دانش آموزان، دوگانگی و اصطکاک بین آموزه های مدارس و خانواده ها را یکی از مشکلات کنونی آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: اگر خانواده ها احساس کنند که مدارس اهدافی را دنبال می کنند که خانواده ها باید آن را حمایت کنند، آسیب های کمتری متوجه دانش آموزان می شود.
مدیر اداره آموزش و پرورش شاهین شهر، از رشد بیش از سه هزار نفری جمعیت دانش اموزان نسبت به سال تحصیلی۹۶-۹۷ در شاهین شهر خبر داد و با بیان اینکه سال تحصیلی جاری با ۳۵ هزارو ۵۰۰ نفر دانش آموز در شاهین شهر آغاز شده است اظهار کرد: همه ساله به دلیل افزایش جمعیت دانش اموزان به ناچار تعدادی از مدارس دو نوبته می شوند تا تمام ظرفیت ها مورد بهره برداری قرار بگیرد.
محمد اسماعیل زاده، در خصوص برنامه های آموزش و پرورش برای ترغیب خانواده ها به همراهی با آموزش و پرورش، گفت: در هفته پیوند اولیا و مربیان توجه ویژه ای به این مسأله شد که به همین منظور همایش و برنامه آموزش محور در حوزه خانواده برگزار شد همچنین دبیرخانه ای نیز برای جمع بندی راهکارهای تحقق مشارکت مردم تشکیل شده است.
وی اضافه کرد: با مشارکت مردم و مسئولان، اداره ۱۳۹۲ کلاس درس تاکنون به خوبی انجام شده ولی برای دستیابی به وضعیت ایده آل نیاز به مشارکت بیشتری داریم.
مدیر آموزش و پرورش شاهین شهر، با بیان اینکه تاکنون ۴۷ باب از ۱۸۰ مدرسه شاهین شهر توسط خیرین احداث شده است، افزود: به منظور جلب مشارکت خیرین برای تجهیز و ساخت مدارس درصدد شناسایی خیرین و نهادهای دولتی و مردمی و برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز هستیم البته از رسانه ها نیز انتظار می رود که زمینه را برای مشارکت همگانی فراهم کنند،
اسماعیل زاده ، در تشریح وضعیت و میانگین رشد تحصیلی دانش آموزان و سطح علمی آن ها، اظهار کرد: برنامه های آموزش و پرورش در دو سطح عمومی و نخبه پروری است، سطح عمومی در قالب آموزش کتاب های درسی و آزمون ها و سطح نخبه پروری در قالب المپیادها و جشنواره های خوارزمی و جابربن حیان و المپیادهای ورزشی و هنری برگزار می شود، ولی هدف اصلی آموزش و پرورش تقویت آموزش و پرورش عمومی و همگانی است
ارسال دیدگاه