معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:

تقویت و گسترش انس با قرآن کریم در اقشار مختلف جامعه از اهداف مهم طرح آموزش عمومی قرآن است

شناسایی توانمندی های قرآنی دستگاه ها در جهت توسعه آموزش عمومی قرآن

تبریز (پانا)- معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: نهادینه شدن فرهنگ انس با قرآن و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن بر اساس منویات مقام معظم رهبری، ایجاد توانایی خواندن همراه با فهم و تدبر در قرآن و بهره گیری مردم از تعالیم قرآن در زندگی، از چشم اندازاهای مهم توسعه آموزش عمومی قرآن هستند.

کد مطلب: ۸۶۱۲۶۲
لینک کوتاه کپی شد
تقویت و گسترش انس با قرآن کریم در اقشار مختلف جامعه از اهداف مهم طرح آموزش عمومی قرآن است

طاهر علمی در جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم در سالن اجلاس تالار معلم تبریز اظهار کرد: توسعه فرهنگ قرآنی و آموزش عمومی قرآن، فقط مختص آموزش و پرورش نیست و و دستگا های دولتی و موسسات و گروه های فعال غیردولتی در جهت هم افزایی و ارتقای فعالیت های قرآنی در سطح استان باید هماهنگ باشند.

وی ادامه داد: ادراه قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان به عنوان دبیرخانه این کمیسیون است ولی برای رسیدن به اهداف و نتیجه مطلوب باید تمامی دستگاه های عضو کمیسیون با هم همکاری و هماهنگی های لازم را داشته باشند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی بر برگزاری جلسات منظم این کارگروه در استان تاکید کرد و ادامه داد: نهادینه شدن فرهنگ انس با قرآن و تربیت 10 میلیون حافظ قرآن بر اساس منویات مقام معظم رهبری، ایجاد توانایی خواندن همراه با فهم و تدبر در قرآن و بهره گیری مردم از تعالیم قرآن در زندگی، از چشم اندازاهای مهم توسعه آموزش عمومی قرآن هستند.

علمی با اشاره به اهداف این طرح افزود: تقویت ایمان و گرایش به قرآن و عترت در بین دانش آموزان و توانایی خواندن صیح قرآن، درک معنایی آیات قرآن، حفظ قرآن و توانایی روش تدبر در قرآن از اهدافی هستند که در اجرای این طرح دنبال می شوند.

وی اضافه کرد: 54 دارالقرآن در 39 ناحیه و منطقه آموزش و پرورش استان ظرفیت بزرگی برای توسعه فرهنگ قرآنی و آموزش عمومی قرآن است و البته نباید از ظرفیت حوزه علمیه و دستگاه هایی همچون فرهنگ و ارشاد، تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، ورزش و جوانان، صدا و سیما و سایر دستگاه ها در این رابطه غافل شد.

اجرای نهضت ملی حفظ جزء سی ام قرآن کریم در 10 درصد مدارس

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به طرح اجرای نهضت ملی حفظ جزء سی ام قرآن کریم در مدارس اظهار کرد: این طرح امسال به شکل آزمایشی در 10 درصد مدارس اجرایی می شود تا آسیب شناسی شده و در گام های بعدی سایر دانش آموزان را نیز تحت پوشش قرار دهد.

علمی، زمینه سازی انس با قرآن در کودکان و نوجوانان، تلاش برای فرهنگ سازی مناسب و ارایه آموزش های لازم در چگونگی حفظ قرآن و ایجاد انگیزه و رغبت برای حفظ آیات را ازاهداف مهم این طرح برشمرد و گفت: دستیابی به این اهداف نیازمند همت اراده ملی و برنامه ریزی صحیح و هماهنگی دستگاهای ذیربط است.

فرهنگ سازی قرآن در سطح استان

رییس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان نیز در این جلسه بیان کرد: طرح توسعه آموزش عمومی قرآن مصوب شورای عالی انقلاب اسلامی در سال 93 است ولی متاسفانه در استان ما مسکوت مانده بود که بعد از حضور حجت الاسلام آل هاشم به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و پی گیری های ایشان و معاونت پرورشی آموزش و پرورش استان تصمیم بر عملیاتی شدن این طرح گرفته شد.

محمد صادقزاده ادامه داد: با توجه به این که این طرح چند سال در استان اجرایی نشده بود، نتوانسته بودیم بودجه ای برای این امر از بودجه برنامه های قرآنی کشور دریافت کنیم.

وی ساماندهی و هماهنگی فعالیت های قرآنی استان، فرهنگ سازی قرآن در سطح استان و نظارت و پیگیری مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون آموزش عمومی قرآن را از وظایف مهم کارگروه استان برشمرد و گفت: برنامه های دستگاه های دولتی و عمومی در حوزه فعالیت های قرآنی باید توسط این کارگروه شفاف سازی شود و همچنین توانمندی های قرآنی دستگاه ها توسط این کارگروه شناسایی و در جهت توسعه آموزش عمومی قرآن به کار گرفته شود.

رییس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان با اشاره به طح ملی حفظ جزء سی ام قرآن کریم نیز گفت: برنامه های 4 ساعته اموزشی و تیزرهای تبلیغاتی که برای این طرح از شبکه قرآنی کشور پخش می شود را می توان در بشکه استانی سهند نیز پخش کرد.

ثبت نام از طریق اپلیکیشن سیناروبیک و سامانه طرح

صادقزاده ادامه داد: آموزگاران ، مدیران و معاونان پرورشی مدارس می توانند از طریق پورتال طرح حفظ جزء سی ام و از طریق اپلیکیشن سیناروبیک دانش آموزان علاقمند را در این طرح ثبت نام کنند.

وی افزود: این طرح در سه مرحله، مرحله اول حفظ سور های ناس تا آخز زلزال از یک مهر تا 15 مهرماه ، حفظ سوره های طارق تا آخر بینه از 16 آبان تا 30 بهمن ماه و حفظ سوره های نبا تا آخر بروج از یک اسفند تا 15 اردیبهشت در مدارس اجرایی می شود.

رییس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان تصریح کرد: به منظور تشویق فرهنگیان به حفظ قرآن و ایجاد انگیزه برای جذب و ثبت نام دانش آموزان، در واگذاری مسئولیت های آموزش و پرورشی و فرآیندهای ارزشیابی و انتصاب، این موفقیت مد نظر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار