علیرضا کاظمی: باید دروازه ورود منابع انسانی را به حوزه پرورشی و فرهنگی باز کنیم
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از نیاز به تجدیدنظر در حوزه مدیریت تعلیم و تربیت خبر داد و بر باز شدن دروازه ورود منابع انسانی به حوزه پرورشی و فرهنگی تاکید کرد.
علیرضا کاظمی در مراسم تجلیل از برگزیدگان کشوری هفتمین جشنواره تجارب برتر تربیتی و چهارمین جشنواره الگوی برتر تدریس درس تفکر و سبک زندگی که امروز ۲۶ تیر در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، نیروی انسانی را یکی از مهمترین ارکان موفقیت در حوزه پرورشی و فرهنگی دانست و گفت: «سالهاست که در آموزش و پرورش یک رویکرد انفعالی وجود دارد که امروزه این چالش به بحران تبدیل شده است.»
او ادامه داد: «اتفاقات متفاوت و متعددی در فضای آموزش و پرورش وجود دارد که قابل نقد است. شاید مهمترین نقد تعلیم و تربیت این است که آموزش و پرورش را با همان روش و سبک گذشته اداره میکنیم، اما باید این روش را با رویکردهای جدید تغییر دهیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «باید ساختار را به هم بزنیم و به جای اینکه دانشآموزان از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعداز ظهر در کلاسها محصور باشند آنها را دانشآموزانی مسئولیتپذیر، مومن و متدین تربیت کنیم اما این موضوع نیاز به حمایت ملی دارد.»
او ادامه داد: «وزیر آموزش و پرورش بر افزایش سهم فعالیتهای حوزه پرورشی تاکید دارند اگر قرار است به سمت تحقق سند تحول بنیادین پیش رویم باید بتوانیم با کمکردن رویکرد دانشاندوزی سبد فعالیتهای پرورشی را زیاد کنیم تا دانشآموزانی متعهد، انقلابی، مسئولیتپذیر، دوستدار طبیعیت و قانونمند و یک شهروند خوب تربیت کنیم. باید بتوان دروازه ورود منابع انسانی را به حوزه پرورشی و فرهنگی باز کنیم زیرا در آموزش و پرورش با گسستهای زیادی مواجه هستیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «مربی در مدرسه باید مسائل تربیتی را مدیریت کند اما آموزش و پرورش به تنهایی درصدد اجرای سندتحول بنیادین است در حالیکه این سند یک سند ملی است و نیاز به کمک همگان دارد.»
کاظمی گفت: «منزلت و معیشت معلمان با حرف به دست نمیآید و ارتقای توانمندیهای معلمان و بهروز کردن آنان نیاز به برنامه، اعتبار و امکانات دارد.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش مهارت را یکی از خلأهای اساسی در آموزش و پرورش دانست و گفت: «درس تفکر و سبک زندگی در برنامه درس ملی جای داده شده است تا دانشآموزان از دانش این درس برخوردار شوند اما این کافی نیست.»
او ادامه داد: «یقینا در این گردهماییهای ارزشمندی که برگزار میشود باید برنامهریزی موثری برای استفاده از تجربیات برتر حوزه تربیتی و اثربخشی بیشتر تبیین شود. باید بتوان جشنواره فیلم رشد را برای دانشآموزان در مدارس برگزار کنیم زیرا مخاطب اصلی این جشنواره دانشآموزان هستند. همچنین میتوان از این جشنواره برای همه مربیان کشور و معلمان مدارس استفاده کرد.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش رویکرد وزیر را تقویت و پرورش مهارتهای دانشآموزان اعلام کرد و گفت: «برای تحقق این موضوع راه سختی را در پیش داریم و بزرگترین مانع ساختار نظام آموزشی کشور است که کنکور را در انتهای نقطه میبیند.»
او ادامه داد: «ما در سند تحول بنیادین به دنبال تربیت دانشآموزان برای یک زندگی مناسب و سعادتمند در دنیا و آخرت و در نهایت تربیت یک شهروند خوب هستیم. ما به دانشمندان زیادی نیاز نداریم بلکه به شهروندان خوب در خانهها نیاز داریم زیرا بسیاری از گسستهای فرهنگی در بخشهای فرهنگی جامعه است و ناشی از غفلت در حوزه تعلیم و تربیت است که امیدواریم با حمایتها و توجه به تعلیم و تربیت به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم.»
او مسیر دستیابی به توسعه پایدار را از آموزش و پرورش دانست و گفت: «ما از صنعت و تکنولوژی به توسعه نمیرسیم بلکه در تعلیم و تربیت تمرکز بر تربیت مهم است که با رویکرد تعلیم و تربیت تمامساحتی که روح حاکم بر سند تحول بنیادین است محقق میشود.»
ارسال دیدگاه