مدیر کل دفتر آموزشهای کاردانش آموزش و پرورش: وجود یک نهاد سیاستگذار در امر کارآفرینی ضروری است
آذرکیش: آییننامه نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفهای در حال تدوین است
تهران (پانا) -مدیر کل دفتر آموزشهای کاردانش وزارت آموزش و پرورش بر لزوم وجود یک نهاد بالاسری سیاستگذار در امر کارآفرینی تاکید کرد.
سیدمصطفی آذرکیش در برنامه پرسشگر شبکه آموزش یکی از چالشهای جدی را فرهنگ کار و کارآفرینی دانست و گفت: «تا زمانی که نتوانیم به درستی دانش و آگاهی لازم را برای کارآفرینی منتقل کنیم. نتیجه آن میشود که در تعریف کارآفرینی عمدتا بسیاری افراد آن را برابر با ایجاد یک کسب و کار میدانند. زیرا بیکاری موضوع روز است و تمرکز به سمت و سوی ایجاد یک شغل است.»
او افزود: «ارزشآفرینی و نوآوری در کارآفرینی بسیار مهم است. فرهنگ کار و کارآفرینی را باید توسعه دهیم. اسناد تکلیفی و تحولی بسیاری در این زمینه داریم و مطمئنا توسعه کار و کارآفرینی وظیفه یک دستگاه نیست و به تعامل و همراهی بینسازمانی نیاز دارد.»
مدیرکل دفتر آموزشهای کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: «کمبود قوانین حمایتی در حوزه کارآفرینی از جمله عوامل عدم رشد مقوله کارآفرینی در کشور است. قوانین تکلیفی وجود دارد ولی به قوانین حمایتی نیاز داریم که هم بخش دانشآموزی و هم سایر سنین و دورهها را دربرمیگیرد .»
آذرکیش به کمبود یک نهاد سیاستگذار بالاسری در حوزه کارآفرینی در کشور اشاره کرد و گفت: «باید نهادی باشد که حوزه کارآفرینی را سامان دهد و تنظیم کند. دستگاههای مختلف ممکن است متفاوت عمل کنند. نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفهای سال گذشته در مجلس تصویب شد و اکنون آییننامه آن در دولت در دست تدوین است.»
او افزود: «اکنون کارآفرینی در آموزش و پرورش نیز به عنوان یک رویکرد مدنظر است و کمک میکند بتوانیم در آینده خروجیهای بهتری داشته باشیم. عوامل مختلفی در این امر دخیل است. بسیاری دانشآموزان ما خلاقیت دارند ولی محدودیتهایی برای شکوفایی آن وجود دارد که حاکم شدن غول کنکور بر برنامه درسی از جمله آنهاست.»
مدیر کل دفتر آموزشهای کاردانش وزارت آموزش و پرورش افزود: «فرصت کارآفرینانه، محیط کارآفرینانه و فرد کارآفرین از ویژگیهای هنرستانهای ماست. اولین دستگاهی که مجموعه کارآفرینی را وارد نظام آموزشی کرده وزارت آموزش و پرورش است. اما آیا این آموزش ها کافی است؟ اگر همه دستگاهها و نهادها وارد شوند میتوانیم توجه ویژهای را به این امر معطوف کنیم.»
آذرکیش افزود: «سندتحول بنیادین به دغدغههای پیش رو پاسخ داده است و اجرای آن استلزاماتی نیاز دارد. در آموزش و پرورش رویکرد کارآفرینی وجود دارد. نیاز به هماهنگی بین دستگاهی داریم تا دانشآموزان از پیش دبستانی تا دبیرستان در یک فرایند آموزشی مشخص قرار بگیرند.»
مدیرکل دفتر آموزشهای کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: «مدرسه محیط پایه و اصلی یادگیری است اما یادگیری به مدرسه منحصر نمی شود خانواده و جامعه نیز در یادگیری موثرند. با نبود یک فهم و درک مشترک از کارآفرینی مواجهیم.»
او افزود: «کشورهای موفق در دنیا دانشآموزان خود را در طول تحصیل در فرایندهای کارآفرینی قرار میدهند ولی در نهایت ۵ درصد افراد در جهان به عنوان کارآفرینان موفق شناخته میشوند و ۱۵ درصد وارد کسب و کاری که خودشان ایجاد کردهاند میشود.»
آذرکیش بر لزوم وجود یک نهاد بالاسری سیاستگذار در امر کارآفرینی و حذف سایر موانع توسعه کارآفرینی تاکید کرد و گفت: «چالشهای دیگری چون تبلیغات صداو سیما درباره کنکور نیز وجود دارد که باید به آنها نیز توجه کرد.»
ارسال دیدگاه