نشست سه‌جانبه وزاری خارجه سه کشور در نیویورک برگزار شد

تأکید روسیه، ایران و ترکیه بر تشکیل هر چه سریعتر کمیته قانون اساسی سوریه

تهران (پانا) - وزرای خارجه روسیه، ایران و ترکیه ضمن استقبال از توافق ادلب، بر ضرورت تشکیل هر چه سریعتر کمیته قانون اساسی سوریه و آغاز فعالیت آن تأکید کردند.

کد مطلب: ۸۵۷۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد
تأکید روسیه، ایران و ترکیه بر تشکیل هر چه سریعتر کمیته قانون اساسی سوریه

به گزارش «تاس» روسیه وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد وزرای خارجه سه کشور ایران، روسیه و ترکیه شب گذشته در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نشستی درباره «ادلب» سوریه برگزار کردند.

در این نشست سه‌جانبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در نیویورک از توافق اخیر مسکو و آنکارا درباره ادلب استقبال کردند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «طرفین در این دیدار اوضاع میدانی را به صورت جزئی و چشم‌انداز آغاز روند پایدار واقعی اجرای راه‌حل سیاسی بحران سوریه را بررسی کردند».

هم‌چنین در این بیانیه آمده لست: «شرکت‌کنندگان در این نشست، توافق درباره ثبات در ادلب را که در توافق ۱۷ سپتامبر سوچی میان رؤسای جمهور روسیه و ترکیه نهایی شده بود، ارزیابی کردند. در نهایت بر این مسئله تأکید شد که این توافق، حفاظت از جمعیت غیرنظامی و ادامه مبارزه بدون سازش علیه تروریست‌ها را نیز ممکن می‌سازد».

وزرای خارجه سه کشور همچنین بر اهمیت تلاش‌های فعال بیشتر برای آغاز فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه تأکید کردند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است، «سه طرف یک بار دیگر بر تعهد خود به تلاش فعالانه‌ برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بر اساس قطعنامه‌های تصویب شده در کنگره گفت‌وگوی مردمی سوریه و شورای امنیت تأکید کردند، چرا که این کمیته تصمیم‌گیری مردم سوریه درباره آینده کشورشان را ممکن می‌کند».

منابع دیپلماتیک مسکو اعلام کرده‌اند که توافق ادلب سه مرحله دارد؛ مرحله اول ایجاد یک منطقه عاری از سلاح در عمق ۱۵ کیلومتری در اطراف شهر ادلب خواهد بود و پیش از نیمه اکتبر این مرحله اجرا خواهد شد.

در مرحله دوم، سلاح سنگین جمع‌آوری خواهد شد و این روند تا دهم نوامبر با نظارت روسیه و ترکیه ادامه خواهد داشت.

پس از آن، در مرحله سوم، نهادهای دولتی سوریه پیش از پایان سال جاری میلادی در ادلب فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار