برگزاری همایش دوام الوند با رویکرد مدیریت بحران محله محور

همدلن (پانا) - در راستای پایدارسازی و بازآموزی داوطلبان همایش دوام الوند با رویکرد مدیریت بحران محله محور در فرهنگسرای راه کربلا در کوی فرهنگیان برگزار شد.

کد مطلب: ۸۴۸۹۶۷
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری همایش دوام الوند با رویکرد مدیریت بحران محله محور

همایش دوام الوند در فرهنگسرای راه کربلا برگزار شد که در این همایش توضیحاتی در خصوص نقش شهروندان و کمک‌های اولیه و پدافند سایبری توسط کارشناسان ارائه شد.

مسؤول ستاد مدیریت بحران شهرداری همدان در این همایش با بیان اینکه شواهد زیادی نشان می‌دهد که در مدیریت بحران تشخیص نیازها از طریق روش مدیریتی از بالا به پایین همواره با شکست مواجه شده است، گفت: به کارگیری یک راهبرد جدید که مستقیماً مردم آسیب پذیر را در طرح‌ها و اقدامات کاهش خسارت درگیر کند بسیار مهم است.

بیتا روحی گفت: در راستای تحقق اهداف تشکیل گروه‌های مردم محله محور و افزایش مشارکت مردم و کارآمد شدن هرچه بیشتر مدیریت بحران شهر در امدادرسانی بهینه و به هنگام در دقایق اولیه بحران، واحد مدیریت بحران معاونت خدمات شهری شهرداری همدان با همکاری جمعیت هلال احمر و معاونت فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اقدام به ایجاد گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری در محلات شهر کرده است.

وی ادامه داد: گروه‌های دوام، گروه‌های نیمه حرفه‌ای اثر بخش و یاری رسان به خود و دیگران در حوادث هستند که با همکاری سازمان رسمی امداد و نجات و پس از طی فرایند فراخوان، اطلاع رسانی، انتخاب، آموزش، سازماندهی و تجهیز، به عنوان اولین حلقه از زنجیره مدیریت بحران ایفای نقش می‌کنند.

روحی اضافه کرد: اولویت بندی خطرات احتمالی که لازم است آثار مخرب آن کاهش یابد و ارزیابی منابع قابل دسترس و توانایی جامعه که اساس فعالیت‌ها و برنامه‌ها در جهت کاهش آسیب پذیری است از جمله مراحل این آموزش‌ها است.

روحی به تهیه نقشه‌هایی از مناطق آسیب پذیر و شناسایی مناطق امن جهت اسکان اضطراری اشاره و بیان کرد: گروه‌های دوام محلات کوی فرهنگیان تشکیل و سازماندهی شده است که در راستای پایدارسازی و بازآموزی داوطلبان همایش دوام الوند برگزار شد.

مسؤول ستاد مدیریت بحران شهرداری همدان با تأکید بر مدیریت بحران محله محور به بیان تفاوت هر دو رویکرد مدیریت سنتی و جامعه محور پرداخت و گفت: در رویکرد محله محور افراد آسیب دیده از بلایا کنشگران فعالی برای بازسازی زندگی و معیشت خود هستند.

روحی عنوان کرد: ارزیابی نیازها و ظرفیت‌ها با مشارکت مردم و با ملاحظه جنسیت، فرهنگ، کودکان و سن صورت می‌گیرد.

این مسؤول اضافه کرد: در این رویکرد اعضای جامعه درتصمیم گیری برای اولویت بندی نیازها و اقدامات مربوط به کاهش خطرپذیری شرکت دارند.

روحی اظهار کرد: هدف کاهش آسیب پذیری‌های بلند مدت و افزایش ظرفیت‌های مردم برای مقابله بهتر با بلایا و ساختن یک جامعه امن و مقاوم بر اساس توسعه پایدار است.

وی با اشاره به اینکه در رویکرد سنتی افراد آسیب دیده از بلایا قربانیان بی دفاعی هستند، عنوان کرد: خسارت‌ها و نیازها سریعاً توسط تیم‌های کارشناسی داخلی یا خارجی انجام می‌شود و بر کمک فیزیکی و مادی و راه حل‌های فنی و بر خانوارهای منفرد متمرکز است.

روحی اظهار کرد: هدف مدیریت بلایا کاهش آلام فوری و پاسخ به نیازهای اضطراری و برگرداندن جامعه به حالت عادی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار