سی ام مرداد ، سالروز بزرگداشت علامه مجلسی

اسلامشهر (پانا) - محمدباقر مجلسی معروف به علامه مجلسی، ملاباشی ایران در دوران شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفویه بود ومعروفترین اثر او بحارالانوار است .

کد مطلب: ۸۴۷۳۴۴
لینک کوتاه کپی شد
سی ام مرداد ، سالروز بزرگداشت علامه مجلسی

وی در سال 1037 هجری قمری در اصفهان‏ به دنیا آمد و در کودکی نزد پدر دانشمندش محمد تقی مجلسی به تحصیل پرداخت و سپس در دوران جـوانـى از محضـر دانشمنـدان و عالمـانى همچـون ملا عبدالله شوشترى ، شیخ عبدالله بـن جابر آملى ، شیخ على جبل عاملـى و سایر بزرگان دیـن به ویژه فقیه و حکیـم و محدث نامى ملا محسـن فیض کاشانى بهره برد.

هنوز به سن ۴ سالگی نرسیده بود که نزد پدرش به تحصیل پرداخت و در مساجد برای نماز حاضر می‌شد و در زمان کوتاهی تمام علوم رسمی زمان خود را فرا گرفت.

وی در اندک زمانی بر دانش‌های صرف و نحو ، معانی و بیان ، لغت و ریاضی ، تاریخ و فلسفه ، حدیث و رجال ، درایه و اصول و فقه و کلام احاطه کامل پیدا کرد.

علامه مجلسی شاگـردان زیادی تربیت کرد که می توان از میـرزا عبـدالله اصفهانى، سید هاشم بحرانى، سیـد نعمت الله جزایـرى و ملا صالح مازنـدرانـى نام برد.

محمد باقر مجلسی به مجلسی دوم و پدر بزرگوارش به مجلسی اول مشهور است و هر دو در شمار دانشمندان بزرگ شیعه می باشند.

وی بعد از مرگ حسین خوانساری در ۱۰۹۹ هجری قمری در دوران سلطنت شاه سلیمان صفوی به مقام ملاباشی ایران رسید و این عالی‌ترین مقام دینی کشور پس از پادشاه بود.

علامه مجلسی از بزرگ ترین عالمان شیعه است که خدمات گوناگون و فراوانی به جهان اسلام و مذهب تشیع کرده واز جمله خدمات فرهنگی و دینی او تألیف کتاب های بسیاری در موضوعات مختلف دینی به دو زبان فارسی و عربی است.

در میان آثار گران سنگ ایشان ، مجموعه عظیم بحارالانوار که به حق دایره المعارف بزرگ شیعه است بیش از دیگر آثار وی موجب شهرت او شده ،کتاب مرآه العقول در ۲۶ جلد ، ملاذ الاخیار در ۱۶ جلد ، شرح اربعین حدیث ، حق‌الیقین ، زاد المعاد ، حلی المتقین ، جلاء العیون و آثار زیاد دیگری به دو زبان فارسی و عربی از دیگر آثار با ارزش ایشان است.

علامه مجلسی 27 رمضان سال ۱۱۱۰ هجری در سن 73 سالگی در اصفهان درگذشت و در کنار مسجد جامع اصفهان و جنب مدفن پدر فرزانه‌اش محمدتقی مجلسی به خاک سپرده شد.

علامه مجلسی از جمله دانشمندانی است که با تدوین و تحقیق و تألیف انس همیشگی داشت و هرگز شعله همت او در دانش اندوزی به خاموش نمی گرایید. آن بزرگوار تمام مدت عمر مبارک خود را صرف فعالیت های علمی نظیر تربیت شاگردان و آموختن علوم اهل بیت(ع) به آنان، و تألیف و تحقیق گذراند.

آثار علامه مجلسی از همان زمان تألیف با اقبال فراوان روبه رو شد و نسخه های فراوان از آن ها به چاپ رسید و بر جای ماند ومؤلفان متأخر شماری از آن ها را تلخیص کردند و برخی به زبان های عربی و اردو برگردانده شد.

محمد باقر مجلسی کتاب بحارالانوار دایره المعارف بزرگ تشیع را به نگارش در آوردکرد. در این کتاب پربار قریب ۳۰۰۰ باب طی چهل و هشت کتاب علمی و شامل هزاران حدیث است­.

/ خبرنگار : ریحانه فتحی /

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار