رخشانی مهر: ۳۰ درصد مدارس کشورمان ناایمن هستند
تهران(پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به موفقیتها در زمینه مدرسهسازی از بعد انقلاب تاکنون، از نا ایمن بودن 30 درصد از فضاهای آموزشی کشور خبر داد.
مهراله رخشانیمهر در آئین افتتاح همزمان و متمرکز ۱۷۰۰ فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی که صبح امروز با حضور معاون اول رئیسجمهور و وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: «در سیر تاریخی جامعه موضوع تعلیم و تعلم در فرهنگ دینی و آموزش و پرورش در فرهنگ ملی ما جایگاه ویژه و ممتازی دارد.»
او ادامه داد: «امروزه تمام کسانی که به دنبال توسعه و اصلاحات هستند در همه جای دنیا از آموزش و پرورش شروع میکنند و رویکردهای برآمده از عصر جدید ارتباطات و فناوریها در تعلیم و تربیت، موجب حرکت تدریجی در بازتعریف مفاهیم اساسی تعلیم و تربیت شده است؛ علم، تدریس، معلم، شاگرد، محتوای درسی و مدرسه در حال احراز تعاریف جدید هستند.»
رخشانیمهر افزود: «تحول شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور در حدود یک قرن پیش منجر به تلاشهایی برای نیل به رهآوردهای دنیای مدرن و جستجوی هویتی جدید شد، این تغییر با تحول در شیوه مدرسهسازی و پذیرش الگوی مدارس جدید همراه بوده است که اولین نمونههای این الگو در دارالفنون مشاهده می شود.»
او گفت: «در همین راستا برای احداث، توسعه، ترمیم و نوسازی ساختمانهای مدارس و تهیه وسایل و تجهیزات مورد نیاز آنها و تعیین معیارها و استانداردهای مطلوب برای تجهیزات مدارس، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تاسیس شد.»
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش افزود: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آموزش و پرورش و تربیت نیروهای متعهد و انقلابی، نقطه کانونی فعالیتهای فرهنگی به شمار میرفت؛ گذر از نظام آموزشی رژیم پهلوی به نظام جمهوری اسلامی فقط در سایه ایجاد تحول در طرز تفکر و نگرش عوامل انسانی و دستگاههای اجرایی وزارت اموزش و پرورش ممکن و عملی بود.»
او ادامه داد: «در فاصله سالهای ۵۸ تا ۶۰ شهید رجایی با توجه به زمینههای ذهنی و تجربههای عملی که در طول سالیان دراز در عرصه تعلیم و تربیت داشت، وارد فعالیتهای مختلف آموزش و پرورش شد و طرح های عمرانی فراوانی در آن دوران ایجاد شد که به طرح شهید رجایی معروف شد.»
رخشانی در ادامه گفت: «در سال ۷۷ جهاد مقدس مدرسهسازی در قالب حضور پربرکت خیرین مدرسهساز شتاب و سرعت ستودنی و مثالزدنی گرفت و حتی گوی سبقت را از دولت نهم ربود، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در راستای منویات مقام معظم رهبری و سیاستهای کلی برنامه چهارم مبنی بر تحقق عدالت اجتماعی و ایجاد فرصتهای برابر و همچنین هویتبخشی به معماری و مقاومسازی ساختمان ها، طرح تخریب و بازسازی هزاران مدرسه بدون استحکام و خطرآفرین را آغاز کرد که این اقدام با اثرات و دستاوردهای خوبی همراه شد به گونه ای که در بسیاری حوادث طبیعی از جمله زلزلههای مختلف، مدارس ایمنسازی شده و جدیدالاحداث تنها ساختمانهای سالم و پایدار آن مناطق بودند که زلزله اخیر کرمانشاه گواه این ادعاست.»
او گفت: «در سال ۱۳۹۰ این سازمان، استانداردسازی سیستمهای گرمایشی و سرمایشی مدارس را در صدر برنامهها و توجه خود قرار دارد»
رخشانمهر افزود: «اتفاق تلخ سال ۹۱ شینآباد موجب شد مجلس شورای اسلامی بخشی از اعتبارات عوارض گاز را به توسعه و سرعتبخشی به استانداردسازی گرمایشی و سرمایشی مدارس اختصاص دهد و همین اقدام اثربخش موجب شد در فاصله سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶ حدود ۲۴ هزار مدرسه با ۱۷۰ هزار کلاس درس استاندارسازی گرمایشی شود تا کشورمان کمتر شاهد حوادث شوم و مرگبار برای امانت های گرانبهای مردم باشد.»
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: «نظام جمهوری اسلامی با مشارکت خیرین و اهتمام ارکان سازمان نوسازی مدارس کشور به توفیقات بزرگی مانند افزایش سرانه ۵.۲ متری در سالهای اخیر در مقایسه با ۲.۵ متری آن در این ایام قبل از انقلاب و ساخت حدود ۱۰هزار مدرسه با تعداد ۶۵ هزار کلاس درس، مقاومسازی ۳۵۰۰ مدرسه و ۳۰هزار کلاس درس، تربیت نیروی فنی و مهندسی متخصص در امر ایمنسازی و مدرسهسازی، کسب دانش ایمنسازی و ساخت مدرسه ایمن دست یافته است.»
او گفت: «با تمام این اتفاقات خوب و علیرغم همه توجهها به امر مدرسهسازی با حضور بینظیر نیک اندیشان خیر مدرسهساز و مشارکت ستودنی بخشهایی مانند بنیاد برکت، بنیاد علوی، بانکها و موسسههای مختلف، امروزه در شرایطی قرار گرفتیم که همچنان ۳۰درصد مدارس کشورمان ناایمن هستند.»
رخشانیمهر گفت: «بر این باوریم که امروزه نگاه به مدرسه دیگر صرفا یک ساختمان ساده نیست بلکه مدرسه آینهای از حیات علمی و فرهنگی جامعه است که بالقوه قادر است به مدد معلم و محتوا بیاید و تغییرهای ذهنی و احساسی و فکری را توسعه دهد و از این طریق در امر اموزش و پرورش مشارکت کند.»
ارسال دیدگاه