معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان:

توسعه پیش دبستانی نرخ تکرار پایه در خوزستان را کاهش داد

اهواز (پانا) - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: با توسعه پپش دبستانی نرخ تکرار پایه در خوزستان کاهش پیدا کرد و خوزستان از نظر تکرار پایه از رتبه ۳۰ به رتبه ۱۵ ارتقا یافت.

کد مطلب: ۸۵۰۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
توسعه پیش دبستانی نرخ تکرار پایه در خوزستان را کاهش داد

اردشیر شجاعی در نشست خبری که در نمایشگاه هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: اداره اداره کل آموزش و پرورش خوزستان با بیش از یک میلیون دانش آموز و بالغ بر ۶۷ هزار پرسنل یکی از بزرگترین ادارات استان است. خوزستان از نظر تعداد دانش آموز سومین استان کشور است.

وی افزود: موفقیت باید براساس یک برنامه باشد و اگر نقدی وجود دارد این نقد باید معطوف به برنامه باشد و به جای نقد افراد باید به سمتی برویم که نقدها به برنامه ها باشد. با توجه به برنامه ها و شاخص های عالی و بومی استان برنامه توسعه آموزش و پرورش با ۲۰ اولویت طراحی شده است. در این برنامه اولویت اول ما پیش دبستانی بود، چراکه خوزستان استانی است که دانش آموزان محروم و عشایری و دو زبانه زیادی دارد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در سال اول اجباری شدن پیش دبستانی، کار خود را با ۳۲ هزار نوآموز آغاز کردیم. امسال برای دومین سال پیای رتبه اول کشور از نظر توسعه پیش دبستانی را کسب کردیم. در سال تحصیلی گذشته نیز در نهایت ۱۰۵ هزار نوآموز خوزستانی دوره پیش دبستانی را گذراندند.

شجاعی خاطر نشان کرد: هدف اول ما توانمندکردن نوآموزان برای ورود به پایه اول بود. هدف دیگر ما کاهش نرخ افت تحصیلی و تکرار پایه در دوره ابتدایی بود. افت تحصیلی اغلب در دوره ابتدایی اتفاق می افتاد و در این دوره دانش آموز دچار سرخوردگی می شد و با توجه به این که اغلب این افت تحصیلی در مناطق محروم رخ می داد، این امکان وجود داشت که والدین تصور کنند فرزند آن ها توانایی ذهنی برای ادامه تحصیل را ندارد.

وی ادامه داد: با توسعه پپش دبستانی نرخ تکرار پایه کاهش پیدا کرد و خوزستان از نظر تکرار پایه از رتبه ۳۰ به رتبه ۱۵ ارتقا یافت. همچنین در توسعه پیش دبستانی برای بیش از ۱۲ هزار نفر از جوانان استان شغل ایجاد شد و از این طریق ۷ هزار و ۳۰۰ نفر نیز به عنوان مربیان پیش دبستانی جذب شدند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: یکی از مشکلات جدی آموزش و پرورش مساله بی سوادی در استان بود که با توجه به آمار بالای بی سوادی در استان، انسداد مبادی بی سوادی به عنوان اولویت دوم ما انتخاب شد. در این زمینه شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل را در دستور کار خود قرار دادیم. دلایل مختلف فرهنگی، ازدواج در سنین پایین در دختران و... موجب بازماندگی از تحصیل کودکان می شود. شناسایی این کودکان کار بسیار مشکلی است و تا زمانی که به عنوان یک ناهنجاری به آن نگاه نکنیم این طرح نمی تواند صد درصد موفق شود.

شجاعی گفت: باید فرهنگ سازی لازم انجام شود تا هرکس که کودکی را در محله و کوچه یا روستایی می شناسد که از تحصیل بازمانده است به ما معرفی کند. شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل تنها برعهده آموزش و پرورش نیست و گاهی لازم است دستگاه های دیگر نیز در این زمینه ورود کنند.

وی افزود: در آموزش و پرورش تلاش می کنیم مسائل ساده ای مانند عشق، محبت، تحمل نظر مخالف و... را به دانش آموزان بیاموزیم و اگر دانش آموز ما پس از سال تحصیل هنوز با اولین نظر مخالف عصبانی می شود و تحمل نظر مخالف را ندارد، دستگاه های آموزشی نتوانسته اند به رسالت خود عمل کنند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: رشد سلامت جسمانی دانش آموزان یکی دیگر از مسائلی است که دنبال می کنیم؛ با تغییر سبک زندگی شرایط جسمانی دانش آموزان ما تغییر کرده است. همچنین در حوزه ابتدایی لازم است که در زمینه تربیت بدنی و ورزش برنامه های مناسبی را در نظر بگیریم. در آخرین المپیاد دانش آموزی که در مراکش برگزار شد، تیم کشتی خوزستان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در مسابقات حضور پیدا کرد و رتبه نخست مسابقات را به دست آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار