مجلس تصویب کرد؛

الزام وزارت نفت به سرمایه‌گذاری 10هزار میلیاردی در میادین مشترک نفتی و گازی

خبرگزاری پانا: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه 92، وزارت نفت را مکلف کردند حداقل 10 هزار میلیارد تومان در میادین مشترک نفتی و گازی سرمایه‌گذاری کند.

کد مطلب: ۸۶۸۳۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، نمایندگان در جلسه علنی صبح روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال 1392 کل کشور در بخش هزینه ای، شرکت‌های تابعه وزارت نفت را موظف کردند که در راستای بودجه عملیاتی، طرح‌های سرمایه‌ای از محل سهم خود از درصد پیش گفته و یا سایر منابع را مطابق با موافقتنامه‌های مبادله با معاونت برنامه‌ریزی رییس‌جمهور اجرا و گزارش عملکرد تولید نفت و گاز را به تفکیک هر میدان و جداول طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌گذاری و منابع تخصیص یافته و هزینه شده به همراه میزان پیشرفت فیزیکی هر یک از طرح‌ها و پروژه‌ها را در مقاطع سه ماهه به کمیسیون‌های اقتصادی، انرژی و برنامه و بودجه مجلس، وزارت اقتصاد، معاونت برنامه‌ریزی رییس‌جمهور، بانک مرکزی و دیوان محاسبات ارائه کند.

همچنین وزارت نفت موظف شد به گونه‌ای عمل کند که حداقل 10 هزار میلیارد تومان از منابع حاصل سهم وزارت نفت از طریق شرکت تابعه ذیربط، صرف سرمایه‌گذاری در طرح‌های مذکور با اولویت میادین مشترک نفتی و گازی شود.

طبق تبصره این بند، شرکت‌های دولتی تابعه وزارت نفت می‌توانند پس از کسر کلیه پرداخت‌های قانونی، سود خالص خود را حسب مورد جهت تامین منابع لازم برای انجام هزینه‌های سرمایه‌ای شرکت‌های یاد شده با اولویت میادین مشترک نفتی و گازی با تصویب مجمع عمومی آن شرکت‌ها و مراجع قانونی ذیربط حسب مورد به حساب‌های اندوخته قانونی و افزایش سرمایه‌ دولت در آن شرکت‌ها منظور کنند.

مجلسیان نهم پیش از این در تصویب بخش درآمدی بودجه، مصوب کرده بودند که مابه‌التفاوت قیمت پنج فرآورده اصلی در دفاتر شرکت‌های پالایش نفت ثبت شود.

در مصوبه امروز مقرر شد این مابه‌التفاوت از آن طریق در بدهکار حساب دولت (خزانه‌داری کل کشور) نیز ثبت شود.

بر اساس این مصوبه، وصول معوقات شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارتخانه‌ها مشمول اجرای مالیات‌های مستقیم می‌شود.

همچنین معادل این رقم در خزانه‌داری کل کشور به حساب بستان‌کار وزارت نفت از طریق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران منظور و عملکرد مالی این جزء به صورت مستقل توسط این شرکت در مقاطع زمانی ماهانه از پایان تیر ماه پس از گزارش سازمان حسابرسی با تایید کارگروهی مرکب از معاون برنامه‌ریزی رییس‌جمهور و وزیران اقتصاد و نفت به صورت علی‌الحساب با خزانه‌داری کل کشور تسویه می‌شود و تسویه حساب نهایی فیزیکی و مالی حداکثر تا پایان تیر ماه سال بعد انجام می‌شود.

وکلای ملت همچنین در بخش درآمدی مصوب کرده بودند شرکت‌های دولتی تابعه وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند کلیه درآمدهای ریالی و ارزی‌شان را به حساب‌های متمرکز وجوه ریالی و ارزی که از طریق خزانه به نام آنها نزد بانک مرکزی افتتاح می‌شود واریز کنند.

در مصوبه امروز خزانه‌داری کل کشور مکلف شد متناسب با وصول، ماهانه و به صورت یک دوازدهم بودجه مصوب وجوه مذکور، سهم شرکت‌های مذکور را برای مصارف جاری و تملک دارایی به آنها پرداخت کند.

همچنین در تبصره این بند مصوب شد که صددرصد منابع حاصل از فروش انشعابات برق، گاز، آب و فاضلاب به حساب جداگانه این دستگاه‌ها واریز و برای طرح‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها به مصرف می‌رسد.

نمایندگان مجلس در بخش درآمدی لایحه بودجه، مصوب کرده بودند واردات و فروش فرآورده‌های نفتی وارداتی با رعایت کیفیت و استانداردهای عرضه هر فرآورده در کشور در حدود قوانین و مقررات مربوط توسط بخش خصوصی مجاز است.

در مصوبه امروز، وزارت نفت مکلف شد پس از ارزیابی شرکت‌های متقاضی، پروانه بازرگانی فرآورده‌های نفتی برای فعالیت آنها صادر کند و تمهیدات لازم از جمله امکان بهره‌گیری از تاسیسات و زیربناهای موجود با دریافت هزینه‌های مربوط برای اجرای مفاد این جزء را مهیا کند. بر این اساس مسئولیت تامین و تنظیم بازار با در نظر گرفتن تولیدات داخلی و زیرساخت‌های موجود، با وزارت نفت است.

اجازه به بانک مرکزی برای اختصاص 10 میلیارد دلار به طرح‌های بالادستی نفت و گاز

بهارستان نشینان در اداکه بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه 92، بانک مرکزی را مجاز کردند تا مبلغ 10 میلیارد دلار از محل منابع ارزی خود در خارج از کشور را منوط به تعهد و بازپرداخت اصل و سود این تسهیلات از محل منابع داخلی شرکت‌های تابعه وزارت نفت در طرح‌های بالادستی نفت وگاز هزینه کند.

بر اساس این مصوبه مجلس، طرح‌های وزارت نفت از جمله طرح‌های بالادستی نفت و گاز در حوزه‌های مشترک و خطوط لوله اصلی انتقال گاز و فرآورده‌های نفتی و خطوط انتقال نفت خام و میعانات گازی به شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت به صورت خط اعتباری از محل منابع ارزی بانک مرکزی در خارج از کشور اختصاص می‌یابد.

بر اساس مصوبه دیگر نمایندگان، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض آب، برق و گاز با توجه به مالیات و عوارض مندرج در قبوض مصرف‌کنندگان و همچنین نفت تولیدی و فرآورده‌های وارداتی فقط یک بار در انتهای زنجیره تولید یا توزیع آنها توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت‌های پالایش نفت و شرکت‌های تابعه ذیربط وزارت نفت و شرکت‌های گاز استانی و شرکت‌های تابعه ذیربط وزارت نیرو و شرکت‌های توزیع آب و برق استانی بر مبنای قیمت فروش داخلی محاسبه و دریافت می‌شود.

مالیات مزبور به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و عوارض طبق قوانین موضوعه توزیع می‌شود.


ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار