جمعه خبر: از فشار رسانه‌ای بر ظریف تا آزادی 5 مرزبان ربوده‌شده

تهران (پانا) –- هفته گذشته هر چند فراز و نشیب‌های سیاسی همچنان پا برجا بود، جناح مخالف دولت بهانه تازه‌ای برای حمله به وزیر امور خارجه به دست آورد و آمریکا همچنان بر طبل تحریم ایران کوبید اما خبرهای خوشی هم وجود داشت؛ از آغاز توزیع اولین بسته حمایتی دولت از اقشار کم‌درآمد در اواخر آبان و آزادی 5 نفر از مرزبان‌های ربوده‌شده در مرز میرجاوه.

کد مطلب: ۸۷۰۷۰۲
لینک کوتاه کپی شد
جمعه خبر: از فشار رسانه‌ای بر ظریف تا آزادی 5 مرزبان ربوده‌شده

تحولات سیاسی در کشور به واسطه آنچه در میان احزاب و گروه‌های مختلف روی می‌دهد و البته بر اساس آنچه در جهان هر روز شاهد آن هستیم، دستخوش تغییر است. آنچه در طول یک هفته در عرصه سیاست روی می‌دهد، گاه چنان پرشتاب مسیر را می‌پیماید که فرصت را برای تأمل و تفکر از اهل فن و مخاطبان اصلی سیاست می‌گیرد. مرور مهم‌ترین رویدادهای هفته بهانه‌ای است تا با نگاهی گذرا به روزهای گذشته بتوانیم برای روزهای پیش رو مهیا شویم.

خبرگزاری پانا با چنین رویکردی گزارشی از 10 رویداد مهم سیاسی کشور برای هر هفته در پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته از 19 تا 25 آبان ماه شاهد تحولات بسیار زیادی در کشورمان بود که مهم‌ترین رویدادهای این هفته را می‌توان اجرای اولین بسته حمایتی دولت، آزادی 5 نفر از مرزبان‌های ربوده شده در میرجاوه، جدال توئیتری وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در مورد تحریم غذا و دارو و تاکید رئیس‌‌جمهوری به حضور زنان در استادیوم دانست.

توزیع اولین بسته حمایت غذایی دولت در آبان ماه

در پی نوسانات و افزایش نرخ ارز و با توجه به مشکلات اقتصادی اخیر و افزایش نرخ تورم و آغاز تحریم‌های آمریکا در جلسات مختلف اعضای هیأت دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار بر آن شد که دولت در قالب بسته‌های حمایتی یا کوپن الکترونیکی از اقشار کم‌درآمد حمایت‌های لازم را بعمل آورد.

حسن روحانی روز شنبه در پایان نشست سران قوا اعلام کرد که دولت اولین بسته حمایت غذایی را در ماه آبان به افرادی که مشکلات بیشتری دارند و در فشار بیشتری هستند پرداخت خواهد کرد و ان‌شاء‌الله این روند تا پایان سال در چند نوبت ادامه پیدا می‌کند تا بتوانیم مشکلاتی که برای مردم پیش آمده است را تا حدی جبران کنیم.»

رئیس‌جمهوری افزود: «در بودجه سال آینده نیز برای حقوق و دستمزد پیش‌بینی‌هایی می‌کنیم که بتوانیم تا حدی مشکلات اقتصادی را جبران کنیم.»

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مورد جزییات این بسته حمایتی گفت: «حداقل معیشت و دستمزد وضعیت مطلوبی ندارد که برای اصلاح این مشکل در سه مرحله و متناسب با وضعیت خانوار بسته‌های حمایتی بین 100 تا 300 هزار تومان در دولت تعیین شده است که به گروه‌های هدف پرداخت خواهد شد.»

شریعتمداری افزود: «بسته‌های حمایتی ویژه ابتدا به عزیزان تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و یا افرادی که در نوبت پیوستن به این سازمان‌ها هستند تعلق خواهد گرفت.»

او گفت: «یک سبد کالایی متنوع با اختیار خرید کالا‌های مختلف در اختیار این افراد قرار خواهیم داد. برای کارکنان دولت نیز یک سیاست جبرانی اتخاذ شده که به طور متوسط مبلغ 200 هزار تومان به کسانی که حقوقشان زیر 3 میلیون تومان است اعم از شاغلین و بازنشستگان تعلق می‌گیرد.»

شریعتمداری افزود: «قرار است مبلغی نیز به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود تا این سازمان بسته‌های حمایتی را به دریافت کنندگان در آمد زیر 3 میلیون از قشر کارگر و یا مستمری بگیران این سازمان تخصیص دهد.»

او گفت: «بسته حمایتی دیگری نیز برای افرادی مانند کارگران ساختمانی، رانندگان، زنبورداران، صیادان و ... که در این دو گروه نبودند پیش بینی شده است که با همان شرط در آمد زیر 3 میلیون تومان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.»

دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای قزوین با مقام معظم رهبری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای قزوین با اشاره به موقعیت جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی قزوین گفتند: «بزرگان، علما و شهدای برجسته قزوین و سوابق این استان در آزمون بزرگ دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مایه افتخار است.»

رهبر انقلاب اسلامی شهدا را مایه رونق حیات معنوی در کشور و حفظ حرکت به سمت اهداف آرمان‌ها دانستند و افزودند: «شهید در دوران زندگی با تن و جان خود در خدمت اسلام است و پس از شهادت با ایجاد فضای معنوی به جامعه اسلامی خدمت می‌کند.»

رهبر انقلاب اسلامی صدای شهیدان را تأثیرگرفته از خداوند متعال خواندند و خاطرنشان کردند: «بزرگداشت شهیدان این صدای بیدارگر و هوشیارکننده را به گوش همه می‌رساند و دل‌ها را منقلب می‌کند، و بر همین اساس اگر روحیه جهاد و شهادت گسترش یابد، گرایش به شرق و غرب، و کفر و الحاد رخت برخواهد بست.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از کسانی که درصددند یاد شهدا را به فراموشی بسپارند و یا در عظمت کار بزرگ شهیدان خدشه وارد کنند، گفتند: «اگر چه سی سال از پایان دوران دفاع مقدس می گذرد اما یاد شهیدان نه تنها فراموش نخواهد شد بلکه روز به روز در جامعه زنده‌تر می‌شود چرا که شهدا الگو و اسوه هستند.»

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم استفاده حداکثری از یاد شهیدان و انجام کار هنرمندانه و دقیق در مورد آنان، افزودند: «گاهی برخی افراد در بیان آثار شهدا مبالغه می‌کنند در حالی که شهیدان از جان و آرزوهای خود برای خدا گذشتند و عملشان آنقدر مهم، عظیم و باشکوه است که نیازی به اغراق ندارد.»

آزادی 5 نفر از مرزبانان ربوده شده در مرز میرجاوه

12 نفر از نیروهای بسیجی طرح امنیت و هنگ مرزی میرجاوه بامداد روز سه شنبه 24 مهر ماه امسال به دست اعضای گروهک تروریستی در منطقه صفر مرزی لولکدان ربوده شدند که گروهک جیش‌العدل مسئولیت ربایش آنها را به عهده گرفته است.

در همین زمینه مسئولان ایرانی رایزنی‌های متعدی با مسئولان پاکستانی داشتند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور به پاکستان سفر کردند و در تماس های متعهدد و احضار سفیر پاکستان به وزارت امور خارجه خواهان رسیدگی به موضوع از سوی دولت پاکستان شدند. مقامات پاکستانی از نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه و فرمانده ارتش پاکستان تعهد کردند که اقدامات خود را برای آزاد کردن همه گروگان‌های ایرانی، افزایش دهند.

ظریف در تشریح رایزنی‌های خود درباره آزادی مرزبان‌های ایرانی گفت: «در سفر به پاکستان توافق کردیم تا اقداماتی صورت گیرد که در دراز مدت از وقوع کارهای شرورانه جلوگیری شود که از جمله این توافقات نزدیک‌تر کردن همکاری‌های مرزی، حضور مشترک در مرز و اقداماتی از این قبیل است.»

او خاطرنشان کرد: «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز پیگیر اجرائی شدن توافقات سفر اخیر به پاکستان هستند.»

روز گذشته در همین زمینه سردار محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه در آخرین روز از کنگره سه هزار شهید استان قزوین در سالن کنفرانس دائمی نمایشگاه‌های استان قزوین برگزار شد، اعلام کرد: «5 نفر از مرزبانان ربوده شده آزاد شده و در اختیار دولت پاکستان هستند و تلاش برای آزادی سایر ربوده شدگان ادامه دارد.»

او گفت: «ربایندگان دنبال معاوضه سربازان ربوده شده با تعدادی از همدستان خود هستند که به علت ارتکاب جرایم در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند که این خواسته پذیرفته نیست.»

سردار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه، در خصوص نقل قول سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پیرامون آزادی 5 تن از مرزبانان ربوده‌شده از سوی گروهک تروریستی وابسته به استکبار جهانی گفت: «آنچه اعلام شده، بر مبنای اطلاعاتی است که طرف پاکستانی در جریان تعاملات و مراودات برای آزادی مرزبانان ما گفته‌اند و ما آن را دریافت کرده‌ایم.»

جدال توئیتری ظریف و پمپئو درباره تحریم دارو و غذا

جدال توئیتری محمدجواد ظریف و مایک پمپئو، وزرای امور خارجه ایران و آمریکا، از آن‌جا شروع شد که ظریف تیتر هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک در مورد سخنان پمپئو را در صفحه توئیتری خود منتشر کرد. نیوزویک تیتر زده بود: «پمپئو می‌گوید اگر ایران می‌خواهد مردمش غذا بخورند باید به حرف آمریکا گوش بدهد». این جدال تا آن‌جا که آیا آمریکا عملا واردات دارو و مواد غذایی توسط ایران را تحریم کرده یا خیر، پیش رفت.

وقتی ظریف تیتر مجله نیوزویک در مورد سخنان پمپئو را منتشر کرد، پمپئو برآشفته شد و طی توئیتی ظریف و نیوزویک را به دروغگویی متهم کرد. پمپئو نوشت: «شرم به نیوزویک منتشرکننده اخبارجعلی، بابت کمک به جواد ظریف برای دروغ‌پراکنی. حقیقت این است: آمریکا غذا و دارو را تحریم نمی‌کند و هرگز تحریم نکرده است. این‌ها از تحریم‌ها معاف هستند، همان‌طور که مبادلات مالی مربوط به نیازهای بشردوستانه چنین است». سخنانی که به تیتر نیوزویک تبدیل شدند، در مصاحبه پمپئو با بی‌بی‌سی، ابراز شده بودند. پمپئو در آن مصاحبه گفته بود: «بسیار خوب، به‌یاد داشته باشید مسئولان ایرانی باید تصمیم بگیرند که مردم‌شان می‌خواهند غذا بخورند یا خیر. آن‌ها باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند از ثروت‌شان برای وارد کردن دارو استفاده کنند یا خیر». پمپئو در حالی این سخنان را رد می‌کرد که حتی وب‌سایت وزارت امور خارجه آمریکا نیز سخنان او را منتشر کرده بود و در ادامه وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توئیتری خود، تصویرمربوطه از وب‌سایت وزارت امور خارجه آمریکا را به نمایش گذاشت.

ظریف سخنان پمپئو را مصداق جنایت علیه بشریت توصیف کرد، در توئیت دیگری نوشت: «همه تحریم‌های مجددا اعما‌ل‌شده علیه ایران، ناقض قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل هستند؛ قصد گرسنگی دادن به مردم عادی و غیرنظامیان، جنایت علیه بشریت است؛ دیوان داوری بین‌المللی نیز پیش از این، ادعای آقای پمپئو درباره معافیت‌های بشردوستانه از تحریم‌ها را تکذیب کرده است؛ و روایت‌های مبتنی بر واقعیت رسانه‌های غربی و نامه‌های ضمیمه‌‌شده در این توئیت نشان می‌دهد چه‌کسی دارد دروغ می‌گوید.» ظریف به همراه این توئیت خود، تصاویری از اعلام‌نظر دیوان داوری بین‌المللی، چند نامه از شرکت‌های شناخته‌شده دارویی و تجهیزات پزشکی و تصاویری از دو گزارش نیویورک تایمز و گاردین منتشر کرد. این اسناد همگی نشان می‌دهند که دولت آمریکا در عمل، دارو و مواد غذایی را نیز تحریم کرده است.

در رأی دیوان داوری بین‌المللی (دادگاه لاهه) که ظریف آن را منتشر کرد، آمده است که اگرچه واردات مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و دارو، از حیث نظری از تحریم‌های آمریکا مستثنی شده است، اما در عمل از زمان اعلام بازگشت تحریم‌های آمریکا، واردات این اقلام، برای ایران، شرکت‌های ایرانی و افرادی که ملیت ایرانی دارند، بسیار دشوار شده است.

ظریف تصاویری از نامه برخی از شرکت‌های غربی فعال در صنایع دارویی و غذایی را هم منتشر کرده که آن‌ها گفته‌اند به دلیل تحریم‌های آمریکا، آن‌ها نمی‌توانند به تجارت با ایران ادامه دهند. به‌عنوان مثال، شرکت سوئدی تجهیزات پزشکی یتینگه در نامه‌ای به مقامات ایرانی گفته است که به دلیل تحریم‌های آمریکا، اجازه ندارد به تجارت با مشتریان ایرانی ادامه دهد. نامه‌های مشابهی نیز از شرکت‌های جی‌.آر‌.اس فارما و شرکت فرانسوی روکِت در توئیت ظریف پیوست شده است.

سیزدهمین تاییدیه بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران

سیزدهمین گزارش یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، بار دیگر پایبندی ایران به همه تعهدات بر اساس برجام را تأیید کرد.

آژانس، در این گزارش تأیید کرده ایران سقف میزان ذخایر اورانیوم را به نحو مشخص‌شده در برجام رعایت کرده است.

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد در این گزارش تصریح کرده به تمامی سایت‌های مورد نیاز در ایران دسترسی داشته است و بازرسان این سازمان تأیید کرده‌اند تهران سقف مجاز برای نگهداری اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین را رعایت کرده است.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین المللی در وین و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در همین باره گفت: «در این گزارش تصریح شده است که از روز اجرای برجام، آژانس به نظارت و راستی آزمایی اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی ایران بر اساس مفاد برجام ادامه داده است.»

او همچنین گفت که این گزارش تأکید می‌کند آژانس مشکلی در فرآیند بازرسی‌ و دسترسی به سایت‌های مربوط نداشته است.

روحانی: حضور زنان در استادیوم منافاتی با قانون و شرع ندارد

موضوع حضور بانوان در استادیوم همواره یکی از مطالبات بانوان از دولت یازدهم و دوازدهم بوده و در همین زمینه اقداماتی صورت گرفته است که البته این حضور مخالفان و موافقانی دارد. معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده، به عنوان بالاترین مقام مسئول حوزه زنان در دولت حضور زنان را اقدامی تدریجی می‌داند که نیازمند ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و فیزیکی مناسب است. البته زنان در مسابقه تیم ملی ایران و بولیوی و جام باشگاهی قهرمان آسیا به صورت گزینشی در ورزشگاه حاضر شدند اما به هر حال این اقدام مخالفانی نیز دارد.

حسن روحانی روز سه‌شنبه در جلسه شورای عالی اجتماعی کشور با اشاره حضور زنان در استادیوم گفت: «مقابله و رفع برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله فقرزدایی، نیازمند اقدامات عملی و اجرایی است که باید در این حوزه با قوت تصمیم‌گیری و عمل کرد، اما بخشی از این مسایل جنبه روانی دارد و ناشی از بزرگ‌نمایی برخی از مشکلات دارد که در این زمینه اگر امید و نشاط در جامعه افزایش یابد، می‌تواند در برطرف کردن و پیشگیری از آسیب‌ها تأثیرگذار باشد به طور مثال چه ایرادی دارد که بخشی از استادیوم ورزشی که هیچ منافاتی با قانون و شرع و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ندارد، به بانوان اختصاص یابد.»

رئیس شورای عالی اجتماعی افزود: «می‌توان با برخی اقدامات کم‌هزینه میزان رضایتمندی و خشنودی اجتماعی مردم را در جامعه افزایش داد و باید توجه داشت که با سوء ظن نمی‌توان با مردم برخورد کرد.»

افشای کدهای پولشویی از سوی وزیر امور خارجه

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه‌ای تصویری با خبرآنلاین برای نخستین بار پرده از حقیقتی برداشت که برخی رسانه‌های مخالف دولت را سخت برآشفت. ظریف از پولشویی در کشور و وجود کدهایی در این زمینه سخن گفت ولی روزنامه کیهان و رسانه‌های همسو با آن این اظهارات را به برنتافتند و به رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاختند.

ظریف در این مصاحبه گفت: «من اعتقاد دارم بسیاری از این مخالفت‌ها، مخالفت‌های صادقانه است. یعنی دوستان ما نگرانی‌های صادقانه دارند ولی فکر می‌کنم پشت برخی از این مخالفت‌ها منافع اقتصادی است. پولشویی یک واقعیت است در کشور ما و از پولشویی خیلی‌ها منفعت برده‌اند. کدهای بسیاری وجود دارد در زمینه میزان پولشویی که در کشور صورت می‌گیرد ولی امکان بیان آن وجود ندارد. من نمی‌خواهم این پولشویی را به جایی نسبت دهم ولی آن‌جاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند، حتما آنقدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدهای میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور کنند. وزارت امور خارجه‌ای که کل بودجه ریالی و دلاری‌اش حدود 1100 میلیارد تومان، یعنی کمتر از برخی دستگاه‌های فرهنگی در ارتباط با قدرت، نمی‌تواند با آن فضاسازی مقابله کند.»

همین اظهارات شفاف محمدجواد ظریف که از نخستین روزهای حضورش در وزارت امور خارجه با تیغ تندترین انتقادات از سوی رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان مواجه بوده است، کافی بود تا کیهان و فارس و سایر رسانه‌های هم‌فکر صفحات سیاسی خود را به گفت‌‌و‌گوها و مطالبی علیه او اختصاص دهند.

این رسانه‌ها گفته‌های ظریف را «آتودهی به دشمن» تفسیر کردند و از «مغرضانه» بودن اظهارات او سخن گفتند.

کیهان در همین زمینه با واژگانی تند خطاب به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که از سوی مقام معظم رهبری بارها و بارها مورد وثوق قرارگرفته و «امین» خطاب شده است، نوشت: «اظهارات عجیب ظریف و اتهام‌زنی وی به منتقدان و مخالفان لوایح FATF که با استقبال گسترده رسانه‌های معاند و ضدانقلاب خارج‌نشین نیز مواجه شد، در حالی است که براساس قانون، پولشویی یک جرم محسوب می‌شود و تهمت پولشویی آنهم به صورت گسترده به منتقدان و مخالفان بدون ارائه سند و مدرک قطعا پیگرد قانونی خواهد داشت و وزیر امور خارجه حتما باید در این زمینه پاسخگو باشد!»

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده اصولگرای مردم قم در مجلس شورای اسلامی، نیز در همین زمینه به فارس گفت: «اظهارات ظریف مبنی بر وجود پولشویی گسترده در ایران تهمتی بزرگ به نظام جمهوری اسلامی است. این اظهارات، کاملاً به معنای بازی در زمین دشمن است.»

این اظهارات و حملات به وزیر امور خارجه در حالی بیان می‌شود که او در گفت‌و‌گوی خود 3 مرتبه تاکید می‌کند که «قصد اتهام‌زنی به هیچ دستگاهی را ندارد.»

خبرگزاری‌های مذکور روز چهارشنبه در اخبار جداگانه‌ای به نقل از حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نوشتند که ظریف به این کمیسیون «احضار» شده است.

امافلاحت‌پیشه در این زمینه به پانا گفت: «من از واژه احضار استفاده نکردم. واژه احضار را دوستان (خبرگزاری‌های تسنیم و فارس) لطف کردند و به کار بردند و من نگفتم که ظریف احضار شده است. من گفتم که ما رابطه عادی با وزارت امور خارجه و وزی ر آن داریم و نشست‌های متقابل بسیاری را برگزاری می‌کنیم.»

او ادامه داد: «روز یکشنبه نیز آقای ظریف را به عنوان یکی از اعضای تاثیرگذار در زمینه لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم به نشست کمیسیون امنیت ملی برای بررسی CFT دعوت کرده‌ایم و در قالب آن نشست این بحث مطرح خواهد شد.»

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: «موضوع پولشویی در هیچ یک از مذاکراتی که درباره لوایح FATF و سایر مباحث با حضور آقای ظریف داشته‌ایم مطرح نشده است. علت غیرعلنی و محرمانه بودن جلسات کمیسیون امنیت ملی نیز همین است که مباحث بدون سند مطرح‌شده در آن رسانه‌ای نشود. من به همین دلیل گفتم که حرف‌های آقای ظریف غیرمستند است چون سندی درباره آن به ما نداده‌اند ولی ما امیدواریم آقای ظریف در این نشست حضور یافته و مباحث خود را مطرح کنند.»

واکنش مطهری به اظهارت مصباحی مقدم در مورد اصل 110 قانون اساسی

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به گفت‌و‌گوی اخیر غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان، درباره وظایف هیات عالی نظارت این مجمع واکنش نشان داد و با طرح سوالاتی از او خواستار توقف اقدامات هیات نظارت و ورود این هیات به بحث قانون‌گذاری شد.

متن نامه مطهری به شرح زیر است:

«جناب حجت‌الاسلام آقای مصباحی مقدم عضو محترم مجمع تشخیص مصلحت در مصاحبه­‌ای رویه فعلی هیأت نظارت بر اجرای سیاست­‌های کلی نظام در ارتباط با مصوبات مجلس را منطبق با قانون اساسی دانسته­‌اند.

از ایشان سؤال می­‌کنم، آیا در قانون اساسی غیر از شورای نگهبان هیچ نهاد دیگری حق بررسی مصوبات مجلس را آن هم صرفاً از نظر انطباق با شرع و قانون اساسی دارد؟

پاسخ منفی است. اما ایشان جواب می­‌دهند که چون مقام رهبری وظیفه نظارت بر اجرای سیاست­‌های کلی موضوع بند 2 اصل 110 قانون اساسی را به این هیأت تفویض کرده­‌اند، پس این هیأت می­‌تواند مانند یک شورای نگهبان دیگر مصوبات مجلس را از نظر انطباق با سیاست­‌های کلی، بررسی و نظر خود را به مجلس ارائه کند و مجلس موظف است ایرادات را رفع کند.

از ایشان سؤال می­‌کنم از کجای این تفویض، ورود هیأت مذکور به روند قانونگذاری و اضافه شدن یک مرحله جدید به مراحل قانونگذاری کشور فهمیده می­‌شود؟

بند 2 اصل 110 می­‌گوید: نظارت بر "اجرای" سیاست­‌های کلی، نه ورود در روند قانون‌گذاری، یعنی قوانین موجود ارزیابی شود و آن‌چه خلاف سیاست­‌های کلی است به دولت ، مجلس و قوه قضاییه ابلاغ شود تا در صورت نیاز به قانون جدید، لایحه یا طرح ارائه شود. حداکثر این است که در زمان بررسی لوایح و طرحها در مجلس نیز این هیأت نظرات خود را به کمیسیون‌های مربوط ارائه نماید تا مجلس تصمیم بگیرد ولی وقتی که لایحه یا طرحی مصوب شد، دیگر این هیأت حق ندارد به عنوان شورای نگهبان دوم انطباق مصوبه با سیاست­‌های کلی را بررسی و مجلس را ملزم به رفع ایرادات کند.

زیرا این امر خارج از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام در قانون اساسی است و استناد شورای نگهبان به بند 2 اصل 110 برای ورود این هیأت به روند قانون گذاری و سیاست­‌های کلی را در عرض قانون اساسی قرار دادن نیز کاری است خلاف قانون اساسی، چون علاوه بر این که بحث در نظارت بر اجراست و نه ورود در قانون‌گذاری، مبنای انطباق فقط شرع و قانون اساسی است و مرجع ناظر نیز فقط شورای نگهبان است، نه می‌­توان مبنای انطباق دیگری به نام سیاست­‌های کلی افزود و نه می­توان شورای نگهبان دومی اضافه کرد.

از آقای مصباحی مقدم می­‌پرسم، اگر مقام رهبری این وظیفه و اختیار خود را به این هیأت تفویض‌ نمی­‌کردند، خودشان چگونه عمل می­کردند؟ آیا می­‌گفتند مصوبات مجلس را بیاورید تا من درباره انطباق آن‌ها با سیاست­‌های کلی اظهار نظر کنم و وارد روند قانونگذاری می­‌شدند؟

هرگز، پس این هیأت نیز حق چنین کاری را ندارد.

از جناب آقای مصباحی مقدم که از نمایندگان خوش فکر مجالس هشتم و نهم بوده­‌اند و قطعاً واقعیت مطلب را می­‌دانند، درخواست دارم که تجاهل نفرمایند و از حق مجلس و در واقع از قانون اساسی و بعد مردم سالاری نظام جمهوری اسلامی دفاع نمایند و جناب ایشان فرض کنند که در مجلس دهم نیز حضور دارند.

تغییر جایگاه نباید موجب تغییر موضع شود. خود بهتر می­‌دانند که اگر این رویه باب شود، مجلس هر طرح یا لایحه­‌ای را تصویب کند این هیأت می­‌تواند به استناد بندی از صدها سیاست­ کلی آن را رد کند و چون خود را قائم مقام رهبری در این موضوع می­‌داند حق الزام را هم برای خود محفوظ می­‌شمارد و در این صورت چیزی برای مجلس باقی نمی­‌ماند.»

دیدار مقام معظم رهبری با مدال‌آوران و قهرمانان بازهای پاراآسیایی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه در دیدار مدال آوران و قهرمانان کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا ۲۰۱۸، ضمن تجلیل از افتخارآفرینی قهرمانان جانباز و معلول، این قهرمانی را نشان دهنده عزم راسخ و به‌کار انداختن ظرفیت های پنهان دانستند و خطاب به آنان گفتند: «کار با ارزش شما این بود که نشان دادید اگر ظرفیت‌های مغفول در وجود انسان و یا در کشور به‌کار انداخته شود، قطعاً زمینه ساز پیشرفت و موفقیت‌های بزرگ خواهد بود.»

رهبر معظم انقلاب پرچم‌داری یک بانوی چادری ایرانی در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا را نشانه‌ای از قدرت‌نمایی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دانستند.

ایشان یکی از نکات درس‌آموز در قهرمانی ورزشکاران جانباز و معلول را، به‌کارگیری ظرفیت‌های پنهان در وجود انسان برشمردند و تأکید کردند: «یکی از مشکلات بزرگ کشور در شرایط کنونی، استفاده نکردن از ظرفیت‌های فراوان ملی همچون ظرفیت‌های جغرافیایی، فرهنگی، انسانی، منابع زیرزمینی، تجاری و رفت و آمدهای بین‌المللی است.»

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: «اگر از این ظرفیت‌ها به‌درستی استفاده شود، قطعاً بسیاری از مشکلات کنونی اقتصاد کشور حل خواهد شد.»

در این دیدار، مهدی علیزاده جانباز و آزاده دوران دفاع مقدس و دارنده مدال طلای بازی‌های پاراآسیایی و ساره جوانمردی، الناز دارابیان و عشرت کردستانی از مدال‌آوران بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا به بیان نکاتی پرداختند.

رئیس‌جمهوری:‌ جازه بدهیم مردم با صدای رسا، گله‌ و نقدشان را باید بگویند

رئیس‌جمهوری روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: «کاخ‌نشینان کاخ سفید با تحریم‌ها، فشارها و شرایطی که در سیستم تبلیغاتی برای ناامید کردن مردم بوجود آورده بودند، براساس افکار واهی خود براین تصور بودند روز 13 آبان روزی است که پایان نظام جمهوری اسلامی ایران را کلید می‌زنند.»

روحانی خاطرنشان کرد: «ممکن است مردم از مسئولان گله‌ای داشته باشند، اشکالی ندارد؛ با صدای رسا، گله‌ و نقدشان را باید بگویند؛ باید همدیگر را یاری و کمک کنیم؛ اما اینکه در برابر یک زورگو در دنیا محکم و قاطع می‌ایستند و نشان می‌دهند که تحت تأثیر تبلیغات غلط آنها قرار نمی‌گیرند، یک موفقیت و پیروزی بزرگ است و باید به این ملت رشید، فهیم، شجاع و ملتی که آگاه به زمان است، تبریک گفت.»

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: «سختی‌هایی در جامعه هست و مشکلات اقتصادی وجود دارد، اما اینکه مردم وقتی در برابر توطئه آمریکا می‌ایستند، سرفراز هستند و شکست می‌دهند، این برای ملت عظیم‌الشأن ایران در این مقطع حساس یک افتخار بزرگی است.»

روحانی با اشاره به اینکه امروز همه جهانیان فهمیدند که آمریکایی‌ها یکبار دیگر، داعیه غلطی داشته و تبلیغات غلطی را به راه انداختند و اهدافی را دنبال می‌کردند که هیچ‌وقت به آن نخواهند رسید، گفت: «آنها فکر می‌کردند که نفت ایران را به طور کامل قطع می‌کنند، اما خودشان در روزهای آخر فهمیدند که این کار عملی و امکان‌پذیر نیست؛ هم به خاطر مسایل داخلی خودشان و هم بخاطر قیمت نفت امکان‌پذیر نیست.»

رئیس‌جمهوری افزود: «‌بالاتر از همه آمریکایی‌ها فهمیدند که ما نفت‌مان را می‌فروشیم و علامت بزرگ آنرا در داخل کشور وزارت نفت داد و به آمریکایی‌ها فهماند نفت‌مان را می‌فروشیم؛ و آنها هر کاری هم بکنند، آنقدر راه و مسیر برای فروش نفت داریم که تحریم آنها بی‌اثر است. این کاری بسیار ارزشمند بود که انجام گرفت.»

هچنین در این جلسه استانداران پیشنهادی چهار استان کشور از هیأت وزیران رأی اعتماد گرفتند و بر این اساس، احمدعلی موهبتی، فتح‌الله حقیقی، محمدجواد فدایی فتح آبادی و سید سعید شاهرخی به ترتیب به عنوان استانداران استان های سیستان و بلوچستان، زنجان، کرمان و همدان منصوب شدند.

هیأت وزیران همچنین از زحمات و خدمات استانداران پیشین تشکر کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار