رئیس دبیرخانه مجلس دانشآموزی خبرداد: اعضای مجلس دانش آموزی کتابهای درسی را نقد میکنند
تهران (پانا) - برای نخستین بار نمایندگان دانشآموزان سراسر کشور، مستقیم و به شکل علمی و پژوهشی در نقد و بررسی کتب درسی دخیل شدند.
به گزارش روابط عمومی مجلس دانشآموزی، زهرا پناهیروا رئیس دبیرخانه مجلس دانش آموزی دراینباره گفت: «با توجه به درخواست رئیسجمهوری از دانشآموزان مبنی برنقد کتابهای درسی در مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۸-۹۷ و نگاه نقادانه نمایندگان این دوره و ادوار پیشین نسبت به کتابهای درسی که در نطقها و جلسه های آنان در کمیسیون علمی و آموزشی مشهود بود، وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه نهمین دوره مجلس دانشآموزی از دبیرخانه خواست تا به این امر مهم ورود پیدا کرده تا از ظرفیت دیدگاههای نقادانه نمایندگان در بررسی و ارزیابی کتب درسی نهایت استفاده شود.»
او ادامه داد: «با پیشنهاد سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و دبیرخانه این مجلس کارگروهی متشکل از معاون دفتر تالیف کتب درسی به عنوان نماینده این سازمان و کارشناسان دبیرخانه و اعضای هیات رئیسه مجلس دانشآموزی تشکیل دادیم تا راهکارهای لازم برای این بررسی کارشناسانه را فراهم سازیم.»
پناهیروا در تشریح فعالیت این کارگروه افزود: «ابتدا به منظور اعتبارسنجی هر کتاب پرسشنامهای اولیه طراحی شد تا پس از اعمال نظرات اصلاحی هیات رئیسه مجلس دانشآموزی، با محوریت و از طریق کمیسیون علمی و آموزشی در اختیار تمامی نمایندگان قرار میگیرد تا آن را تکمیل و پیشنهادهای اصلاحی خود را ارائه دهند. فرمها به منظور استخراج دادهها و نتیجهگیری آماری و نظرات کارشناسی بعدی در اختیار نماینده سازمان برنامهریزی و تالیف کتب درسی قرار میگیرد تا به صلاحدید تغییرات و اصلاحات لازم در چاپهای بعدی کتابها اعمال شود.»
او گفت: «با توجه به اینکه نمایندگان خودشان در مقطع متوسطه دوم درس میخوانند، اشراف و تسلطشان بر این کتابها است ولی با تعاملات و ارتباطاتی که از طریق شوراهای دانشآموزی مناطق و نواحی و شهرستانها و استان با دیگر دانشآموزان حوزه انتخابیه خود دارند، میتوانند نظرات آنان را از این طریق گرفته و به کارشناسان سازمان تالیف ارائه دهند و بدین ترتیب موضوع بررسی کتابهای مقاطع دیگر هم دور از دسترس نخواهد بود.»
پناهیروا گفت: « امیدوارم که این تعامل فعال و هوشمندانه با نمایندگان جامعه دانشآموزی کشور انگیزه بیشتری را در نمایندگان ایجاد کند و به شکل کارآمدتر و اثربخشتری از ظرفیت مجلس دانشآموزی برای ارتقای سطح کمی و کیفی آموزش و پرورش بهرهبرداری شود که گام ملموس آن انشاالله جذابتر و کاراترشدن کتابهای درسی خواهدبود.»
ارسال دیدگاه