معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران مطرح کرد؛
برنامهریزی برای برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۱۸ در دستور کار سازمان توسعه تجارت قرار گرفت
تهران (پانا) - معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برنامهریزی برای برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۱۸ در دستور کار سازمان توسعه تجارت قرار گرفته است میگوید باید به سمت بازارهای مدرن حرکت کنیم و با بازاریابی، ایجاد شبکه توزیع و آشنایی با حقوق بینالملل در جهت پیشرفت تجارت خارجی گام برداریم، اکنون ضعفهای عدیدهای در این بخش وجود دارد.
به گزارش ستاد خبری ایران اکسپو، محمدرضا مودودی گفت: حمایت از صنعت نمایشگاهی و ایران اکسپو ۲۰۱۸ راهبرد اصلی سازمان توسعه تجارت است.
محمدرضا مودودی، معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: بخش خصوصی بازیگر اصلی تجارت خارجی است و باید در کنار کسب مهارتهای فنی و افزودن دانش و حقوق بینالملل، مهارتهای لازم را در زمینه بازاریابی و مذاکره کسب کند و از نگاه سنتی و نیز فروش حجرهای فاصله بگیرد.
مودودی در ادامه یادآور شد: باید به سمت بازارهای مدرن حرکت کنیم و با بازاریابی، ایجاد شبکه توزیع و آشنایی با حقوق بینالملل در جهت پیشرفت تجارت خارجی گام برداریم، اکنون ضعفهای عدیدهای در این بخش داریم.
وی افزود: به نظر میرسد در این زمینه بهتر است که در زمینه تجارت آموزشمحور گام برداریم و سازمان توسعه تجارت نیز رویکرد خود را به سمت بینالمللیکردن شرکتها وآموزشهای لازم در امر تجارت سوق دهد و جهتگیری سازمان باید به سمت تقویت شرکتهای بینالمللی و تقویت شرکتهای رقابتپذیر تغییر پیدا کند.
این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: اگر بتوانیم در این بخش با برنامهریزی عمل کنیم با نگاهی تخصصی به بخش تجارت میتوانیم تحول عمدهای ایجاد کنیم و از رقابتهای منفی مخربی که توسط برخی افراد که تنها نام تاجر را یدک میکشند و بازار تجار اصلی را نیز مخدوش میکنند، جلوگیری کنیم، چرا که این افراد بازار کسبوکار را مخدوش و آشفته میکنند و در برهههای زمانی مختلف از آب گلآلود ماهی میگیرند. مسئله اشاره شده باعث خواهد شد تا تبعات منفی این اتفاقها در بلندمدت به نظام اقتصادی لطمه بزند.
وی افزود: از دیگر امتیازهایی که ما داریم، صنایع تبدیلی است که همچنان در این بخش به طور کامل از پتانسیلهای موجود بهرهبرداری نکردهایم. به این مسائل میتوانید موقعیت ژئوپولتیک و جغرافیایی ایران را نیز اضافه کنید چرا که کشور ما به لحاظ ترانزیتی، منطقه کانونی و نقطه استراتژیکی وضع بینظیری دارد که میتوانیم استفاده فوقالعادهای در مباحث تجاری از آن ببریم.
مودودی اضافه کرد: در مورد نقاط ضعف تجارت خارجی خود نیز باید اشاره کنم که همچنان به مقوله تجارت به عنوان یک مسئله تخصصی نگاه نکردهایم و همچنان با نگاه سنتی تجارت خود را پیش میبریم. ما همچنان در این بخش با نگاه سنتی حرکت میکنیم؛ هرچند که پیشینه قابل اشارهای را از تجارت در کارنامه داریم اما باید بپذیریم که بازار مدرن امروز امکانات و وضع مدرن خود را میطلبد ونمیتوانیم با سبک و سیاق قدیمی نیازهای خود را پاسخگو باشیم.
معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: ایران برای هیچ کشوری محدودیتی در تجارت قائل نیست و اگر قوانین سختگیرانهای را در مورد برخی از کشورها وضع میکند فقط به علت احترام به قوانین داخلی کشورهای همسایه و عدم مداخلهگری یا تشدید تنشها در منطقه است.
وی افزود: درهای تجارت ایران به روی همه کشورها باز است و ما از توسعه روابط با کشورهای جهان به ویژه همسایگان استقبال میکنیم و از همه کشورها میخواهیم ایران را شریک تجاری باثبات خود بدانند.
معاون کمکهای تجاری سازمان توسعه تجارت، خاطرنشان کرد: ما با هیچ کشوری محدودیتی در صادرات و واردات و ترانزیت نداریم و ارتباط با همه کشورها را بر اساس روابط متقابل استوار کردهایم.
وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه ها از ابزارهای مهم توسعه صادرات است، اظهار کرد: این موضوع به عنوان یکی از وظایف ذاتی سازمان توسعه تجارت تعریف شده است.
معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سازمان توسعه تجارت برای تولیدکنندگان داخلی و معرفی توانمندیهای آنان و همکاریهای بینالمللی تمام تلاش خود را در جهت توسعه صنعت نمایشگاهی به کار میگیرد و در سال جاری نیز با وجود تمام تلاشهای ارزی و فشارهای بینالمللی و اقتصادی نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران را برگزار خواهیم کرد.
ارسال دیدگاه