اصغر سلیمی*

افزایش ظرفیت گردشگری داخلی از طریق نهادها

وضعیت گردشگری در کشور ما نیازمند توجه از سوی مسئولان امر است. هم اکنون با توجه به نوسانات بازار و شرایط اقتصادی سفر به ایران می‌تواند برای کشور ارز و توسعه اقتصادی به‌دنبال داشته باشد. این در حالی است که قیمت‌ها در کشور ما در مقایسه با دیگر کشورها ارزان است، طبیعتا سفر به ایران با توجه به طبیعت چهار فصل، وجود آثار باستانی منحصر به فرد و سفر ارزان قیمت می‌تواند برای علاقه‌مند به سفر در اقسا نقاط دنیا مقرون به صرفه و لذت بخش باشد.

کد مطلب: ۸۵۲۱۲۵
لینک کوتاه کپی شد

وضعیت اقتصادی کنونی فرصت مناسبی است تا بتوان مراکز گردشگری، سیاحتی و توریستی کشور را به گردشگران خارجی و داخلی به شکل مناسب ارائه کرد. همچنین باید بتوان زیرساخت‌های مناسب گردشگری در کشور را مهیا کرد. به بیان دیگر تحریم‌ها، نوسانات بازار و نارسایی‌های اقتصادی باعث شده تا بتوان از ظرفیت گردشگری در کشور به شکل مناسب بهره‌مند شد.

وزارتخانه‌ها برای افزایش تعداد گردشگر اقدام کنند

در کشور ما تعاریف گردشگری در بسیاری از مواقع با استانداردهای روز دنیا مطابقت ندارد. برای مثال شاید به ظاهر یک هتل 10 ستاره باشد، اما با بررسی امکانات آن باید گفت که در حد یک هتل سه ستاره بر اساس تعاریف بین‌المللی امکانات دارد. از سوی دیگر هزینه‌ها برای گردشگر داخلی چندان مقرون به صرفه نیست. این در حالی است که با توجه به سیاست‌های اعمال شده در کشورهای توسعه یافته باید گفت که در آن کشورها زمان‌های اوج سفر به گردشگران تخفیف‌های مناسب ارائه می‌دهند. در حالی که در کشور ما در زمان‌هایی همچون عید نوروز، روزهای تعطیل سال و... شاهد افزایش قیمت هتل‌ها و دیگر امکانات مورد نیاز گردشگر هستیم.

باید دانست که همین نابسامانی باعث کاهش گردشگر در کشور می‌شود. در این شرایط انتظار می‌رود تا وزارتخانه‌ها و دیگر نهادهای مسئول در این باره برنامه‌ریزی داشته باشند و بتوانند در طول سال میزان قابل توجهی از گردشگران را به شهرهای گردشگرپذیر کشور وارد کنند. برای مثال وزارتخانه‌ها می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب، اختصاص یارانه، تخفیفات ویژه به بخش گردشگری و عقد قرار داد با هتل‌ها و دیگر مراکز تفریحی بتوانند کارمندانشان را در طول سال به مسافرت برده و همین قضیه را به‌عنوان اجبار بدانند. امید است بتوان از این امکانات بهره‌مند شد.

باید دانست که فقط استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در تعطیلات نوروزی یا تعطیلات در مراسم مذهبی چندان مناسب نیست، چون در این ایام تعداد متقاضیان سفر فراوان هستند. از سوی دیگر تنها فرصتی است که مراکز گردشگری کشور می‌توانند به سود مناسب دست بیابند. در طول سال بسیاری از مراکز توریست‌پذیر در کشور خالی از گردشگر هستند. هرچند با برنامه‌ریزی‌های مناسب می‌توان ادارات، نهادها و وزارتخانه‌ها را در افزایش توریست در کشور و سود دهی به این بخش ترغیب کرد. ادارات و وزارتخانه‌ها می‌توانند با اخذ تخفیفات مناسب کارمندان را به مسافرت فرستاده و این اقدام برای هتلداران و مراکز گردشگری مناسب است. همچنین این قضیه باعث می‌شود که در ایام اوج حضور گردشگر در سال از شدت مسافران کاسته شود.

مجلس پیگیر افزایش قیمت بلیت هواپیماست

در یک ماه اخیر شاهد افزایش قیمت بلیت هواپیما بودیم. همین قضیه صدمات متعدد را بر میزان گردشگر داشته باشد. هم‌اکنون در مجلس این مساله مطرح است، چون مساله افزایش قیمت بلیت هواپیما به ضرر شرکت‌های هواپیمایی است. بر اساس بررسی‌های انجام شده هم اکنون اکثر هواپیماها با یک‌‌سوم یا یک‌‌چهارم ظرفیت پرواز می‌کنند. در مرحله بعد نیز با توجه به اینکه اغلب کارمندان و افراد خواستار استفاده از خدمات گردشگری هنوز حقوقشان تغییر نکرده است. هرچند اگر قیمت بلیت هواپیما دو برابر شده باشد، طبیعتا از میزان گردشگر داخلی نیز کاسته می‌شود. به باور بنده افزایش قیمت هواپیما از سوی شرکت‌های هوایی باید به میزان اندک باشد.

سازمان میراث فرهنگی، وزارتخانه می‌شود

هم اکنون یکی از اولویت‌های مجلس این است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را به وزارتخانه تبدیل کند. امید است تا اسرع وقت وزارت گردشگری و میراث فرهنگی بتواند کارآمدتر فعالیت کرده و اهداف خود را تبیین کند. با این تفاسیر امید است بتوان با سند چشم اندازی مورد نظر وزارتخانه جدید بتوان مسائل و مشکلات را برطرف کرد.

منبع: آرمان

* عضو فراکسیون گردشگری مجلس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار