دبیر اجرای سند تحول بنیادین: تحول در مدارس با مشارکت و خواست دانشآموزان امکانپذیر است
پیوند مدرسه و دانشآموز باید با کمک خبرگزاری پانا و تشکلهای دانش آموزی برقرار شود
تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین از اعضای مجلس دانشآموزی خواست که برای فرهنگسازی و جلب مشارکت دانشآموزان در پیگیری سیاستهای تحولی، فضای دانشآموزی کشور را همراه کنند.
![دبیر اجرای سند تحول بنیادین: تحول در مدارس با مشارکت و خواست دانشآموزان امکانپذیر است](https://cdn.pana.ir/thumbnail/ZDY0MTUBiaA8/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHOErIFu4LegQsAIKXaKdntA,,/ZDY0MTUBiaA8.jpg)
رضا مددی در اولین جلسه کمیته اصلاح آئیننامه داخلی نهمین دوره مجلس دانشآموزی که صبح امروز با حضور هیات رئیسه و روسای کمیسیونها در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، گفت: «اهداف دورههای تحصیلی براساس سند تحول بنیادین تصویب شده است که تمام تلاشهای آموزش و پرورش باید به تحقق این اهداف و رسیدن به مراتبی از حیات طیبه معطوف شود.»
او ادامه داد: «آموزش و پرورش ما رسمی و قانونمند است و تمام اقدامات ما هدفمند اجرا میشود، بنابراین ما مسئول تعلیم و تربیت قانونی و رسمی هستیم. در کنار تربیت رسمی که در مدرسه دنبال میشود، تربیت عام و عمومی داریم که در خانوادهها، رسانهها، دوستان و ... صورت میگیرد.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: «مقوله زیرنظامها در سند تحول بنیادین عنوان شده است و مسیری که آموزش و پرورش باید دنبال کند تا تحول و اصلاح داشته باشد از مسیر ۶ زیرنظام میگذرد.»
او خطاب به هیات رئیسه و رئیس کمیسیونهای مجلس دانشآموزی زیرنظامهای سند تحول بنیادین را زیرنظام تربیت معلم، درس ملی، فضا و تجهیزات، راهبردی و مدیریت، پژوهش و برنامه منابع مالی اعلام کرد و گفت: «یکی از ذینفعان اصلی در تحول آموزش و پرورش دانشآموزان هستند. شش زیرنظام به آموزش و پرورش مسیر تحول را نشان میدهد تا به آموزش و پرورش مطلوب برسیم.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: «وزیر آموزش و پرورش رئیس شورای سند تحول بنیادین است و بنده نیز دبیر این شورا هستم که شورای هماهنگی و سیاستگذاری سند تحول بنیادین است. ۶ کارگروه نیز در این شورا داریم که ۶ معاون وزیر در این کارگروهها فعالیت دارند. معاونت پرورشی و فرهنگی بستهای را به استانها ابلاغ کرده است که تشکلهای دانشآموزی و مجلس دانشآموزی چه نقشی در تحول آموزش و پرورش دارند.»
مددی گفت: «هدف بهبود و تحول آموزش و پرورش ارائه خدمات تربیتی است بنابراین دانشآموزان نقش اصلی را در این میان دارند. تحول در آموزش و پرورش با کمک دانشآموزان، مدیران و معلمان مدارس امکانپذیر است.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین بر رونق این گفتمان در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: «دانشآموز مصرفکننده نیست، دانشآموز در سند تحول بنیادین تربیت شونده و مربی عامل و در طراز اول مسئول تربیت خود است. تربیت در سند تحول بنیادین، فرایند تعاملی زمینه ساز تکوین و تعالی هویت افراد براساس اختیار و آزادی است.»
مددی افزود: «امروزه آسیبهای اجتماعی در جامعه زیاد شده است که سند تحول بنیادین برتوجه به مدرسه و دانشآموزان تاکید دارد و میگوید مدرسه باید نقطه اتکای ملت و دولت باشد. ما در آموزش و پرورش نقش دانشآموزان را در تربیت پررنگ ندیدهایم بنابراین دانشآموزان از عملکرد آموزش و پرورش راضی نیستند.»
او تربیت عمومی را مختص مدرسه و تربیت تخصصی را برای دانشگاه دانست و گفت: «راه پیشرفت جامعه در سند تحول بنیادین پیشرفت در مدرسه و کلاس درس ذکر شده است. وزیر آموزش و پرورش دستور حذف آزمون های دوره ابتدایی را داده است اما آزمونها از مدارس حذف نمیشوند چون خانوادهها و دانشآموزان میخواهند. تا زمانی که تقاضا برای این کار صورت گیرد و کتب کمک درسی از سوی معلمان حذف نشوند، این موضوع عملیاتی نمیشود.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: «خبرگزاری پانا سخنگوی دانشآموزان است که باید حرفهای عمل کند و مسایل دانشآموزان را با اولویت مدارس منعکس کند.»
او گفت: «پیوند مدرسه و دانشآموز باید با کمک خبرگزاری پانا و تشکلهای دانش آموزی برقرار شود. شما نمایندگان مجلس دانشآموزی باید سیاستده و جهتده آموزش و پرورش باشید.»
ارسال دیدگاه