درگفت وگو با پانا

کاشانی‌نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران: خودروسازان در تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده خلف وعده کردند

تهران (پانا) - عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اعلام خلف‌وعده خودروسازان در تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده می‌گوید این وضع موجب ایجاد فضای کاذب در بازار خودرو و رشد قیمت در برخی از خودروهای تولید داخلی شده است.

کد مطلب: ۸۴۶۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد
کاشانی‌نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران: خودروسازان در تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده خلف وعده کردند

نعمت‌الله کاشانی‌نسب درگفت وگو با پانا افزود: به طور میانگین و بسته به نوع خودرو از 5 تا 50 میلیون قیمت خودروها افزایش یافته است به طور مثال قیمت پژوی 2008 به 195 میلیون تومان افزایش یافته است درحالی که قیمت کارخانه آن 106 میلیون تومان است.

ترخیص‌نشدن مواد اولیه تولید قطعه‌سازان مهمترین دلیل خلف وعده خودروسازان

کاشانی‌نسب اظهار کرد:‌ البته خودروسازان نیز در تحویل‌ ندادن خودروهای پیش‌فروش‌شده دلایلی دارند. تامین‌نشدن قطعات خودروهای تولیدی از مهمترین دلایلی است که خودروسازان برای تحویل ندادن خودروها ارایه می‌دهند و همه این مسائل به نرخ ارز و ترخیص‌نشدن مواد اولیه تولید قطعات خودرو از گمرک‌های کشور مربوط است.

وی اضافه کرد:‌ تعداد خودروهای قابل معامله در بازار نیز به شدت کاهش یافته و تردید حاکم در بازار میزان معاملات خودرو را کاهش داده است. قدرت خرید مردم و مصرف‌کنندگان واقعی خودرو نیز به شدت کاهش یافته است.

بیشترین تقاضای خودرو مربوط به خودروهای داخلی است

عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو عنوان کرد:‌ قیمت برخی از خودروهای خارجی در بازار تا حدود 10 درصد کاهش یافته است اما رکود معاملات با وجود کاهش قیمت وجود دارد و تقاضا بیشتر در سمت خودروهای داخلی است.

وی ادامه داد:‌ قیمت خودروی مزدا نیو حدود 240 میلیون تومان است درصورتی که قیمت کارخانه آن حدود 148 میلیون تومان است و متاسفانه تقاضای به گونه‌ای است که فاصله قیمتی کارخانه تا بازار را افزایش داده است.

کاشانی‌نسب عنوان کرد: دولت باید تدابیری برای خودروسازان و قطعه‌سازان پیش‌بینی کند تا تامین و ترخیص مواد اولیه منجر به ارایه قطعات ازسوی قطعه‌سازان به کارخانجات خودروسازی شود و این شرکت‌ها بتوانند به وعده‌های خود برای پیش‌فروش خودرو عمل کنند.

عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو خاطرنشان کرد:‌ در این میان متضرر اصلی مصرف‌کنندگان واقعی خودرو هستند که باید هم خودرو را گرانتر بخرند و هم برخلاف وعده خودروسازان در موعد مقرر خودروی پیش‌فروش‌شده را تحویل نگیرند.

ترخیص خودروهای داخلی به زودی سرعت می‌گیرد

وی اضافه کرد:‌ قطعه‌سازان برای تولید نیاز به مواد اولیه دارند و در چندماه گذشته تلاش بیشتری برای واردات آنها انجام شده است که به نظر می‌رسد با تصویب هیات وزیران کار ترخیص این مواد به زودی آغازشود.

عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو درباره مباحثی که در خصوص توزیع قطعات یدکی دست‌دوم برای تعمیر خودرو مطرح شده است، نیز عنوان کرد:‌ در تعمیرات خودرو ممکن است از قطعات دست‌دوم استفاده شود که این وضع نظارت مستمر اتحادیه تعمیرکنندگان خودرو را می‌طلبد.

وی درباره پیش‌بینی خود از وضع بازار خودرو اظهار کرد:‌ بعید به نظر می‌رسد با روال کنونی شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم مگر آنکه دولت طرحی ضربتی برای حل مشکل‌ ترخیص مواد اولیه و نظارت بر عمل خودروسازان به پیش‌فروش‌ها را اجرایی کند. طبیعی است اگر این اقدام‌ها منجر به آرامش بازار نشود متضرر اصلی مصرف‌کنندگان واقعی خودرو هستند که حالا باید با نرخ‌هایی بیش از نرخ واقعی خودروی مورد نیاز خود را خریداری کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار