رخشانی مهر: ۳۰ درصد مدارس کشورمان ناایمن هستند

تهران(پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به موفقیت‌ها در زمینه مدرسه‌سازی از بعد انقلاب تاکنون، از نا ایمن بودن 30 درصد از فضاهای آموزشی کشور خبر داد.

کد مطلب: ۸۵۸۷۹۱
لینک کوتاه کپی شد
رخشانی مهر: ۳۰ درصد مدارس کشورمان ناایمن هستند

مهراله رخشانی‌مهر در آئین افتتاح همزمان و متمرکز ۱۷۰۰ فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی که صبح امروز با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: «در سیر تاریخی جامعه موضوع تعلیم و تعلم در فرهنگ دینی و آموزش و پرورش در فرهنگ ملی ما جایگاه ویژه و ممتازی دارد.»

او ادامه داد: «امروزه تمام کسانی که به دنبال توسعه و اصلاحات هستند در همه جای دنیا از آموزش و پرورش شروع می‌کنند و رویکردهای برآمده از عصر جدید ارتباطات و فناوری‌ها در تعلیم و تربیت، موجب حرکت تدریجی در بازتعریف مفاهیم اساسی تعلیم و تربیت شده‌ است؛ علم، تدریس، معلم، شاگرد، محتوای درسی و مدرسه در حال احراز تعاریف جدید هستند.»

رخشانی‌مهر افزود: «تحول شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور در حدود یک قرن پیش منجر به تلاش‌هایی برای نیل به ره‌آوردهای دنیای مدرن و جستجوی هویتی جدید شد، این تغییر با تحول در شیوه مدرسه‌سازی و پذیرش الگوی مدارس جدید همراه بوده است که اولین نمونه‌های این الگو در دارالفنون مشاهده می شود.»

او گفت: «در همین راستا برای احداث، توسعه، ترمیم و نوسازی ساختمان‌های مدارس و تهیه وسایل و تجهیزات مورد نیاز آن‌ها و تعیین معیارها و استانداردهای مطلوب برای تجهیزات مدارس، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تاسیس شد.»

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش افزود: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش و تربیت نیروهای متعهد و انقلابی، نقطه کانونی فعالیت‌های فرهنگی به شمار می‌رفت؛ گذر از نظام آموزشی رژیم پهلوی به نظام جمهوری اسلامی فقط در سایه ایجاد تحول در طرز تفکر و نگرش عوامل انسانی و دستگاه‌های اجرایی وزارت اموزش و پرورش ممکن و عملی بود.»

او ادامه داد: «در فاصله سالهای ۵۸ تا ۶۰ شهید رجایی با توجه به زمینه‌های ذهنی و تجربه‌های عملی که در طول سالیان دراز در عرصه تعلیم و تربیت داشت، وارد فعالیت‌های مختلف آموزش و پرورش شد و طرح های عمرانی فراوانی در آن دوران ایجاد شد که به طرح شهید رجایی معروف شد.»

رخشانی در ادامه گفت: «در سال ۷۷ جهاد مقدس مدرسه‌سازی در قالب حضور پربرکت خیرین مدرسه‌ساز شتاب و سرعت ستودنی و مثال‌زدنی گرفت و حتی گوی سبقت را از دولت نهم ربود، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در راستای منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی برنامه چهارم مبنی بر تحقق عدالت اجتماعی و ایجاد فرصت‌های برابر و همچنین هویت‌بخشی به معماری و مقاوم‌سازی ساختمان ها، طرح تخریب و بازسازی هزاران مدرسه بدون استحکام و خطرآفرین را آغاز کرد که این اقدام با اثرات و دستاوردهای خوبی همراه شد به گونه ای که در بسیاری حوادث طبیعی از جمله زلزله‌های مختلف، مدارس ایمن‌سازی شده و جدیدالاحداث تنها ساختمان‌های سالم و پایدار آن مناطق بودند که زلزله اخیر کرمانشاه گواه این ادعاست.»

او گفت: «در سال ۱۳۹۰ این سازمان، استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس را در صدر برنامه‌ها و توجه خود قرار دارد»

رخشان‌مهر افزود: «اتفاق تلخ سال ۹۱ شین‌آباد موجب شد مجلس شورای اسلامی بخشی از اعتبارات عوارض گاز را به توسعه و سرعت‌بخشی به استانداردسازی گرمایشی و سرمایشی مدارس اختصاص دهد و همین اقدام اثربخش موجب شد در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ حدود ۲۴ هزار مدرسه با ۱۷۰ هزار کلاس درس استاندارسازی گرمایشی شود تا کشورمان کمتر شاهد حوادث شوم و مرگبار برای امانت های گرانبهای مردم باشد.»

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: «نظام جمهوری اسلامی با مشارکت خیرین و اهتمام ارکان سازمان نوسازی مدارس کشور به توفیقات بزرگی مانند افزایش سرانه ۵.۲ متری در سال‌های اخیر در مقایسه با ۲.۵ متری آن در این ایام قبل از انقلاب و ساخت حدود ۱۰هزار مدرسه با تعداد ۶۵ هزار کلاس درس، مقاوم‌سازی ۳۵۰۰ مدرسه و ۳۰هزار کلاس درس، تربیت نیروی فنی و مهندسی متخصص در امر ایمن‌سازی و مدرسه‌سازی، کسب دانش ایمن‌سازی و ساخت مدرسه ایمن دست یافته است.»

او گفت: «با تمام این اتفاقات خوب و علی‌رغم همه توجه‌ها به امر مدرسه‌سازی با حضور بی‌نظیر نیک اندیشان خیر مدرسه‌ساز و مشارکت ستودنی بخش‌هایی مانند بنیاد برکت، بنیاد علوی، بانک‌ها و موسسه‌های مختلف، امروزه در شرایطی قرار گرفتیم که همچنان ۳۰درصد مدارس کشورمان ناایمن هستند.»

رخشانی‌مهر گفت: «بر این باوریم که امروزه نگاه به مدرسه دیگر صرفا یک ساختمان ساده نیست بلکه مدرسه آینه‌ای از حیات علمی و فرهنگی جامعه است که بالقوه قادر است به مدد معلم و محتوا بیاید و تغییرهای ذهنی و احساسی و فکری را توسعه دهد و از این طریق در امر اموزش و پرورش مشارکت کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار