معاون آموزشی وزارت علوم: طرح ساماندهی تحصیلی و مهارت افزایی در دانشگاهها از مؤلفههای آموزش عالی است
کاشان (پانا) - معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طرح ساماندهی آموزش عالی را از نکات بسیار مهم در دانشگاهها عنوان کرد و گفت: طرح ساماندهی دوره های تحصیلی و مهارت افزایی از شاخصه های مهم وزارت علوم است که در دانشگاه ها اجرا می شود.
مجتبی شریعتی نیاسر در جمع اعضای شورای دانشگاه کاشان، با بیان اینکه در این شرایط نابسامان کنونی و بحران اقتصادی، قدرت علمی تنها راه برون رفت مشکلات است افزود: دانشگاهها باید با همفکری و همراهی و ارائه راهکارهای مناسب تلاش کنند کشور را از این مشکلات نجات دهند تا بتوانند از جنگ اقتصادی پیروز و سربلند بیرون آیند.
وی با اشاره به رشد بیرویه کمی موسسات آموزش عالی و رشتههای تحصیلی خاطر نشان کرد: دانشگاهیان باید به این مساله فکر کنند و راهکارها، راهبردها و فعالیت های مورد نیاز را تعریف کنند.
وی ماموریت گرایی دانشگاهها را از دیگر سیاستهای وزارت علوم عنوان کرد و افزود: انتظار این است که دانشگاهها در راستای شرایط اقلیمی و منطقه ای فعالیتها و اولویتهای خود را تعریف کنند.
دکتر شریعتی نیاسر اظهار کرد: نظام سطح بندی دانشگاهها نیز بر این اساس تعریف شده که قرار گرفتن دانشگاهها در سطح محلی، ملی و بینالمللی و تحقق آن در گرو تلاش همه استادان و مجموعه دانشگاهیان است.
وی ساماندهی آموزش عالی را یکی از مهمترین مؤلفههای وزارت علوم بیان کرد و افزود: ساماندهی تشکیلاتی و سامان یافتگی دانشگاهها مصوبه شورای انقلاب فرهنگی است که باید در دانشگاهها به جریان بیفتد.
وی خاطر نشان کرد: سیاست تجمیع و ادغام از موارد ضروری طرح آمایش آموزش عالی است که دانشگاههای کوچک باید با یکدیگر ادغام و یک دانشگاه بزرگ و توانمند را تشکیل دهند.
وی با اشاره به اینکه پتانسیل جامعه علمی بسیار بالایی در دانشگاهها وجود دارد که به دلیل پراکندگی به درستی نمیتوان از این ظرفیتها استفاده کرد افزود: به گونهای باید برنامه ریزی شود تا بتوان از تمام ظرفیتها به درستی برای رقابت در سطح بینالمللی استفاده نمود.
معاون آموزشی وزیر علوم به ساماندهی دورههای تحصیلی اشاره کرد و گفت: این ساماندهی از دوره دکترا شروع شده است.
وی به چهار میلیون جمعیت دانشجویی کشور اشاره کرد و افزود: نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجوی دکترا در کشور داریم که باید به افق شغل این تعداد دانشجو توجه شود که آیا دانشگاهها توان بکارگیری این تعداد دانشجو را به عنوان عضو هیات علمی در آینده دارند یا نه؟
معاون آموزشی وزیر علوم، ظرفیت هیات علمی در دانشگاهها را در سال حدود ۴ هزار نفر عنوان کرد و گفت: این در حالیست که ۲۴ هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترا در سال است و سالانه نیز حدود ۲۰ هزار دانشجوی دکترا تحویل جامعه میشود.
وی تاکید کرد: دانشگاهها باید مولفههای پیوست شغلی، ماموریتی و نیازهای منطقهای را برای توسعه مورد توجه قرار دهند تا بتوان از سرمایهها استفاده بهینه کرد.
وی صرفه جویی در دانشگاهها را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید رشتههایی که نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی دارند و کارایی لازم را ندارند جمع شوند و کوچک سازی نظامهای مدیریتی را به دنبال گستردگی تشکیلاتی مورد توجه قرار دهیم.
معاون آموزشی وزیر علوم از دانشگاهها خواست تا فرصتهای مطالعاتی را جدی تر و هدفمندتر تعریف کنند تا بتوان بهرهوری بهینه از سرمایه گذاری داشته باشیم و فرصت های تحقیقاتی داخل را توسعه دهیم.
وی مهارت افزایی را از دیگر شاخصهای مهم در دانشگاهها عنوان کرد و اظهار داشت: استقرار نظام یکپارچه مهارت افزایی بحث جدیدی است و باید بتوانیم در دانشگاهها همراه آموزش، دروس مهارتهای فنی را به دانشجویان برای جذب بازار کار قراردهیم.
وی مهارتهای تخصصی، مهارت درون تخصصی و مهارت عمومی را مورد تاکید قرار داد و افزود: دانشجویی که از دانشگاه دانشآموخته میشود باید از شایستگی اجتماعی نیز برخوردار باشد.
دکتر شریعتی خاطر نشان کرد: دانشگاهها دوره های کاربردی را باید بیشتر مورد توجه قرار دهند و اجرا کنند.
وی رصد دانش آموختگان در دانشگاهها را مورد تاکید قرار داد و گفت: در طرح بازنگری نظام سطح بندی یکی از مؤلفه ها این است که رصد شود محصول دانشگاهها کجا بکار گرفته شده است.
وی تقویت دیپلماسی علمی را همچنین لازمه موفقیت دانشگاه عنوان کرد و افزود: باید بتوان با برنامه ریزی درست و جذب دانشجویان خارجی با جوامع مختلف جهان اسلام ارتباط برقرار کرد.
معاون آموزشی وزیر علوم در پایان اظهار امیدواری کرد: با توجه به پتانسیل های بسیار قوی و استعدادها و نیروهای خلاقی که در کشور وجود دارد بتوان بر تمام مشکلات فائق آمد.
ارسال دیدگاه