با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
«زبانکاران» با رویکرد فرصتهای کارآفرینی زبان فارسی برگزار شد
تهران (پانا) - نخستین نشست از نشستهای «زبان کاران: زبان فارسی و فرصت های کارآفرینی» با حمایت ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان، در تعاریف و ویژگیهای «زبان» آن را به ابزار ارتباط، چارچوب فهم جهان، گنجینه اندیشه و حیات و تجربه گذشتگان، ذخیرهگاه و محور فرهنگ خواندهاند. در تعاریف و ویژگیهای «کار» نیز تلاش و کوشش انسان برای تغییر خود و جهان و دیگران و از همه جدیتر، جدوجهد برای حفظ حیات اجتماعی و فرهنگی خود و دیگران ذکر شده است.
همچنین «کارگروهی» با حضور چند نفر با تواناییها و استعدادها و تخصصهای متفاوت و برآوردهکننده نیازها. نشانه این مفهوم در زبان فارسی، نام کار به اضافه «ان» جمع است تعریف شده است. همانگونه که در تعاریف و ویژگیهای زبان میبینیم، هیچ توجهی به رابطه زبان و کاروکسب و کارآفرینی یا مدیریت نشده است. در تعاریف کار هم زبان جایگاهی ندارد.
آیا میتوانیم زبان را با کاروکسبهای جدید و کار گروهی مرتبط کنیم؟ میتوانیم با ابزار زبان، ارزشآفرینی کنیم یا فرصت کارآفرینی ایجاد کنیم؟ تا کی باید در حوزه زبان، فقط گفت و نوشت و خواند؟ نمیشود از زبان پول درآورد، در مسیری غیر از مسیر پژوهش و تدریس و تألیف؟ در دنیای جدید، گویشوران دیگر زبانها، با زبان مادری یا بومی خود چه میکنند؟ وقتش نرسیده این گنجینه تمامنشدنی فرهنگ را به منبعی تمامنشدنی برای کاروکسب و کارآفرینی برکشیم؟ یا دستکم از این منبع بهره بگیریم و کاروکسب شخصیمان را ارتقا دهیم؟ اصلاً همه اینها به کنار، قرار نیست قدر زبان مادریمان را بدانیم و مراقبش باشیم و در متنهایی که تولید میکنیم ملاحظات زبانی را در نظر بگیریم؟
وقتش نرسیده مسئولیتمان را در برابر زبان مادریمان بشناسیم و به آن عمل کنیم؟ البته که باید چنین کنیم و در این راه، ابزارهای جدید را در فضاهای جدید به کار بزنیم با همدلی و کار گروهی این مهم را به قلۀ چشمنواز و افتخارآفرین رشد خود برسانیم. در دنیای کسبوکارهای نو و کارآفرینی، خموچم کار گروهی شناخته شده و آموزش داده میشود. اما ارتباطی بین زبان و کار گروهی و درآمدزایی و خدمت فرهنگی هم هست؟ «زبانکاران» نخستین گام برای پاسخ به این دغدغههاست.
در دنیای کسبوکارهای نو (استارتاپ) خموچم راهاندازی کار اقتصادی و کار گروهی را میشناسانند و آموزش میدهند. هر فرصتی را هم برای درآمدزایی شکار میکنند، چه ابَرفروشگاههای اینترنتی باشد، چه تاکسیهای اینترنتی، و چه چمعسپاریِ سرمایهگذاری باشد. حال، پرسش اینجاست: «زبان»، بله همین زبان، با اینهمه وسعت و عمقی که دارد، کشش ندارد که ارزشآفرین و درآمدزا و سرگرمساز و کمکحال و مشکلگشا و جذاب باشد؟
«زبانکاران» نخستین گام انجمن فرهنگیآموزشیِ ویرایش و درستنویسی برای پاسخ به این دغدغههای دامنهدار است که با حمایت ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی ۱۹ شهریور برگزار میشود.
با شرکت در نشستها و برنامهها و رویدادهای «زبانکاران» میتوانید با فرصتهای کارآفرینی در زبان فارسی آشنا شوید، راههای رفته را ببینید و راههای نرفته را حدس بزنید. با کاروکسبهای زبانمحور داخلی و سازندگان آنها آشنا شوید و بههمراه کارشناسان و متخصصان شیوههای کسب درآمد آنها را تحلیل کنید. همچنین میتوانید از دغدغههای سازندگان، از شکستها و از اثرگذاریهای این کسبوکارها باخبر شوید. حتی ممکن است بتوانید دیگر علاقهمندان به فعالیت در این زمینهها را بشناسید و شاید خودتان کارآفرینی زبانمحور را شروع کنید و راهورسم راهاندازی آن را بیاموزید.
نخستین نشست از نشستهای «زبان کاران: زبان فارسی و فرصتهای کارآفرینی» با حمایت ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی، دوشنبه ۱۹شهریور۱۳۹۷، ساعت ۱۶ تا ۲۰، خانه اندیشمندان علومانسانی، سالن فردوسی برگزار شد.
ارسال دیدگاه