رئیس جشنواره ملی صنعت چاپ: مشکل اصلی صنعت چاپ تامین مواد مصرفی است

تهران (پانا) - – رئیس جشنواره ملی صنعت چاپ با اشاره به برگزاری جشنواره صنعت چاپ در روز 11 شهریور می گوید مشکل اصلی صنعت چاپ مواد مصرفی است و خودتحریمی ها به مشکل‌های این صنعت افزوده است.

کد مطلب: ۸۴۹۴۴۸
لینک کوتاه کپی شد
رئیس جشنواره ملی صنعت چاپ: مشکل اصلی صنعت چاپ تامین مواد مصرفی است

ایرج استاد علینقی اظهار کرد: برگزاری جشنواره صنعت چاپ که پس از نام‌گذاری روز 11 شهریور در تقویم از سوی وزارت فرهنگ به نام روز ملی صنعت چاپ نام گرفته است در دستور کار قرار گرفت و برگزاری این جشنواره یکی از نمونه‌های واقعی مشارکت دو بخش خصوصی و دولتی است.

وی افزود: بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ قوام بخش و تضمین کننده روابط مناسب و مطلوب میان بخشهای مختلف این صنعت است در همه سالهای برپایی بزرگداشت صنعت چاپ همکاری میان بخشهای دولتی و خصوصی به‌خوبی وجود داشته و نمونه همزیستی مطلوب میان دو بخش اجرائی و خصوصی است.

وی با بیان اینکه امور اجرائی جشنواره صنعت چاپ امسال به‌طور کامل به بخش خصوصی و صنف چاپ واگذار شده است افزود: وزارت فرهنگ پیش از این با واگذاری امور فنی و صنعتی این حوزه به وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش کرد تا امور سیاست‌گذاری در این حوزه را به جایگاه واقعی آن برگرداند .

رئیس جشنواره ملی صنعت چاپ تصریح کرد: این اقدام صنفی و اجرائی به تهران محدود نیست و از همه فعالان این صنعت پرسابقه و با قدمت 200 ساله در سراسر کشور می‌خواهیم تا با حضور همه جانبه مسیر را برای برداشتن گام‌های بعدی هموار کنند.

رئیس جشنواره ملی صنعت چاپ عنوان کرد: این رویداد نخستین تلاش کاملاً صنفی همه ما فعالان صنعت چاپ در سراسر کشور است البته در این مسیر دشواری‌ها و تنگناهایی نیز وجود دارد و مشکل‌های اقتصادی کنونی به مشکلات این صنعت افزوده است اما با یاری و همیاری می‌توان بر این مشکلات فائق شد.

وی در ادامه افزود: جشنواره ملی صنعت چاپ تلاش می‌کند تا بااهمیت صنعت چاپ در چرخه تولید مؤلفه‌های تأثیرگذار بر این صنعت را معرفی و حمایت کند.

علینقی با اشاره به برخی از برنامه‌های این دوره از جشنواره عنوان کرد: بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ در 11 شهریور که در محل تالار وحدت تهران برگزار می‌شود در کنار تجلیل از پیشکسوتان شاخص صنعت چاپ و معرفی تولیدکنندگان برتر محصولات چاپی کشور از جمله برنامه‌های این دوره از جشنواره است.

وی ا فزود: همچنین کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی ، نشست‌های تخصصی و میزگردهای علمی و پژوهشی و بازدید و تجلیل از 18 چایخانه برتر در حوزه، چاپ، نشر و بسته بندی از دیگر برنامه‌های این دوره از جشنواره ملی صنعت چاپ است .

وی مهلت ارسال آثار به این جشنواره را تا 15 آبان اعلام کرد و افزود: از برگزیدگان و منتخبان صنعت چاپ در آذر امسال تقدیر به عمل می‌آید.

در ادامه این نشست حسنی رئیس اتحادیه لیتوگراف اظهار کرد: 85 درصد کالای صنعت چاپ در کشور وارداتی است و باید از فرصت برگزاری جشنواره برای بهبود وضع این صنعت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در مواد مصرفی صنعت چاپ مشکل‌هایی وجود دارد گفت: پیگیری‌های مکرری توسط اتحادیه‌های مرتبط با صنعت چاپ انجام شده است و مقرر شده است علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران که به‌عنوان عضو منتخب در بودجه 98 انتخاب شده است هماهنگی‌های لازم را برای استفاده از ارز 4200 تومانی در بودجه سال آینده انجام دهد.

وی با اشاره به تأثیر تحریم بر صنعت چاپ کشور گفت: شکایتی در دادگاه لاهه مطرح شده است و پیگیری‌هایی در حال انجام است که ممکن است بحران را کاهش دهد اما اگر این تلاش‌ها منجر به نتیجه لازم نشود در صنایع کشور تأثیر منفی خواهد داشت.

وی در خصوص تأمین کاغذ بازار گفت : تا آخر سال کاغذ و مقوا به‌اندازه کافی وجود دارد و تلاش سازمان تعزیرات این است که کالاهای احتکار شده را کشف و به بازار عرضه کند.

وی با بیان اینکه کاغذ وارداتی به قیمت 5007 تومان به کشور وارد می‌شود گفت: به این مبلغ هزینه‌های حمل شامل کشتی و حمل و نقل درونی کشور نیز افزوده می‌شود که این رقم به 5800 تومان می‌رسد و دولت نیز واردکنندگان را مجاز کرده است که 15 تا 20 درصد به هزینه تمام شده واردات اضافه کرده و کاغذ را به بازار عرضه کند.

در بخش دیگری از این نشست علی نقی با اشاره به قدیمی بودن ماشین الآن صنعت چاپ گفت: پتانسیل تولید در قطعات و ماشین آلات قدیمی بین 4 تا 6هزار ساعت است در حالیکه ماشین الات جدید امکان چاپ بین 15 تا 21 هزار ساعت را دارند.

تامین مواد اولیه چالش اصلی صنعت چاپ کشور

هجدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران قرار است برای نخستین بار به همت بخش خصوصی در 11 شهریور هم‌زمان با روز ملی صنعت چاپ در تالار وحدت برگزار شود. رئیس اتحادیه صنعت چاپ کشور مهم‌ترین دغدغه این حوزه را روند تهیه مواد اولیه برای بسته‌بندی موردنیاز سایر صنایع عنوان کرد.

هجدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران 11 شهریور هم‌زمان با روز ملی صنعت چاپ توسط اصناف و اصحاب صنعت برگزار خواهد شد. در این روز از 4 پیشکسوت صنعت، تولیدکنندگان برترین محصولات چاپی و 6 چاپ خانه تجلیل خواهد شد. همچنین به مناسبت برگزاری جشنواره، 18 چاپ خانه به صورت تصادفی از سوی هیات رئیسه اتحادیه مربوطه بازدید می‌شوند.

بر اساس اظهارات مسعود فرشی فرید، دبیر جشنواره، قرار است با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان مجلس و اصحاب صنعت چاپ، خلأها، چالش‌ها، مزایا و توانمندی‌های صنعت نیز بررسی شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار