در جلسه شورای سیاست‌گذاری همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی؛

حکیم‌زاده: جریانی در صداوسیما دنبال می‌شود که از نظر علمی ضدتربیتی است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از دنبال شدن جریانی ضدتربیتی در صدا و سیما انتقاد کرد.

کد مطلب: ۸۶۴۳۶۹
لینک کوتاه کپی شد
حکیم‌زاده: جریانی در صداوسیما دنبال می‌شود که از نظر علمی  ضدتربیتی است

رضوان حکیم‌زادهدر جلسه شورای سیاست‌گذاری دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی که در دفتر معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: «نرخ پوشش پیش‌دبستانی از ۳۸درصد به ۷۱درصد رسیده است و در استان‌های دوزبانه و مناطق محروم این آمار به بالای ۹۰ درصد رسیده است. نرخ پوشش دبستانی هم به ۹۸.۱۳ درصد رسیده که یکی از بالاترین نرخ‌ها در منطقه است. البته با کمک دیگر سازمان‌‌ها تلاش‌هایی انجام شده است که این دو درصد باقی مانده که ما آنها را کودکان بازمانده از تحصیل می‌نامیم نیز فرصت تحصیل پیدا کنند.»

او ادامه داد: «با توجه به فرمان مقام معظم رهبری تلاش‌هایی در آموزش و پروش آغاز شده است که زمینه ثبت‌نام و حضور کودکان اتباع در مدارس فراهم شود. امروز بیش از ۴۵۰ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس ما حضور دارند که ۳۲۰ هزار نفر از آنان دوره ابتدایی را پشت سر می گذارند.»

حکیم‌زاده گفت: «برای تحصیل کودکان اتباع که نیاز به چند هزار معلم داشتند، حتی یک مجوز استخدامی از سازمان امور اداری و استخدامی صادر نشد و یک ریال نیز از بودجه‌های بین المللی دریافت نکردیم.»

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآوری کرد امکان تحصیل دانش‌آموزان در دور افتاده‌ترین نقاط کشور فراهم شده است. او گفت: «در دورترین نقاط کشور و مناطق صفر مرزی که شاید هیچ سازمان و نهادی وجود نداشته باشد، پرچم جمهوری اسلامی به دلیل فعالیت یک مدرسه برافراشته مانده است.»

او ادامه داد: «این از افتخارهای وزارت آموزش و پرورش است که امکان تحصیل را برای همه فراهم کرده است. ما ۲۰ مدرسه در کشور داریم که فقط یک دانش‌آموز در آن تحصیل می‌کند. بیش از ۳۰۰ مدرسه نیز در کشور وجود دارد که تنها دو دانش‌آموز در آن وجود دارد و ما برای همه مدارس معلم تعیین کرده‌ایم.»

حکیم‌زاده دوره ابتدایی را نقطه شروع برای سواد رسانه‌ای در جامعه دانست و گفت: « آموزش و پرورش به موضوع رسانه بی‌توجه نبوده است. ما در دوره ابتدایی درس پژوهش و تفکر را داریم و در دوره متوسطه درس سواد رسانه‌ای را آموزش می‌دهیم.»

او با اشاره به اینکه صاحب‌نظران تعلیم و تربیت معتقدند امروز رسانه به عنوان یک ضلع سوم و چه بسا قوی و تاثیرگذارتر از دو ضلع دیگر یعنی خانواده و مدرسه، ظهور پیدا کرده است، گفت: «امروز از نظر علم تعلیم و تربیت عوامل تاثیرگذار در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان تنها شامل خانواده و مدرسه نمی‌شود، بلکه رسانه نقشی مهم در شکل‌گیری شخصیت و تربیت دانش‌آموزان بر عهده دارد.»

او ادامه داد: «دوره ابتدایی بیشترین تعداد از دانش آموزان را در خود جای داده است و ما اگر بخواهیم به عادت‌ها، رفتارها و نگرش‌های خوب و مفید در کودکان شکل دهیم، به رسانه به عنوان یک الگوی کمکی نیاز داریم.»

حکیم‌زاده به نقش تربیتی صدا و سیما به عنوان رسانه ملی و آموزش سواد رسانه‌ای اشاره کرد و گفت: «اکنون جریانی در صدا و سیما دنبال می‌شود و خانواده‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است که با توجه به اصول علم تعلیم و تربیت یک جریان ضدتربیتی محسوب می‌شود.»

او انتقاد از صداوسیما را ادامه داد و گفت: «صدا و سیما به جای آگاه‌سازی خانواده‌ها که یک همراه مهم در حوزه تعلیم و تربیت هستند، تبدیل به مکانی برای پخش تبلیغات گاه و بی‌گاه و شاید ۲۴ ساعته تست و آزمون و کتاب‌های کمک آموزشی شده است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش تمرکز این معاونت را بر روی آموزش خانواده‌ها دانست و گفت: « رسانه‌ها نقش بسیار مهمی برای پیشبرد این هدف دارند اما صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی از نقش خود غفلت کرده است. ما هر چقدر تلاش می‌کنیم تا جریان تعلیم و تربیت در جامعه را به سمتی ببریم که اصول علم تعلیم و تربیت بر‌ آن تاکید می‌کند، متاسفانه از طریق صدا و سیما زحمات ما به باد می‌رود.»

حکیم‌زاده به اقدامات معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش ابتدایی در حوزه تربیت کودکان اشاره کرد و گفت: «ما سعی کردیم به سمتی حرکت کنیم که آموزش کودکان در دوره ابتدایی بر محور اصول تربیتی باشد. حذف تکالیف روتین و آشتی دادن بچه‌ها با کتاب و کتاب‌خوانی که عید امسال در قالب حذف پیک نوروزی اجرا شد، در راستای این هدف بود.»
او ادامه داد: «از طرفی دیگر ما استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی و برگزاری آزمون تحت هر عنوان در دوره ابتدایی ممنوع اعلام کردیم. آقای وزیر هم دستور دادند که ما به صورت ضربتی بر این طرح نظارت کنیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار