معاون وزیر راه و شهرسازی: ایتیآر کاملاً مناسب پرواز در ایران است
تهران (پانا) - رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به برنامه این سازمان برای گسترش پروازهای منطقهای میگوید هواپیمای ایتیآر کاملاً مناسب شرایط اقلیمی، آب و هوایی و تجاری ایران است.
به گزارش وزارت راه و شهرسازی، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مراسم ورود ۵ فروند هواپیمای ایتیآر جدید به ناوگان ایران ایر گفت: سازمان هواپیمایی کشوری توسعه مسیرهای منطقهای در ایران را در دستور کار خود قرار داده است. این کار به سرمایهگذاری در مسیرهای خاص. ناوگان خاص و تجهیزات خاص نیاز دارد.
وی ادامه داد: اکنون ۱۴ فرودگاه در کشور داریم که ۹۰ درصد مسافران از آنها جابجا میشوند و ۱۰ درصد باقی مسافران بهوسیله حدود ۶۰ فرودگاه دیگر کشور تردد میکنند. این نشانگر یک بیتوجهی و سیاستگذاری غلط است که سالها قبل اتفاق افتاده است. سازمان هواپیمایی کشور بر آن شد تا این میراث نامیمون را از کشور حذف کند.
عابدزاده افزود: امروز با توجه به هواپیماهای جدید و سرمایهگذاریهای انجامشده، شرایط کاملاً متفاوت شده است، در گذشته ما بیشتر به دنبال هواپیماهای بزرگ میگشتیم اما اکنون افزودن هواپیماهای منطقهای با ناوگان هواپیمایی کشور را سیاست خود قرار دادهایم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به حمایت این سازمان از توسعه پروازهای منطقهای گفت: امروز هر کس که بخواهد در حوزه هوانوردی منطقهای سرمایهگذاری کند، از او حمایت میکنیم. اگر کسی تمایل داشته باشد، مسیرهای منطقهای و به مقصد فرودگاههای کشور را راهاندازی کند، بدون کوچکترین دردسری مجوز دریافت میکند و سرمایهگذاران میتوانند با حداقل سرمایهگذاری به این حوزه وارد شوند.
عابدزاده ادامه داد: برای توسعه پروازهای منطقهای در جهان تنها چند نوع هواپیما وجود دارد و انتخابها در این زمینه محدود است. هواپیماهای منطقهای شامل جتهای کوچک و زیر ۱۰۰ نفر مسافر، مانند جت میتسوبیشی ژاپن، امبرائر برزیل، بمباردیر کانادا و سوپر جت روسیه یا هواپیماهای توربو پراپ مانند Q۴۰۰ کانادا و ایتیآر میشود. برای توسعه پروازهای منطقهای هیچ انتخاب دیگری نداریم.
وی افزود: هواپیماهای توربو پراپ در مسافتهای زیر ۵۰۰ کیلومتر از جتهای منطقهای اقتصادیتر و کاراتر هستند. و جتها در پروازهای بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر صرفه بیشتری دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از برخی اظهارنظرهای غیرتخصصی در مورد کارایی پایین هواپیمای ایتیآر گفت: اصولاً محدودیت برای همه هواپیماها وجود دارد و هیچ هواپیمایی را نمیتوان یافت که برای پرواز در تمام مناطق کشور مناسب باشد.
ارسال دیدگاه