کاظمی: تشکلهای دانشآموزی بالاترین ظرفیت را برای تحقق سند تحول بنیادین دارند
پیشنهادی مطرح است که دوره تربیت مدرس دانشآموزی راهاندازی کنیم و سند تحول را به زبان آنان آموزش دهیم
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر نقش تشکلهای دانشآموزی در تحقق سند تحول بنیادین تاکید کرد.
جلسه شورای هماهنگی تشکلهای دانشآموزی امروز در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار و در این جلسه تدوین الگوی مشارکت تشکلها در سند تحول بنیادین بررسی شد.
در این جلسه علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی، رضا مددی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین، اردشیر دهقانی، معاون فعالیتهای سازمان دانشآموزی و نمایندگان چهار تشکل دانشآموزی حضور داشتند.
کاظمی در ابتدای این جلسه گفت: «تشکلهای دانشآموزی بالاترین ظرفیت را برای تحقق ماموریت اصلی آموزش و پرورش در تحقق سند تحول بنیادین دارند.»
او ادامه داد: «تشکلهای دانشآموزی به لحاظ نوع مشارکت در فعالیتهای فرهنگی تربیتی و اثرگذاری در نظام تعلیم و تربیت تمامساحتی نقش موثر دارند.»
کاظمی گفت: «نقش تشکلهای دانشآموزی از نظر کمی نیز مهم است. حدود ۸ میلیون دانشآموز از بین ۱۴ میلیون دانشآموز عضو این تشکلها هستند. همچنین در کنار این تشکلها، مجلس دانشآموزی با ۱۵۰ نماینده از سراسر کشور، ۷۰۰ هزار دانشآموز در شوراهای دانشآموزی و حدود ۵ هزار عضو مجامع دانشآموزی را داریم. همچنین تشکلهای همیار پلیس، همیار مشاور و یادآوران معروف نیز از دیگر تشکلهای دانشآموزی هستند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «تشکلهای دانشآموزی در جهتگیری کلی نظام آموزش و پرورش حرکت میکند اما خلأهایی مانند تعیین نشدن نسبت تشکلها با سند تحول وجود دارد.»
او ادامه داد: «نوع فعالیت هر تشکل و همافزایی در جریانهای فرهنگی و اجتماعی هم مهم است و شورای هماهنگی تشکلهای دانشآموزی می تواند این دو خلأ را پر کنند.»
کاظمی افزود: «با تقویت تشکلهای دانشآموزی میتوانیم بسترساز فعالیتهای تربیتی باشیم تا اهداف آموزش و پرورش را محقق کنیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «باید دانشآموزان را با مفاهیم سند تحول بنیادین آشنا کنیم و به سمت گفتمانسازی و ادراک مشترک در بین آنان برویم.»
او ادامه داد: «پیشنهادی مطرح است که دوره تربیت مدرس دانشآموزی راهاندازی کنیم و سند تحول را به زبان آنان آموزش دهیم.»
علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در جمعبندی این جلسه گفت: «اکنون فرایند ارزشیابی فعالیتهای دانشآموزان بر مسایل آموزشی متمرکز شده است. باید جایگاهی برای ارزشگذاری فعالیتهای تربیتی، دینی و فرهنگی تعیین کنیم.»
کاظمی تاکید کرد ارزشیابی اکنون دانشآموزان تعلیم و تربیت تک ساحتی است باید فرآیندهای ارزشیابی تمامساحتی باشد.
رضا مددی نیز در ادامه این جلسه گفت: «یکی از خروجیهای این جلسه این است که بتوان به صورت نطاممند رابطه تشکلها را با اجرایی شدن سند تحول بنیادین که ماموریت اصلی آموزش و پرورش است، دریابیم.»
او ادامه داد: «اگر بخواهیم مقوله تحول در آموزش و پرورش محقق شود پیشدرآمد هر تحول ایجاد گفتمانسازی است. سند تحول یک نقشه راه است و مقام معظم رهبری بیش از همه از این سند حمایت میکند تا جهتگیری نظام تعلیم و تربیت اصلاح و از سلایق افراد خارج شود.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین هم در این جلسه گفت: «برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش سه رکن در داخل مدرسه موثر است: معلمان، اولیا و دانشآموزان.»
مددی ادامه داد: «معلمان باید با سیاستها آشنا شوند زیرا معلم عنصر اصلی تحول در مدرسه است. باید سازمان فکری خود را براساس مبانی نظری سند تحول بنیادین ترسیم کنیم.»
او افزود: «اولیا که ذینفعان اصلی هستند نیز باید با مسیر طیشده آموزش و پرورش همراه شوند لذا از طریق انجمن اولیا مربیان قصد داریم اولیا را با سند تحول بنیادین در قالب یک دوره کاربردی آشنا کنیم.»
مددی سپس به رکن سوم یعنی دانشآموزان اشاره کرد و ادامه داد: «به ویژه در دوره متوسطه اول و دوم باید دانشآموزان را با مقوله سند تحول آشنا و آنان را با تعلیم و تربیت شش ساحته همراه کنیم.»
مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: «همراه کردن رکن سوم به شدت مورد نیاز جاریسازی اندیشههای سند تحول بنیادین است. در مبانی نظری سند به شدت بر نقش تربیتی دانشآموزان تاکید شده است.»
مددی گفت: «در سند تحول بر تشکلها و شوراهای دانشآموزی به وفور تاکید شده است. تشکلها در اجرای این سند موضوعیت و طریقیت دارد زیرا قالب خوبی برای تربیت بچهها در ابعاد مختلف هستند و نگاه سند نیز بر تربیت رسمی تاکید دارد.»
او در پایان یکی از سیاستهای آموزش و پرورش را بهکارگیری این سه رکن دانست و گفت: «اعضای تشکلها برای فهم سند تحول بنیادین باید به یک فهم مشترک برسند و مقوله سند تشریح شود تا بتوان سیاست اصلی برنامهریزیها را بازنگری در روند تشکلها و همسو کردن با سند تحول بیان کرد زیرا سند تحول یک سند ملی است، برای جناح خاصی نیست و مورد تاکید مقام معظم رهبری است.»
علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی، در این جلسه بر احصای فعالیتهای درون مدرسه با حضور تشکلهای دانشآموزی تاکید کرد و گفت: «باید دانشآموزان به این نتیجه برسند که سند تحول بنیادین را دریابند.»
او نقش شوراهای دانشآموزی را در مدرسه مهم دانست و گفت: «از طریق شورای دانشآموزی میتوان فعالیتهای تشکلهای دانشآموزی را پررنگ کنیم.»
اردشیر دهقانی، معاون فعالیتهای سازمان دانشآموزی، نیز در این جلسه به نقش تشکلهای دانشآموزی اشاره کرد و گفت: «لازم است انقلابی برای آشنایی معلمان با سند تحول بنیادین انجام شود. ما در سازمان دانشآموزی سعی کردیم تمام فعالیتهایمان براساس سند باشد.»
او ادامه داد: «تشکلهای دانشآموزی یک ظرفیت کمنظیر با نیروی انسانی کثیر هستند که میتوانند به خوبی نقشآفرینی کنند به شرطی که این نقش به درستی تبیین شود.»
حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، نیز در ادامه این جلسه گفت: «مفاهمه مشترک از سند تحول یک دغدغه جدی است که باید ایجاد شود.»
او ادامه داد: «ساختار آموزش و پرورش، محتوا و منابع انسانی براساس سند تحول دچار تغییراتی شده است که در زمینه محتوای کتب درسی هنوز به نقطه تثبیت نرسیدیم.»
تاریخی گفت: «آشناسازی سند تحول برای معلمان بسیار مهم است. ما تا کنون ۱۱هزار مدرسه را پوشش دادهایم که فهم مشترکی بین معلمی و سند تحول را در این تعداد مدارس نمیبینیم.»
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان درباره گفتمانسازی درباره سند تحول بنیادین افزود: «باید تحقق سند برای ما ملاک باشد و اجزای سند بین دانشآموزان گفتوگو شود.»
او تحقق سند تحول بنیادین را جز ماموریت اصلی اتحادیه انجمن اسلامی دانشآموزان خواند. در ادامه این جلسه هریک از نمایندگان تشکلهای دانشآموزی به ارائه پیشنهادهای خود درباره بحث مورد نظر پرداختند.
ارسال دیدگاه