در گفت‌وگو با پانا

کارگردان نمایش «24»: خشونت درد مبتلابه جوامع امروز است

تهران (پانا) - کارگردان نمایش «24» اجرای آثاری از این دست را به مثابه ایفای نقش در رسیدن به جهانی عاری از خشونت توصیف کرد.

کد مطلب: ۸۷۲۴۳۲
لینک کوتاه کپی شد
کارگردان نمایش «24»: خشونت درد مبتلابه جوامع امروز است

امیرحسین بصیر کارگردان نمایش «24» که روز شنبه 3 آذر ماه 97 در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه می‌رود در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی پانا درباره این نمایش گفت: «24» روایتی اورژینال با محوریت خشونت است که خودم نویسنده نمایش‌نامه هستم.

وی درباره داستان این اثر گفت: قصه در اسپانیا زمان ژنرال فرانکو اتفاق می‌افتد؛ زمانی که برای نخستین بار اعدام با طناب دار در کشور مرسوم شد. پیش از آن اعدامها با گیوتین صورت می‌گرفت.

شخصیت اصلی داستان شخصی به نام لوبوسزاز (لوبو به معنی گرگ) است که در یکی از سلول‌های زندان منتظر اجرای حکم اعدام است. جرم او به قتل رساندن 24 زن است. در همین حین بزرگ‌ترین خبرنگار جنایی کشور به ملاقات او می‌آید تا برای آخرین‌بار با او مصاحبه کند. این خانم خبرنگار یک روانشناس خبره هم هست؛ اما لوبوسزار جانی بزرگی است که احساسات زنانه این خانم را جریحه‌دار می‌کند و سپس درگیری‌هایی به وجود می‌آیدآآید.

بصیر با اشاره به علاقه‌مندی خود به تصویر فضای زندان در نمایش خود گفت: 12 سال است که با گروه تئاتر مهراز کار می‌کنم. مهراز به معنی معمار است و من خودم تحصیل‌کرده معماری هستم. زمانی که زندان قصر تحت مرمت و درحال تبدیل شدن به باغ موزه بود من عضو تیم مرمت بودم. یادم هست حین کار در پروژه داستان‌های عجیبی درباره اتفاقاتی که در این زندان قدیمی افتاده به گوشم می‌رسید و همین موضوع انگیزه‌ای برای نوشتن نمایش‌نامه «24» شد.

کارگردان این نمایش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع «خشونت» به عنوان درد مبتلابه جوامع دنیا و همچنین کشور ما گفت: فیلم آخرم به نام «زخم» هم به همین موضوع اختصاص داشت که امسال برنده جایزه بهترین فیلم از منظر تماشاگران در فستیوال فیلم منچستر شد. بحث خشونا از این نظر برای من اهمیت دارد که زندگی و محیط پیرامون ما امروز در هاله خشونت فرو رفته است. جهان ما زخم‌خورده خشونت است و ما روزانه شاهد انواع خشونت‌های سیاسی، نظامی، اجتماعی و حتی خانگی هستیم. به نظر من یک هنرمند با پرداختن به این موضوع می‌تواند نقش مهمی در کاستن بار خشونت در جامعه ایفا کند. آرزوی همه ما جهانی عاری و آزاد از خشونت است و امیدوارم این نمایش ادای دینی هرچند اندک به این آرزوی بزرگ باشد.

نمایش «24» به نویسندگی و کارگردانی امیرحسین بصیر روز شنبه 3 آذر 97 ساعت 19:30 در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار