زاهدی، نماینده مجلس: بازنگری نکردن در رشتههای دانشگاهی یکی از علل رشد نکردن کارآفرینی است
تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بازنگری نکردن در رشتهها را یکی از علل رشد نکردن کارآفرینی دانست.
مهدی زاهدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر شبکه آموزش درباره ۱۳۰ هزار دانشجوی دوره دکتری و رضایت نداشتن دانشجویان در این دوره و مهاجرت به خارج از کشور گفت: «نظام آموزش عالی ما بیمار است و یک تاریخچه صد ساله دارد.»
او افزود: «توجه اساسی ما از همان زمان به آموزش بود و از سال ۱۳۷۰ بحث پژوهش نیز جدی دنبال شد و دوره دکتری هم رونق گرفت. هدف اصلی این بود که علم دانشجو را در هر حوزهای بیافزاییم. در حوزه پژوهش نیز هم و غم، رفتن به سمت مقالهنویسی بوده است.»
زاهدی افزود: «تا چند سال قبل این سیاست برای ما خوب بود و برای رسیدن به مقام اول علمی در منطقه مقالهنویسی مهم بود اما از جایی به بعد تبعاتی داشت و یکی از آنها بیکاری نسل جوان بود. این دانشجوها را به سمت کارآفرینی نبردیم و نیاز به صنعت حل نشد که باعث شد نتوانیم از برخی صنایع وارداتی استفاده کنیم. از آن سو صنایع مانند وزارت نفت هم در حق دانشگاه بیمهری کردند، البته بخشهایی مانند وزارت دفاع به دانشگاه توجه کردند.»
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: «آموزش عالی بیماری دارد و همه آن هم به درون سیستم آموزش عالی مربوط نمیشود. صنعت هنوز دانشگاه را باور نکرده، آموزش عالی هم نیامده چشمه و راهی را نشان دهد که صنعت به سمتش برود.»
زاهدی افزود: «وقتی رشتههای دانشگاهی را مرور میکنیم برخی از آنها منسوخ شده است. مثلا این تعداد رشته ریاضی محض نیاز نداریم و باید در دل رشتههای دیگر ترکیب شود. یا مثلا مهندسی نرمافزار به تنهایی تا این تعداد نیاز نیست، چرا نباید مهندسی برنامهنویسی موبایل داشته باشیم؟ در رشته حقوق و بسیاری موارد دیگر نیز همینطور است و باید بازنگری جدی صورت گیرد. یک اثر عدم بازنگری در رشتهها همین رشد نکردن کارآفرینی است.»
او ادامه داد: «در سال ۱۳۸۵ که وزیر علوم بودم بحث آمایش سرزمینی را پیگیری کردیم و به همه دستگاهها نامه زدیم که نیازهای ۱۰ سال آینده خود را در اختیار ما بگذارند، در حالی که حتی یک وزیر به ما جواب نداد. پس علل کارآفرین نشدن دانشگاههای ما زیاد است.»
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیماری وزارت علوم را هم درونی و هم بیرونی دانست و گفت: «اگر مدیریت در وزارت علوم برنامهریز و آیندهنگر باشد بسیاری مشکلات حل میشود. البته باید این حوزهها همدیگر را باور کنند. نهادهای دیگر چون شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید پای کار بیایند. همچنین در رتبهبندی دانشگاه ها باید شاخص ارتباط با صنعت را نیز مدنظر قرار داد.»
ارسال دیدگاه