آغاز اجرای نمایش «مزه دروغ تلخه!» با حضور کودکان
تهران (پانا) - مجید قناد و جمعی از خردسالان و کودکان، عصر روز ۱۳ آذر در حالی به تماشای نخستین اجرای «مزه دروغ تلخه!» نشستند، که این اثر به بیان مفاهیم مهارتی رفتاری به مخاطبان خردسال و بزرگسالان خود پرداخت.
به گزارش روابط عمومی کانون پرورشی، این نمایش عروسکی که از آثار بخش «نسل نو» (حمایت از استعدادهای جوان) مرکز تئاتر کانون پرورش فکری است، داستان بچه زنبوری را روایت میکند که به دلیل دروغگویی دچار مشکلاتی میشود. بچه زنبور که به دروغگویی عادت کرده است روزی متوجه تلخ شدن عسلهایش به دلیل همین رفتار ناشایست میشود. به توصیه ملخ پیر، این زنبور راهی دشت میشود تا با پیدا کردن یک گل بتواند زندگی را به روال عادی برگرداند. در این بین او راستگویی را پیشه میکند و با گذشتن از برخی موانع سعی دارد اشتباهاتش را دنبال کند.
سمیرا یزدانپژو کارگردان این اثر در گفتوگویی کوتاه درباره داستان و عروسکهای این نمایش توضیح داد: «متن بهرام جلالیپور مربوط به ۱۵ سال پیش است. وقتی این متن را خواندم خیلی از مضمون آن خوشم آمد. داستان به مسالهای روزمره پرداخته بود که تمام ما با آن روبروییم. با توجه به این فاصله زمانی و با پایبندی به متن اصلی نکتههایی را حذف و اضافه کردیم.»
این کارگردان و بازیگر که اثر «مزه دروغ تلخه!» را برای خردسالان ساخته است به روانشناسی اثر اشاره داشت و گفت: «عادل بزدوده مشاور این کار بود. ما درباره قسمتهای روانشناسانه اثر صحبتهای زیادی کردیم و به جنبههای آموزشی توجه کردیم. با این نگاه لازم بود نکتههای اخلاقی زیادی را در تعامل مادر با فرزند رعایت کنیم که نمونه این رفتارها را در جای جای اثر میبینید.»
نمایش مزه دروغ تلخه! که با حضور عروسکهای دوبعدی و چند عروسکگردان همراه بود، در نخستین اجرای خود خردسالان را به خود جذب کرد. کارگردان این نمایش از این انتخاب سخن گفت: «به نظرم نزدیکترین دنیا به دنیای کودکان شکل دادن این باور و رفتار به وسیله عروسکهاست. به همین دلیل در طراحی عروسک دقت داشتیم که به سادگی نقاشی بچهها و دنیای آنها باشند.»
یزدانپژو با بیان سختیهای اجرا با عروسکهای دوبعدی افزود: «کار سختی است که حسی را به وسیله جسم دوبعدی انتقال بدهیم. همانطور که در اثر دیدید عروسکها دورو دارند اما انعکاس اغلب احساسات آنها به واسطهی کلام و حضور عروسکگردان شکل گرفت.»
وی درباره تکنیک این نمایش یادآور شد: «این نمایش را بر مبنای تئاتر کاغذی آماده کرده بودم. ابتدا مواد من مقوا و کاغذ بود که پس از چند اجرا نابود میشدند و این تجربه را در جشنواره تئاتر شهر داشتیم. بنابر این تصمیم گرفتیم با چوب ام دی اف دو میل کار کنیم. و از برش لیزری برای این امر استفاده کردیم.»
این نمایش که عروسکگردانی آن را عاطفه بحرالعلوم طباطبایی، ریحانه باغبادی و سامان فرشیدنیا بر عهده دارند با حضور مجید قناد، مجری نامآشنای تلویزیون همراه بود. از این هنرمند خواستیم به بیان نقد و پیشنهادهای خود بپردازد. قناد در این باره گفت: «حرکت نقطهی مثبت این اثر نمایشی بود. عروسکها پولیشی و اسفنجی نبودند و مخاطب میتوانست به این درک برسد که عروسک چهطور حرکت میکند. دکور نیز از همین سبک تبعیت کرده بود و میدیدیم که با پارچهها دکور شکل گرفته است. در این میان خردسال میتوانست با حیوانات متفاوت و ویژگیهای آنها آشنا شود که بسیار قابل توجه بود.»
ارسال دیدگاه