در گفت و گو با پانا

مدیر آموزش و پرورش مراغه: «زنگ تفریح شاد» در مدارس مراغه اجرایی می شود

تبریز (پانا)- مدیر آموزش و پرورش مراغه با بیان اینکه ایجاد شادی و نشاط در مدارس از اولویت های آموزش و پرورش است اعلام کرد امسال، جنگ های شادی در مدارس تحت عنوان «زنگ تفریح شاد» با همکاری گروه های هنری شهرستان در زنگ های تفریح اجرایی می‌شود.

کد مطلب: ۸۵۲۰۹۳
لینک کوتاه کپی شد
مدیر آموزش و پرورش مراغه:  «زنگ تفریح شاد» در مدارس مراغه اجرایی می شود

جلیل اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پانا اظهار کرد: بیش از 45 هزار دانش‌آموز در شهرستان مراغه مشغول به تحصیل هستند و سه هزار معلم رسمی آموزش و پرورش در مدارس دولتی و بیش از 600 نفر از معلمان شاغل در مدارس غیردولتی این شهرستان مشغول به خدمت هستند.

وی افزود: امسال در این شهرستان در بخش آموزش ابتدایی 80 نفر کمبود معلم داریم و نیاز است تا نیروهای حق التدریس به صورت تمام وقت به کار گرفته شوند.

تعهد 8میلیارد تومانی خیران مدرسه ساز در مراغه

وی در خصوص فضاهای آموزشی این شهرستان و کمک خیرین گفت: امسال با همت مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان و استان و اداره کل نوسازی استان در شهرستان مراغه که میزبان بیستمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان بود، بیش از 85 میلیارد تومان برای استان تعهد شد و در شهر مراغه نیز حدود 8 میلیارد تومان تعهد شد.

مدیر آموزش و پرورش مراغه گفت: ساخت دو مدرسه شش کلاسه توسط بنیاد برکت و همچنین چهار مدرسه یک کلاسه از تعهدات این مجمع بود و همچنین مشارکت نقدی برای احداث مدرسه دانش آموزان با نیازهای ویژه از دیگر تعهدات بود.

ایجاد رشته ورزشی سپک تاکرای دانش آموزی در مراغه

اسلامی با بیان این که در ساماندهی برنامه های پرورشی و تربیت بدنی نیز یک اقدامات اساسی در منطقه مراغه صورت گرفته است، گفت: رشته ورزشی سپک تاکرا که در 12 استان کشور فعال است و با توجه به این که شهرستان مراغه نیز قطب استان در این رشته است امسال رشته سپک تاکرای دانش آموزان دختران و پسر را ایجاد کردیم و مقام دوم کشوری را در این رشته ورزشی کسب کردیم.

وی افزود: با همکاری هیات فدراسیون تیراندازی، امسال مراغه میزبان مسابقات تیراندازی با کمان کشور بود که از 14 نفر شرکت کننده در مسابقات 12 نفر آنان دانش آموز بودند و اخیرا مسابقات کشوری لیوان چینی در مراغه برگزار شد.

مدیر آموزش و پرورش مراغه بیان کرد: در ساماندهی برنامه های اوقات فراغت، برنامه ریزی شد تا اردوها غنی سازی شوند بدین منظور اکیپ های نمایش، جنگ شادی ، مسابقات محلی و آزمایش های جذاب علمی در اردوگاه المهدی (عج) در ایام تابستان مستقر شدند.

اسلامی تصریح کرد: تاکید ما در مورد برنامه های پرورشی اجرای سند تحول است و معتقدیم که این سند فقط برای فعالیت های پرورشی نیست بلکه باید این سند در تمامی کتب درسی دیده شود که متاسفانه کمتر دیده شده است و لازم است معلمان را در این خصوص توانمند کنیم و اجرای این سند باید لابلای کتاب ها نه فقط برای یادگیری بلکه به عنوان مهارت آموزی دیده شود.

وی اضافه کرد: بهترین جایگاه، برای پرورش خلاقیت، نوآوری و ابتکار دانش آموزان ، سازمان دانش آموزی است سازمان دانش آموزی، حیطه اختیارات و انعطاف پذیری بالایی دارد و در منطقه مراغه نیز بسیاری از برنامه ها از جمله غنی سازی برنامه های اردوگاه المهدی (عج) و جنگهای شادی و زنگ تفریح شاد را ازطریق سازمان دانش آموزی انجام می دهیم.

مدیر آموزش و پرورش مراغه ادامه داد: پانا صدای آموزش و پرورش است و یک ظرفیت است هم برای مسئولین جهت شناساندن نیاز ها و هم برای اولیاء برای بیان نظرات و من خود یک پانایی هستم.

ایجاد مدارس هیات امنایی در منطقه محروم سد علویان مراغه

وی در ادامه گفت: امسال با توجه به برچیده شدن مدارس نمونه دولتی در مقطع متوسطه اول، مدارس هیات امنایی جایگزین این مدارس شد و استقابل خوبی توسط اولیاء از این مدارس شد به طوری که در سال های گذشته، سه مدرسه هیات امنایی در مراغه داشتیم و سال گذشته به هفت مدرسه رسید و امسال نیز چهار مدرسه هیات امنایی دیگر به این مدارس اضافه شد به طوریکه یکی از مدارس هیات امنایی را برای اولین بار در مناطق محروم سد علویان دایر کردیم و هزینه ها را به صورت مدارس دولتی از دانش آموزان این مدرسه دریافت کردیم و هدفمان این بود که مشارکت اولیاء و خیرین در مدرسه بیشتر شود تا عدالت آموزشی را بیشتر رعایت کنیم.

برنامه های ابتکاری شهرستان مراغه برای توانمندسازی معلمان

مدیر آموزش و پرورش مراغه در خصوص توانمندسازی معلمان گفت: برای اولین بار در سال تحصیلی گذشته در آموزش نیروی انسانی آموزش های ضمن خدمت مدرسه محور را برگزار کردیم که با استقبال بی نظیر معلمان روبرو شد و توانستیم معلمان را با شیوه های جدید آموزشی در سند تحول بنیادین در قالب مفاهیم اثربخش یادگیری آموزش دهیم.

اسلامی اضافه کرد: سال تحصیلی گذشته یک برنامه دیگر تحت عنوان آزمون دانش افزایی معلمان دوره ابتدایی را برگزار کردیم که ابتکار منطقه است و در این طرح، کتاب های خاصی را انتخاب کردیم و بین معلمان، معاونان و مدیران مدارس برحسب وظایفشان آزمون هایی بر حسب منابع برگزار کردیم به طوری که در انتخاب معلمان مدارس غیر دولتی، مدارس شاهد و هیات امنایی این آزمون ها ملاک هستند و سعی داریم در مقاطع تحصیلی بالاتر نیز این روش را ادامه دهیم.

وی بیان کرد: ما باید با توجه به نیازهایی که در جامعه وجود دارد یک تحول اساسی در ساختار و محتوای کتب درسی و در کنار آن در توانمندسازی معلمان داشته باشیم و این مستلزم برنامه های مختلف و متنوعی است.

مدیر آموزش و پرورش مراغه گفت: در سال 94 در شهرستان مراغه 22 نفر رتبه زیر 1000 کنکور را کسب کردند که در سال 95 این تعداد به 23 نفر و در سال 96 به 33 نفر رسید و امسال نیز 36 نفر رتبه زیر 1000 را کسب کردند.

اسلامی در مورد برنامه های ابتکاری شهرستان مراغه گفت: ایجاد شادی و نشاط در مدارس از اولویت های آموزش و پرورش است و در این راستا امسال، جنگ های شادی در مدارس تحت عنوان "زنگ تفریح شاد" را با همکاری گروه های هنری شهرستان در زنگ های تفریح اجرا می کنیم که یک برنامه ابتکاری است.

وی ادامه داد: همایش "کودک اولی من" از دیگر برنامه های ابتکاری منطقه است که دوسال پیاپی هست اجرایی می شود و بر اساس این برنامه، برای اولیای دانش آموزان کلاس اولی که بیش از 4 هزار نفر هستند در قالب 10 برنامه، قوانین و مقررات روز های اول مدرسه را برای اولیاء شرح می دهیم.

هزینه تحصیل دانش آموزان مدارس غیردولتی برای کیفیت بخشی خرج شود

مدیر آموزش و پرورش مراغه با بیان این که نگاهمان به آموزش و پرورش باید نگاه سرمایه گذاری باشد، اظهار کرد: معمولا 10 تا 15 درصد دانش آموزان به مدارس غیر دولتی می روند لذا دولت می تواند هزینه تمام شده این دانش آموزان را که باری از آموزش و پرورش کشور کم کرده اند را برای کیفیت بخشی برنامه های مدارس به آموزش و پرورش تزریق کند و از مسئولین و نمایندگان مجلس می خواهم در برنامه های بودجه این را لحاظ کنند.

اسلامی تصریح کرد: در ساماندهی نیروی انسانی که کاهش نیروهای ستادی نسبت به نیروهای صف و کاهش عوامل اجرایی مدرسه نسبت به معلمان در حال اجرایی شدن است به نظرم می شود هزینه این کاهش نیرو به عنوان یک کارانه یا بهره وری یا افزایش حقوق به معلمان برگردانده شود.

پالایش دقیق اولیای بی سواد در مدارس

وی در مورد برنامه های سواد آموزی منطقه گفت: امسال دو برنامه در این زمینه داریم یکی ایجاد مراکز یادگیری است مخصوصا در مناطقی که تعداد بی سوادزیاد هست ودیگری پالایش دقیق اولیای بی سواد که مجاب کردیم که حتما در ثبت نام دانش آموزان مدارک تحصیلی پدر و مادر اخذ شوند.

مدیر آموزش و پرورش مراغه گفت: آمار سرشماری نفوس و مسکن سال 95 طبیعتا به عنوان یک معیار و اطلاعاتی برای تصمیم گیران هست لذا از مرکز آمار استان و استانداری می خواهیم که این آمار را در اختیار مناطق آموزش و پرورش قرار دهند دهند تا سریعتر و راحت تر بتوان افراد بی سواد را شناسایی کرد.

پدیده کودک همسری در روستاهای مراغه

اسلامی در مورد میزان کودک همسری در این شهرستان بیان کرد: در شهر مراغه مشکل خاصی در این خصوص نداریم و عمدتا در روستا ها مشکل داریم لذا امسال برنامه ریزی کردیم که در برنامه های آموزش خانواده به جدیت این موضوع را دنبال کنیم و همه خانواده های دانش آموزان روستایی را مجاب کنیم در کلاس های آموزش خانواده شرکت کنند تا از این طریق آثار ازدواج زود هنگام را مدیریت کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار