هر دو نفر دانشآموخته دانشگاه علمی کاربردی میتوانند برای یک نفر اشتغالزایی کنند
ساری (پانا) - رئیس دانشگاه علمی کاربردی مازندران گفت: « بر اساس مطالعات سال ۹۵ در سطح استان مازندران، هر دو نفر دانشآموخته دانشگاه علمی کاربردی توانسته اند برای یک نفر شغل ایجاد کنند.»
ناصر جعفری در نشست خبری با اصحاب رسانه مازندران، با اشاره به جمعیت۱۷۰ هزار نفری دانشجو پیش از انقلاب اسلامی و مقایسه آن با جمعیت چهار میلیون نفری امروز، اظهار کرد: «تعداد دانشگاههای کشور پیش از انقلاب حدود ۲۲۳ دانشگاه بوده و امروزه تعداد دانشگاهها و مراکز آموزشی به دو هزار و ۵۴۰ واحد رسیده است.»
او همچنین به ۱۹۶ عنوان رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی در پیش از انقلاب و ۹۱۴ عنوان رشته در این مقطع در حال حاضر اشاره و بیان کرد: «تعداد عنوان رشتههای مقطع کارشناسی ارشد پیش از انقلاب ۷۰ رشته بوده که امروز به یکهزار و ۳۲ رشته و تعداد عنوان رشتههای مقطع دکترا در پیش از انقلاب ۲۸ رشته بوده که امروز به ۷۹۳ رشته رسیده است. »
رئیس دانشگاه علمی کاربردی مازندران با بیان اینکه در جهان در مجموع سه نوع دانشگاه نسل اول آموزشمحور، نسل دوم پژوهشمحور و نسل سوم با هدف کارآفرینی، اشتغال و تولید ثروت وجود دارد، افزود: «نتیجه دانشگاههای نسل اول و دوم موفقیتهای پزشکی و صنعتی و غیره در کنار انباشت مقاله و پایاننامه در کتابخانههای دانشگاهها بود که عملا بیاستفاده بود.»
او دانشگاههای علمیکاربردی و فنیحرفهای از نسل سوم را متولی آموزش مهارتی در کشور برشمرد و گفت: «امروز بیش از یک میلیون دانشآموخته از دانشگاه جامع علمیکاربردی در کشور در حال فعالیت هستند که به دلیل ماهیت و سرفصلهای تدریس شده در این دانشگاه دانشآموختگان آن پس از فراغت از تحصیل قادر به ایجاد شغل برای خود و دیگران هستند.»
جعفری اعلام کرد که بر اساس مطالعات سال ۹۵ در سطح استان مازندران، هر دو نفر دانشآموخته دانشگاه علمی کاربردی توانسته اند برای یک نفر شغل ایجاد کنند.
او ضمن اشاره به اینکه در جهان مدرن بیش از ۸۰ درصد آموزشها به آموزشهای مهارتی و کارآفرینی اختصاص دارد، این میزان در کشورمان را ۲۰ درصد اعلام کرد و گفت: «برای برونرفت از ابر بحران بیکاری چارهای جز توجه به آموزشهای مهارتی نداریم.»
او دو عامل تغییر هرم سنی جمعیت کشور و کاهش انگیزه جوانان به ادامه تحصیل به دلیل بحران بیکاری را در کاهش پذیرش دانشجو در دانشگاههای کشور مؤثر دانست و ادامه داد: «با این حال در سالهای ۹۵ و ۹۶ دانشگاه علمی کاربردی با افزایش۲۰ درصدی جذب دانشجو روبرو بوده است که نشانه دو واقعیت تغییر فرهنگ و رویکرد خانوادهها و کیفیتبخشی به مجموعه فعالیتهای دانشگاه علمی کاربردی است.»
جعفری افزود: «با هدف کیفیتبخشی به آموزشهای مهارتی در دانشگاه علمی کاربردی، خود دانشگاه بیش از ۲۰۰ مرکز از یکهزار و ۲۰۰ مرکز را به دلیل عدم برخورداری این مراکز از محیط کار واقعی متناسب با رشتههای مهارتی تعطیل کرد.»
برگزاری هشت رویداد مشترک با آموزش و پرورش
او به همکاری با آموزش وپرورش در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ و هشت رویداد مشترک با این دستگاه اشاره و بیان کرد: «برگزاری اولین مدرسه تابستانه کسب و کار در مازندران، پنج رویداد کافهکارآفریبنی دانشآموزی در شهرهای ساری، قائمشهر، بابل، آمل و جویبار، اولین فنبازار دانشآموزی در اردیبهشت ۹۷ در مرکز علمیکاربردی سکان سیمرغ، استارتاپ دانشآمپزی در اردیبهشت ۹۷ در بابلسر از جمله این همکاریها هستند.»
رئیس دانشگاه علمی کاربردی مازندران، تعداد دانشجوهای این دانشگاه در استان را ۱۷ هزار نفر و تعداد مراکز آموزشی آن را ۳۳ مرکز اعلام کرد و گفت: «۲۰۰ کد رشته در مراکز علمی کاربردی استان تدریس میشود که ۶۰ درصد آن مربوط به دورههای کاردانی و ۴۰ درصد مربوط به دورههای کارشناسی است.»
جعفری تعداد مراکز دولتی علمی کاربردی استان را ۱۰ مرکز، تعداد مراکز غیردولتی را ۲۰ مرکز و تعداد مراکز عمومی را ۳ مرکز اعلام کرد و در خصوص عدم وجود دوره تحصیلات تکمیلی در این مراکز گفت: «در یک بازه زمانی انحرافی در دانشگاه علمی کاربردی رخ داد و به سمت تحصیلات تکمیلی رفت در حالی که ماهیت و هدف اصلی شکلگیری دانشگاه علمی کاربردی در ایران و کشورهای دیگر، پرورش کاردان و نیروی انسانی با تجارب لازم است.
او افزود: «در بسیاری از کشورها آموزشهای مهارتی منجر به مدرک مقطعدار نمیشود بلکه گواهی دورههای کوتاهمدت ارائه میشود.»
جعفری مدیریت کسب و کار، گرافیک، طراحی لباس، پرورش گیاهان دارویی، زنبورعسل، گیاهان زینتی و برنج ارگانیک را جزو رشتههای برتر در کسب و کار برشمرد و گفت: «اقبال عمومی برای تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی هم رشتههای نظری مانند حقوقرو حسابداری بود که دانشگاه در مهر امسال بیش از ۸۰ درصد کد رشتههای مربوط به آنها را باطل کرد.»
رئیس دانشگاه علمی کاربردی مازندران بر ضرورت ایجاد نظام صلاحیت حرفهای در کشور تأکید کرد و از نمایندگان مجلس خواست لایحه واگذاری آن به دانشگاه علمی کاربردی را تصویب کنند و گفت: «دانشگاه علمی کاربردی با برخورداری از مدیریبت صلاحیت حرفهای، مدیریت کارآفرینی و کلینیک مشاوره شغلی میتواند متولی اجرای نظام صلاحیت حرفهای در کشور باشد.»
او افزود: «در تمام ۳۳ مرکز استان کلینیک مشاوره شغلی به صورت رایگان خدمات ارائه میدهد.»
جعفری یادآور شد که در پایان مرداد و اوایل شهریور دو نمایشگاه دستاوردهای مراکز علمی کاربردی و دانشآموختگان آن در بابلسر و ساری برگزار میشود.
ارسال دیدگاه