:
بیانیه شورای هماهنگی روابط عمومیهای دستگاههای اجرایی خطاب به صدا و سیما
نظرسنجی بیطرف میزان همراهی صدا و سیما با مخالفان دولت را مشخص کند
تهران (پانا) - در پی واکنش سازمان صدا و سیما به بیانیه انتقادی دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت که حاوی تعرض این سازمان به عملکرد روابط عمومی های قوه مجریه بود، شورای هماهنگی روابط عمومی های دستگاه های اجرایی، با انتشار بیانیه ای خطاب به ریاست صدا و سیما ، نکاتی را مطرح کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، متن کامل بیانیه به این شرح است :
جناب آقای دکتر علی عسگری
ریاست محترم سازمان صداوسیما
احتراما در پی پاسخ آن سازمان به بیانیه دبیرخانه شورای اطلاع رسانی و طرح برخی نکات ناصواب ونادرست در خصوص روابط عمومی دستگاههای اجرایی موارد ذیل جهت اطلاع جنابعالی و آگاهی ملت شریف ایران به عرض می رسد:
اول: مروری گذرا بر بیانیه شورای اطلاع رسانی دولت ، گواه این واقعیت است که محتوای بیانیه ، در دفاع از عملکرد دولت نبود بلکه در دفاع از کارنامه «ستاد اربعین» بود که ستادی فراقوه ای است و همه اعضای آن ، ازجمله صدا و سیما در تدارک مراسم اربعین امسال و هرسال دخیل و شریک بوده و هستند و شایسته نیست که تلاش های فراقوه ای و جمعی خادمان زوار سالار شهیدان، از سوی یکی از اعضای ستاد ، به شکلی هدفمند و ناروا خدشه دار شود و خدمات رسانی گسترده و صعودی همه خادمان عضو «ستاد اربعین» طی سالیان اخیر و بویژه سال جاری ، بازتابی در صدا و سیما نیابد و بالعکس با جوسازی تخریبی ، خروجی زحمات ، وارونه نمایی جلوه داده شود.
انتظار این بود همانگونه که صدا و سیما در دعوت به حضور و پوشش مراسم راهپیمایی اربعین و تولید برنامه های حماسی و احساسی مرتبط با آن کارنامه درخشانی برجای گذاشت ، در زمینه خدمات رسانی این راهپیمایی پرشکوه برنامه هایی واقع بینانه و به دور از برجسته سازی افراطی و حتی ناروای سوژهای منفی تولید و پخش کند.
دوم : مخاطب انتقاد دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، نه کلیت صدا و سیما و مجموعه خدوم و صادق آن سازمان که تهیه کنندگان و مجریان چند برنامه مشخص و شناسنامه دار که با پشتیبانی مالی افرادی خاص تولید می شود و وابستگی آشکاری به یک طیف فکری معین دارند و با وجود رهنمودهای مکرر مقام معظم رهبری در زمینه ضرورت پرهیز از سیاه نمایی و نیز دستور مقامات ارشد سازمان برای تعامل سازنده با دولت ؛ همچنان ساز ناکوک خود را می نوازند و برخلاف سایر برنامه های سازمان ، اعتنایی به سیاست گذاری و نظم سازمانی ندارند. و به هربهانه ای به دنبال تسویه حساب سیاسی با دولت در بدترین شکل ممکن هستند ،گواه گویای این مدعا اینکه در جریان سه تغییرمدیریتی سازمان طی سال های فعالیت دولت یازدهم و با وجود تغییر دوازده مدیر سیما ، رویه این چند برنامه، کاملاً یکسان بوده و به هیچ اصلاحی تن نداده اند و زور مقامات بلندپایه سازمان هم به آنان نرسیده است و از قضا ، تلاش ناکام برای خدشه دار کردن خدمات رسانی اربعین به زائران ،دقیقا در همین برنامه ها روی آنتن رفت و با توسل به دستاویز ارز زوار ، از زبان مدعوین شهره به عناد با دولت، مسئولان اجرایی را با ادبیاتی زشت و زننده ، همانند «بی عرضه»،«بی لیاقت» و ... مورد خطاب قرار دادند تا اثبات شود هدف آنان نقد تخریبی و غیرمنصفانه است و انگیزه نقد سازنده و منصفانه ندارند .
سوم: انتساب نقل قول کذب به رئیس جمهور در خصوص اذعان ایشان به ناکارآمدی روابط عمومی های دولت ، اولین انتساب کذب صدا و سیما درقبال رییس جمهور و برخی وزیران نبوده و با توجه به رویکرد معمول برخی برنامه های ضددولت آن سازمان آخرین مورد هم نخواهد بودو بسیار بعید به نظر می رسد اقداماتی نظیر پیگیری قضایی یا تذکر بتواند به این رویه مذموم خاتمه دهد.
اما سوای دروغ بودن این نقل قول ، درباره محتوای آن نیز باید تاکید کرد تیم اطلاع رسانی دولت نیز همانند دیگر نهادهای کشور، عاری از نقص نیست و قطعا باید در مسیر رفع نواقص حرکت کنند اما در عین حال باید توجه کرد روابط عمومی های دولت برای تحقق کامل ظرفیت های خود با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند که یکی از آنها صدا و سیماست که برخلاف وظایف قانونی و اخلاقی خود به مثابه «رسانه ملی» ، نه فقط اطلاع رسانی خدمات دولت را به حاشیه برنامه های خود رانده است بلکه بخشی از تولیدات خود را به سیاه نمایی و تخریب پی در پی اقدامت قوه مجریه اختصاص داده و موجب شده وقت و انرژی زیادی از روابط عمومی دستگاه های اجرایی ، صرف زدودن آثار منفی اتهامات و دروغ سازی های ناروای صدا و سیما شود.
بی تردید ، برنامه های جهت دار ضددولتی این چند برنامه سازمان را نمی توان ناشی از بی اطلاعی یا اشتباه تولیدکنندگان آنها دانست زیرا انبوه نامه های ارسالی از سوی روابط عمومی های دولتی با مضمون اعلام آمادگی جهت حضور در برنامه های این سازمان برای توضیح و شبهه زدایی با بی اعتنایی کامل مواجه شده است و همین واقعیت ، مستند غیرقابل انکاری از رویکرد بخش ضددولت لانه کرده در آنتن های صدا و سیماست که برخلاف سایر بخش های سازمان ، تریبون های اطلاع رسان و شفاف ساز را به ابزاری برای تسویه حساب جناحی و سیاسی مبدل کرده اند.
چهارم: برافروختگی و عصبانیت نهفته در موضع گیری صدا و سیما در واکنش به یک بیانیه انتقادی کوتاه ، مایه تعجب و حیرت است و این سوال را در افکار عمومی ایجاد کرده که صدا و سیمایی با این حجم حمله تخریبی به دولت چرا خود ، تاب یک انتقاد را نیاورده و به جای پاسخ گویی منطقی به نکات بیانیه شورای اطلاع رسانی دولت ، با اتخاذ تاکتیک «فرار به جلو» و بدون هیچ مستندی ؛ عملکرد کل روابط عمومی دستگاه های اجرایی را زیر سوال برده است؟
این رفتار در حالی رخ می نماید که پنج سال است مجموعه دولت ار ریاست محترم جمهور تا وزرای محترم و حتی مدیران میانی به اشکال گوناگون مورد نوازش آن سازمان قرار گرفته و همواره توصیه مدیران ارشد دولت عدم تقابل ،همراهی و تحمل بوده که مبادا آرامش که ازجمله دستاوردهای مهم این دولت بوده مورد خدشه قرار گیرد و مایه حیرت است که بعد از پنج سال یک بیانیه این میزان حضرات را آشفته کرده است.
ضمن آنکه توصیه صدا و سیما به حرفه ای تر شدن تیم اطلاع رسانی دولت درست هنگامی منتشر شد که افکارعمومی و نخبگان با تعجب و تاسف ، نظاره گر جنگ داخلی مجریان و بخشهای سیاسی و تولیدی این سازمان در برنامه های مختلف بودند و در چنین وضعیتی ، حق دارند بپرسند مدیریت صدا و سیما به جای رهنمود دادن به دستگاه های دولتی آیا بهتر نیست ، حداقل ، از تسویه حساب های درون سازمانی شخصی ، روی آنتن های رسانه ملی پیشگیری کند؟
پنجم: دستگاه های اطلاع رسانی و روابط عمومی های کشور دچار مشکلاتی هستند که از دیرباز برجای مانده است و در کنار آن ، دوران فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم با ظهور و اوج گیری شبکه های اجتماعی مواجه شد و مخالفان دولت کوشیدند با سرمایه گذاری های کلان و حضور فعال در این شبکه ها ، فشار تخریبی علیه قوه مجریه را افزایش دهند و در پیشبرد هدف خویش بدون هراس از برخوردهای قانونی ، هر تهمت و افترا و توهین را نثار دولت کردند. تحول دیگر این است که مشابه ناهمراهی صدا و سیما با دولت و در مواردی حتی همسویی معنادار آن با خط تخریب قوه مجریه ، هرگز در دولت های پیشین سابقه نداشته است. همزمان با این تحولات اساسی ، دولت ، بدلایل متعددی ، از رسانه جدیدی بهره مند نشده و در بازتاب دادن خدمات و مواضع خود به همان ظرفیت و توان به جای مانده از گذشته ، بسنده کرده است.
ششم : تاکید بر ادعای «درخواست یا مطالبات مردم » ، ترفند نخ نمای صدا و سیما برای دفاع از برنامه های تولید شده از سوی جریان سیاسی مطرود مردم و استتار اقدامات اقلیتی غریبه با اراده ملی است که در موضع گیری اخیر روابط عمومی سازمان درقبال بیانیه انتقادی شورای اطلاع رسانی دولت هم تکرار شده است. همین جا برای تعیین تکلیف همیشگی این ادعا ، به مسئولان صدا و سیما پیشنهاد می کنیم اگر جسارت روبرو شدن با واقعیت را دارند ضمن پرهیز از ارجاع به «نظرسازی» های سفارشی میزان همراهی و همسویی صداوسیما با مخالفان دولت را طی سال های فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم در معرض «نظرسنجی» یک نهاد معتبر و بی طرف قرار گیرد.
شورای هماهنگی روابط عمومی های دستگاه های اجرایی
ارسال دیدگاه