در اجلاس دبیران کل آیسسکو در شیراز

بطحایی: ایران جزو کشورهای برخوردار از آموزش ابتدایی جهانی است

آموزش و پرورش ایران سالانه پذیرای بیش از ۴۰۰ هزار پناهنده است

شیراز (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شان و مرتبه‌ ویژه سازمان آیسسکو به عنوان یک نهاد بین‌المللی اسلامی افزود: حمایت و پشتیبانی آیسسکو از ملت‌های ستم‌دیده و رنج‌دیده مسلمان چه در درون کشورها و چه در بیرون کشورهای اسلامی، به ویژه مردم ستم‌دیده‌ی فلسطین قابل تقدیر و فعالیت‌ها و اقدام‌های آیسسکو برای احقاق حقوق مردم فلسطین بسیار سودمند است.

کد مطلب: ۸۶۹۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: ایران جزو کشورهای برخوردار از آموزش ابتدایی جهانی است

سید‌محمد بطحایی در اجلاس دبیران کل آیسسکو در شیراز با ابراز خرسندی از برپایی نشست تقویت شبکه علمی و کیفیت تحقیقات در کشورهای اسلامی عضو آیسسکو از حضور دبیران کمیسیون‌های ملی آیسسکو و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای آموزشی، علمی و فرهنگی در شهر باستانی شیراز که زادگاه و محل پرورش بسیاری از سخنوران و اندیشمندان ایران است، تشکر کرد.

وی یکی از مهمترین بسترهایی که می‌تواند عامل وحدت و همبستگی بین کشورهای اسلامی باشد را سازمان آیسسکو دانست و افزود: سازمان آیسسکو در سال‌های گذشته منشا اثر خیلی خوبی در این راستا بوده است و هر چند در ایامی از زمانهای فعالیت خود این نقش کمرنگ شده اما آیسسکو به عنوان یک نهاد بین المللی در بین کشورهای اسلامی در زمینه های مختلف تربیتی، فرهنگی، علمی آموزشی و مطالعاتی می تواند منشا اثر باشد.

بطحایی با اشاره به شان و مرتبه‌ ویژه آیسسکو به عنوان یک نهاد بین‌المللی اسلامی افزود: حمایت و پشتیبانی آیسسکو از ملت‌های ستم‌دیده و رنج‌دیده مسلمان چه در درون کشورها و چه در بیرون کشورهای اسلامی، به ویژه مردم ستم‌دیده‌ی فلسطین قابل تقدیر و فعالیت‌ها و اقدام‌های آیسسکو برای احقاق حقوق مردم فلسطین بسیار سودمند است.

وزیر آموزش و پرورش، گفت: جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیوستن به این سازمان تاکنون کوشیده است نقش مؤثر و سودمندی در تدوین و اجرای برنامه‌های آن داشته باشد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش سنگ‌بنای پیشرفت و توسعه پایدار است و چنانچه برخوردار از کیفیت متناسب و سازگار با شرایط و نیازهای روز نیز باشد، نقش کلیدی در پیدایش جامعه‌های پایدار و برقراری تفاهم و صلح بین‌ ملت‌ها دارد.

وی اظهار داشت: در وزارت آموزش و پرورش می‌کوشیم معیارها و استانداردهای کیفیت را افزایش و نظام آموزشی را از نظر کمیت و کیفیت ارتقا دهیم.

وی افزود: ما در بحث آموزش و به عنوان متولی امر آموزش در کشور توانسته‌ایم 96درصد دختران سنین مدرسه را به آموزش جذب کنیم و نسبت برابری جنسیتی را حدود 49 به 51 برسانیم.

بطحایی در جمع نمایندگان کشورهای اسلامی شرکت‌کننده در این اجلاس گفت: نظام آموزشی ما 99درصد کودکان سنین مدرسه را در دوره‌ی ابتدایی پوشش داده و نرخ جذب آن در دوره‌ی دبیرستان به بیش‌از 85درصد رسیده است و این تلاش‌ها به گونه ای بوده که اکنون جمهوری اسلامی ایران در رتبه‌بندی یونسکو جزو کشورهای برخوردار از آموزش ابتدایی جهانی به شمار آید.

وی در خصوص برخورداری پناهندگان از آموزش های برابر در کشور گفت: ما از چهار دهه پیش تاکنون پذیرای هزاران کودک پناهنده در مدارس خود بوده‌ایم و افزون بر آموزش، خدمات بهداشتی و کمک هزینه‌ای نیز برای آنان فراهم آورده‌ایم.

وی افزود: کودکان پناهنده به دلیل بودن در شرایط ناگوار جنگ و ناامنی از بیماری‌ها و نارسایی‌های جسمی و روانی رنج می‌برند اما در کشور ما با همکاری دو وزارت‌خانه آموزش و پرورش و بهداشت و درمان آمورش پزشکی از خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: هر ساله بیش از 400 هزار نفر و امسال نیز بیش‌از 500 هزار نفر دانش‌آموز پناهنده در مدارس ایران تحصیل می کنند اما متاسفانه کمک‌های سازمان‌های بین‌المللی به جمهوری اسلامی ایران در زمینه آموزش به پناهندگان بسیار ناچیز است و انعکاس این اقدام وزارت آموزش و پرورش از سوی سازمان‌های بین‌المللی چندان مناسب و قابل قبول نبوده است و در نظر آنان نمی آید.

وی ادامه داد: این در حالی است که کودکان پناهنده را بیگانه تصور نکرده و آنان را همچون فرزندان خود و مانند دیگر شهروندان ایرانی در مدارس آموزش داده‌ایم و بنا به دستور مقام معظم رهبری هیچ کودک پناهنده‌ای را حتی آنها‌یی را که بدون داشتن برگه‌های هویتی به مدارس مراجعه می‌کنند، از تحصیل محروم نکرده‌ایم.

بطحایی افزود: هم‌اکنون کشور ما برخلاف نظر و موافقت جامعه‌ بین‌المللی مورد شدیدترین و بی‌رحمانه‌ترین تحریم‌های غیر قانونی و یک جانبه‌ی آمریکا قرار گرفته و از بسیاری از حقوق خود در عرصه‌ بین‌المللی محروم شده است. البته کشور و مردم ما همواره در راه استقلال و عدم وابستگی خود ثابت‌قدم بوده و هرگز در برابر ستمگری و زورگویی سر فرود نیاورده است.

وی با اشاره به اینکه این تحریم هایی که به صورت ناجوانمردانه و کاملا یک طرفه توسط آمریکا وضع شده توسط بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی نفی شده است ، از کشورهای عضو آیسسکو خواست تا هوشمندانه نسبت به این رفتار اخیر آمریکا برخورد نشان دهد و اجازه ندهند که بازخورد این تحریم ها بر وحدت کشورهای اسلامی تاثیر گذارد.

بطحایی در خصوص تاثیر تحریم ها بر مباحث آکادمیک و علمی گفت: اگر در حوزه علمی دچار اختلالاتی شویم بیشتر در زمینه ارزی است و امیدواریم که بانک ها با هوشمندی این مساله را حل کنند.

اجلاس آیسسکو با هماهنگی های انجام شده توسط کمیسیون ملی آیسسکو در ایران، همکاری دفتر منطقه ای آیسسکو در تهران و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در روزهای 20 و 21 آبان ماه جاری در محل پایگاه استنادی علوم جهان اسلام واقع در شیراز برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار