پژوهش سرا مکانی برای تعامل اثربخش مدارس با محیط های متنوع یادگیری
تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه شهرتهران گفت : پژوهش سرای دانش آموزی ، مرکزی علمی – پژوهشی زیر نظر آموزش و پرورش است که به منظور: "شناسایی و فراهم آوردن زمینه رشد ، هدایت استعدادها ،پرورش خلاقیت فردی و گروهی دانش آموزان ،گسترش فرهنگ مطالعه و تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان تأسیس گشته و به صورت هیأت امنایی اداره می شود.
جلسه معاونان آموزش متوسطه مناطق نوزده گانه با محوریت تعامل اثر بخش مدرسه با محیط متنوع یادگیری درپژوهش سرا برگزار شد .
درّی معاون آموزش متوسطه شهرتهران درابتدا با اشاره به هدف عملیاتی ۶ از سند تحول بنیادین با محوریت تنوع بخشی به محیط های یادگیری در فرایند تعلیم وتربیت رسمی عمومی و راهکار ۶- ۶ آن هدف برای ایجاد شبکه ای از محیط های یادگیری مانند پژوهش سراها ، اردوگاه ها ، خانه های فرهنگ ، کتابخانه های عمومی، نمایشگاه ها و موزه های تخصصی علوم وفناوری ، مراکز کارآفرینی ، ورزشگاه ها و سایر مراکز مشابه و برقراری تعامل اثر بخش مدارس با این محیط ها ، با رعایت اصل غنی سازی محیط مدرسه با همکاری سایر دستگاه ها ، پژوهش سرا را به عنوان محلی برای تحقق چرخش اثربخش در مکان یادگیری از کلاس درس به مکان متنوع یادگیری معرفی کرد.
درّی درادامه به تبیین مصوبه ۹۰۱ جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۹۳/۰۶/۱۰ درخصوص اساسنامه پژوهش سراهای دانش آموزی پرداخت و اظهار داشت : پژوهش سرای دانش آموزی ، مرکزی علمی - پژوهشی زیر نظر آموزش و پرورش است که به منظور:
"شناسایی و فراهم آوردن زمینه رشد ، هدایت استعدادها ،پرورش خلاقیت فردی و گروهی دانش آموزان ،گسترش فرهنگ مطالعه و تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان تأسیس گشته و به صورت هیأت امنایی اداره می شود.
معاون آموزش متوسطه همچنین با تشریح ۱۶ ماده اساسنامه ، بر نقش پژوهش سرا به عنوان یک مرکز علمی -پژوهشی و اجرای اهداف مشخص شده در اساسنامه برای تقویت فرهنگ مطالعه ، آموزش های مبتنی بر ایجاد زمینه برای تحقق پژوهش و پروژه های تحقیقاتی و حمایت از تولید ایده ها و یافته های علمی -پژوهشی و تجاری سازی آنها تاکید کرد.
درّی درادامه ضمن معرفی شورای سیاستگذاری ، شورای آموزش و پرورش استان ، هیأت امنای پژوهش سرا و مدیر پژوهش سرا به عنوان ارکان پژوهش سرا ، سیاستگذاری ، برنامه ریزی و نظارت بر حسن اجرای فعالیت های پژوهش سرا های دانش آموزی را از وظایف مهم آنان دانست و به تبیین وظایف شورای آموزش و پرورش استان پرداخت و در پایان نشست انتظارات شهر تهران از معاونان آموزش متوسطه در زمینه تشکیل هیأت امنا حداکثر تا پایان آبان ماه و صدور ابلاغ برای اعضا ، تدوین برنامه سالانه و عملیاتی پژوهش سرا در محورهای تکلیفی و اختیاری ، دقت نظر به ممنوعیت هرگونه تغییر کاربری و جابه جایی پژوهش سرا ، تأمین منابع مالی و تجهیزات مورد نیاز پژوهش سراها و واریز کلیه ی وجوه دولتی یا وجوه دریافتی به حساب پژوهش سرا ، ساماندهی ، نظارت ، و پاسخگویی به مراجع ذیربط ، تنظیم مستندات و بارگذاری در بخش "نمایش فرم" از ماژول " فرم ساز" پنل مدیریتی وب سایت اختصاصی پژوهش سرای دانش آموزی درسامانه همگام و اجرای مفاد اطلاعیه ی دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری در خصوص تعیین سطح و نحوه همکاری با ستادهای تابعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، باشگاه نانو وشرکت های دولتی و خصوصی پرداخت .
ارسال دیدگاه