معاون آموزش ابتدایی آموزش وپرورش خبر داد
همکاری وزارتخانههای آموزشوپرورش و رفاه برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد کودکان بازمانده از تحصیل با همکاری دو وزارتخانه آموزشوپرورش و رفاه، کار و تامین اجتماعی شناسایی و جذب مدارس میشوند.
به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رضوان حکیمزاده در آستانه هفته ملی کودک به شروع سال تحصیلی جدید و وضعیت کودکان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و از برگزاری دومین جلسه پروژه کاهش بیننسلی شدت فقر و کاهش فقر آموزشی در سازمان برنامه و کمیته راهبردی شورای اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: «گزارش اقدامهای لازم برای انسداد مبادی بیسوادی به این کمیته ارائه شده است.»
او ادامه داد: «طبق توافق آموزشوپرورش با وزارت رفاه برنامه مشترکی را در این زمینه پیگیری خواهیم کرد.»
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: «امسال برنامه آموزشوپرورش ارسال سریعتر آمار اسمی این کودکان به استانها است، طبق توافق جلسه روز چهارم مهر با وزارت رفاه قرار شده است که با استفاده از امکانات این دستگاه کار شناسایی، غربال و تعیین دلایل و عوامل بازماندگی از تحصیل این کودکان را زودتر انجام بدهیم تا فرصت بیشتری برای جذب آنها به مدرسه یا ارائه آموزشهای جبرانی به کودکان بیرون از مدرسه داشته باشیم.»
او همچنین حذف رقابتهای فردی، تشویق کار گروهی، استفاده از بازی و داستان در آموزشها و طرح تکالیف مهارتمحور را از جمله برنامههای این وزارتخانه و گفت: «در مدارس باید به توانمندیهای متعدد و متنوع کودکان احترام گذاشته شود و از گروهبندی، رتبهبندی و مقایسه دانشآموزان پرهیز شود.»
معاون ابتدایی آموزش و پرورش ادامه داد: «حذف رقابتهای فردی و تشویق کار گروهی و مشارکتی یکی از برنامههای اصلی این معاونت است، ما به دنبال ایجاد فضایی در مدارس و کلاسهای درس هستیم که در آن تمام کودکان احساس کنند ارزشمندند و موردتوجه بزرگترها قرار دارند. معاونت آموزش ابتدایی به دنبال تنظیم فضای مدرسهها، کلاسهای درس و تکالیف دانشآموزان براساس بسترهای مناسب یادگیری و اقتضای دوران کودکی است، یکی از مهمترین رویکردهای ما توجه به ارزش و اهمیت دوران کودکی و استفاده از بازی، هنر و ادبیات در قالبهایی چون قصه و نمایش به عنوان ابزارهای مناسب برای آموزش، پرورش و تربیت کودکان است.»
به گفتهی حکیمزاده، این معاونت در سال گذشته با اجرای طرح «عید و داستان»؛ فعالیتهای داستانخوانی، داستاننویسی و داستانگویی را جایگزین تکالیف تکراری پیک نوروزی کرده و برای امسال هم طرح تکالیف مهارتمحور را اجرا میکند.
معاون آموزش ابتدایی در این باره گفت: «در کلاسهایی که تراکم جمعیت بین ۱۶ تا ۲۵ نفر است، سعی کردهایم کودکان تکالیف درسی را در مدرسه انجام بدهند و معلمان به جای دادن مشق شب؛ فعالیتهایی را به دانشآموزان معرفی کنند که باعث تمرین مهارتهای اصلی زندگی در خارج از ساعتهای مدرسه شود. امیدواریم در آینده شرایط اجرای این طرح برای دیگر کلاسها نیز آماده شود. طرح تکالیف مهارتمحور شروعی است تا مدرسهها به سمت مهارتآموزی بروند و دیوار بین کلاس و دنیای واقعی برداشته شود.»
معاون وزیر آموزشوپرورش در ادامه افزود: «امیدواریم با انجام این فعالیتها بچهها بتوانند آموختههای درون مدرسه را تثبیت کنند و در دوران کودکی و بزرگسالی شهروندان موفقی باشند که مسئولیتپذیری اجتماعی، سازگاری و همدلی بیشتری با همنوعان خود دارند. معاونت آموزش ابتدایی یک سال است که روی این طرح کار میکند و در این زمینه از مربیان و معلمان نیز نظرسنجی کرده است، با توجه به اینکه خانوادههای ما به روند سنتی عادت کردهاند ممکن است چالشهایی در اجرای این طرح پیش بیاید و بههمینخاطر ما پیشبینی کردهایم که آموزشهای لازم از طریق انجمنهای اولیا مربیان، معلمان و مدیران به خانوادهها داده شود.»
ویژهبرنامههای هفتهی ملی کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهر ۱۳۹۷ در تهران به میزبانی مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب و همچنین مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور برگزار میشود.
ارسال دیدگاه