دبیر اجرای سند تحول بنیادین: تحول در مدارس با مشارکت و خواست دانشآموزان امکانپذیر است
پیوند مدرسه و دانشآموز باید با کمک خبرگزاری پانا و تشکلهای دانش آموزی برقرار شود
تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین از اعضای مجلس دانشآموزی خواست که برای فرهنگسازی و جلب مشارکت دانشآموزان در پیگیری سیاستهای تحولی، فضای دانشآموزی کشور را همراه کنند.
رضا مددی در اولین جلسه کمیته اصلاح آئیننامه داخلی نهمین دوره مجلس دانشآموزی که صبح امروز با حضور هیات رئیسه و روسای کمیسیونها در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، گفت: «اهداف دورههای تحصیلی براساس سند تحول بنیادین تصویب شده است که تمام تلاشهای آموزش و پرورش باید به تحقق این اهداف و رسیدن به مراتبی از حیات طیبه معطوف شود.»
او ادامه داد: «آموزش و پرورش ما رسمی و قانونمند است و تمام اقدامات ما هدفمند اجرا میشود، بنابراین ما مسئول تعلیم و تربیت قانونی و رسمی هستیم. در کنار تربیت رسمی که در مدرسه دنبال میشود، تربیت عام و عمومی داریم که در خانوادهها، رسانهها، دوستان و ... صورت میگیرد.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: «مقوله زیرنظامها در سند تحول بنیادین عنوان شده است و مسیری که آموزش و پرورش باید دنبال کند تا تحول و اصلاح داشته باشد از مسیر ۶ زیرنظام میگذرد.»
او خطاب به هیات رئیسه و رئیس کمیسیونهای مجلس دانشآموزی زیرنظامهای سند تحول بنیادین را زیرنظام تربیت معلم، درس ملی، فضا و تجهیزات، راهبردی و مدیریت، پژوهش و برنامه منابع مالی اعلام کرد و گفت: «یکی از ذینفعان اصلی در تحول آموزش و پرورش دانشآموزان هستند. شش زیرنظام به آموزش و پرورش مسیر تحول را نشان میدهد تا به آموزش و پرورش مطلوب برسیم.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: «وزیر آموزش و پرورش رئیس شورای سند تحول بنیادین است و بنده نیز دبیر این شورا هستم که شورای هماهنگی و سیاستگذاری سند تحول بنیادین است. ۶ کارگروه نیز در این شورا داریم که ۶ معاون وزیر در این کارگروهها فعالیت دارند. معاونت پرورشی و فرهنگی بستهای را به استانها ابلاغ کرده است که تشکلهای دانشآموزی و مجلس دانشآموزی چه نقشی در تحول آموزش و پرورش دارند.»
مددی گفت: «هدف بهبود و تحول آموزش و پرورش ارائه خدمات تربیتی است بنابراین دانشآموزان نقش اصلی را در این میان دارند. تحول در آموزش و پرورش با کمک دانشآموزان، مدیران و معلمان مدارس امکانپذیر است.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین بر رونق این گفتمان در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت: «دانشآموز مصرفکننده نیست، دانشآموز در سند تحول بنیادین تربیت شونده و مربی عامل و در طراز اول مسئول تربیت خود است. تربیت در سند تحول بنیادین، فرایند تعاملی زمینه ساز تکوین و تعالی هویت افراد براساس اختیار و آزادی است.»
مددی افزود: «امروزه آسیبهای اجتماعی در جامعه زیاد شده است که سند تحول بنیادین برتوجه به مدرسه و دانشآموزان تاکید دارد و میگوید مدرسه باید نقطه اتکای ملت و دولت باشد. ما در آموزش و پرورش نقش دانشآموزان را در تربیت پررنگ ندیدهایم بنابراین دانشآموزان از عملکرد آموزش و پرورش راضی نیستند.»
او تربیت عمومی را مختص مدرسه و تربیت تخصصی را برای دانشگاه دانست و گفت: «راه پیشرفت جامعه در سند تحول بنیادین پیشرفت در مدرسه و کلاس درس ذکر شده است. وزیر آموزش و پرورش دستور حذف آزمون های دوره ابتدایی را داده است اما آزمونها از مدارس حذف نمیشوند چون خانوادهها و دانشآموزان میخواهند. تا زمانی که تقاضا برای این کار صورت گیرد و کتب کمک درسی از سوی معلمان حذف نشوند، این موضوع عملیاتی نمیشود.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: «خبرگزاری پانا سخنگوی دانشآموزان است که باید حرفهای عمل کند و مسایل دانشآموزان را با اولویت مدارس منعکس کند.»
او گفت: «پیوند مدرسه و دانشآموز باید با کمک خبرگزاری پانا و تشکلهای دانش آموزی برقرار شود. شما نمایندگان مجلس دانشآموزی باید سیاستده و جهتده آموزش و پرورش باشید.»
ارسال دیدگاه