بیراهه نتانیاهو در عمان؛ چرا مسقط نمی‌تواند بین تهران و تل‌آویو کانال ارتباطی برقرار کند

تهران (پانا) - نخست وزیر اسرائیل دیروز در سفری از پیش اعلام نشده به عمان سفر کرده است و این سفر در حالی انجام شده که مقام های ایرانی و عمانی به تازگی در سفرهای دوجانبه مذاکرات فشرده‌ای داشته‌اند؛ تایمز اسرائیل در گزارشی مدعی شده است که هدف سفر نتانیاهو به عمان ارسال پیام به تهران است.

کد مطلب: ۸۶۵۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد
بیراهه نتانیاهو در عمان؛ چرا مسقط نمی‌تواند بین تهران و تل‌آویو کانال ارتباطی برقرار کند

تایمز اسرائیل در گزارش خود از سفر بنیامین نتانیاهو به مسقط می‌نویسد که گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که عمان قرار است یک نقش بزرگ در گفت‌و‌گوهای صلح بین اسرائیل و فلسطین داشته باشد.

این گزارش به نقل از تحلیل‌گران افزوده است که تل‌آویو از کشوهاری خیلج فارس برای ارسال پیام به تهران استفاده می‌کند.

بر اساس این گزارش، اسرائیل به تازگی در مورد نگرانی از اقدامات نظامی ایران در منطقه و حمایت از گروه‌های شیعه در سوریه ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است که به ایران اجازه نمی‌دهد که حضور نظامی خود در سوریه را حفظ کند و در ماه‌های گذشته اسرائیل حملاتی را به مواضع ایران در سوریه داشته است.

علاوه بر این، تحریم‌های آمریکا علیه ایران بعد از خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با حمایت شدید اسرائیل به زودی اعمال می‌شود.

یک مقام فلسطینی روز جمعه گفته است که سلطان قابوس، سلطان عمان پیشنهاد داده که نقش واسط بین اسرائیل و فلسطین را داشته باشد و عباس با استقبال از این پیشنهاد گفته است که از هر پروسه صلح «پرمعنا» استقبال می‌کند.

اسرائیل و عمان روابط دیپلماتیک ندارند و این اولین ملاقات بین سران دو کشور بعد از ملاقات شیمون پرز، نخست‌وزیر اسرائیل، در سال 1996 بوده است.

تایمز اسرائیل به نقش عمان در برقراری ارتباط بین ایران و آمریکا در زمان باراک اوباما و مذاکرات هسته‌ای اشاره می‌کند و تلاش عمان برای بی‌طرف ماندن در مناقشات منطقه، از جمله آنکه مسقط در جنگ یمن و محاصره قطر با عربستان سعودی همراه نشده است.

این گزارش بر همین اساس می‌گوید نقش منحصر به فرد عمان در منطقه کمک می‌کند که نقش بزرگ‌تری بین اسرائیل و ایران ایفا کند.

عمان پیش از این نیز تلاش کرده بود در روابط تیره حاکم بین ایران و عربستان نقش میانجی را ایفا کند و در حالی که تهران از هر گونه قدم گذاشتن در مسیر دیپلماسی با عربستان سعودی استقبال کرده است عمان قادر نبوده است که از ظرفیت خود در این مسیر استفاده کند و به نظر نمی‌رسد مسقط توانایی دیگری در این مسیر داشته باشد. از سوی دیگر نقش کلیدی عمان در مذاکرات پشت پرده بین ایران و آمریکا در سال‌های گذشته نیز به نظر نمی‌رسد بیش از این قابل دسترس باشد. با ارتباط نزدیک ایران با کشورهای اروپایی هر گونه پیغام و ارسال پیام از سوی دو طرف از طریق اروپا می‌تواند مسیر آسان‌تری را طی کند.

با چنین اوصافی اگر عمان به راستی به دنبال راه تازه‌ای برای ایفای نقش باشد به نظر می‌رسد این بار مسیر اشتباهی را در پیش گرفته است. قطعا مسقط در مذاکرات فشرده‌ای که در دو هفته اخیر با سفر حسین جابری انصاری، دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران به عمان و معاون وزیر امور خارجه عمان به ایران داشته است به روشنی می‌داند که اسرائیل خط قرمز مطلق ایران است و با این تحلیل تنها می‌توان به این امر اکتفا کرد که نتانیاهو در سفرهایش به روسیه برای تحت فشار قرار دادن ایران در سوریه از ظریق تهدید مسکو به نتیجه دلخواه نرسیده و حال در مسقط به دنبال راهی برای فشار به ایران از طریق فلسطین و از راه مسقط است.

این در حالی است که پیش از این، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاران پیرامون سفر نخست وزیر رژیم اشغالگر صیهونیستی به عمان ضمن انتقاد از این سفر گفت: «از نظر ما کشورهای اسلامی منطقه نباید تحت فشار کاخ سفید به رژیم غاصب صهیونیستی فضای تحرک برای ایجاد مصائب و مشکلات جدید در منطقه دهند. بی‌شک این رژیم در پی ایجاد اختلاف میان کشورهای مسلمان و سر پوش نهادن بر ۷۰ سال غصب و تجاوز و کشتار مردم مظلوم فلسطین است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اظهار کرد: «به نظر می‌رسد از آغاز دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ لابی صهیونیستی در کاخ سفید و دولت آمریکا بیش از پیش در جهت منافع غیر مشروع رژیم صهیونیستی و فشار بر کشورهای اسلامی برای عادی‌سازی مناسبات دیپلماتیک با غاصبان قبله اول مسلمین فعال شده‌اند.»

قاسمی خاطر نشان کرد: «تاریخ و تجربه نشان می‌دهد عقب‌نشینی و تن دادن به خواسته‌های نامشروع آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی، آنها را برای فشار و پیشروی بیشتر در منطقه و نادیده گرفتن حقوق مسلم و بحق ملت فلسطین جسورتر می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار