در کمیته پیشنویس تدوین برنامه پنج ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش مطرح شد
برنامهریزی برای تاسیس ۶ مدرسه صالح در هر شهر از سوی ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش
دبیرستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش: فقط ۲میلیون دانشآموز از نعمت روحانی در مدارس بهرهمند هستند
تهران (پانا) - مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش و دبیرستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش تاکید کرد امروز براساس موافقتنامه همکاری حوزههای علمیه و وزارت آموزش و پرورش، گستردهترین، علملیاتیترین و برنامهایترین دوران همکاری را سپری میکنیم.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دبیرخانه ستاد همکاریها حوزه و آموزش و پرورش، سیدمجتبی ملکی در اولین کمیته مشترک پیشنویس تدوین برنامه پنج ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش که با حضور معاونان حوزه و آموزش و پرورش در دبیرخانه ستاد همکاریها تشکیل شد، گفت: «در سال ۹۰-۹۱ تعداد مدارس امین که در اختیار یک روحانی مجرب بود کمتر از ۵۰ مدرسه بود، امروز این تعداد مدارس که عمده آن از طریق معاونت تبلیغ حوزه پشتیبانی میشود و اجرای آن با معاونت پرورشی فرهنگی است به ۳۵۰۰ مدرسه فعال در سراسر کشور رسیده است و این در حالی است که این تعداد برای ۱۰۶ هزار مدرسه در کشور عدد خیلی ناچیزی است.»
او ادامه داد: «در خانواده ۱۳ میلیون دانشآموزی، فقط قریب به ۲ میلیون دانشآموز از نعمت یک روحانی بهرهمند هستند. خوشبختانه استقبال و مطالبه اولیای گرامی و همکاران فرهنگی و دانشآموزان درباره حضور پررنگ روحانیون از نظر کمی و کیفی بسیار جدی است.»
ملکی افزود: «بارها گفتهام، اگر بتوانیم این اثرگذاری را به ویژه توسط گزارشهای تصویری به سمع و نظر جامعه دینی خودمان برسانیم، شاهد استقبال گستردهای از روحانیون در مدارس خواهیم بود. البته ظرفیت امروز حوزههای علمیه جوابگوی همه نیازهای آموزش و پرورش نیست ولی چارهای جز اولویتبندی و تعیین اولویتها نیست.»
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش به جلسه ۱۳ اسفند ۹۶ حوزه و آموزش و پرورش در قم اشاره کرد و گفت: «با تصمیم روسای عالی ستاد باید طرحی در قالب برش برنامههای پنج ساله حوزههای علمیه برای همکاری با آموزش و پرورش تدوین و تهیه شود و بعد از تصویب در ستاد برای اجرا به مجموعههای مرتبط در حوزه و آموزش و پرورش ابلاغ شود. در هفته گذشته برنامهها و سیاستهای آموزش و پرورش ابلاغ شد و سه برنامه به برنامههای مشترک اختصاص دارد که برای سومین سال متوالی از سوی وزیر محترم ابلاغ میشود.»
ملکی افزود: «پژوهش در حوزه همکاریهای استانی و متمرکز ستادی، حمایت از پایاننامههای سطح سه و چهار، مشارکت حوزه در تقویت مدارس علوم و معارف اسلامی، اعزام مبلغ، توانمندی طلاب شاغل در وزارتخانه، طرح مدارس امین، مشارکت در تدوین متون درسی، جذب طلاب سفیران هدایت و ... متناسب با ظرفیتها و نیاز وزارتخانه تصویب شده است و امید است با برگزاری جلسات مشورتی مشترک هر چه زودتر به نظرات مشترک این برش ۵ ساله دست پیدا کنیم.»
در ادامه این نشست مهدی رجایی مسئول دفتر برنامهریزی و نظارت راهبردی حوزههای علمیه هم گفت: «بحث آموزش و پرورش بسیار مهم و از مباحث کلیدی و آینده کشور است. سیاستگذارن و مدیران حوزه توجه خاصی به آموزش و پرورش دارند و آنچه داریم را در خدمت این نهاد ارزشمند قرار دادهایم و میدهیم. بنابراین برای انجام این مهم باید به یک برنامه کمّی با محورهای مشخص برسیم که البته پیشنهادهایی را برای ارائه به عنوان نمونه آماده کردهایم.»
رجایی ادامه داد: «در ۵ محور، پیشنهادهایی را برای باز شدن فضای همکاری بیشتر آماده کردهایم، که شامل برگزاری آموزشهای ضمن خدمت معلمان، برگزاری دورههای مشترک تعلیم و تربیت، منابع انسانی، امور تربیتی و تبلیغ، توجه به مساله پژوهش و ساختارسازی میشود.»
او افزود: «با بررسی و توجه به این محورها و زیرساختهای موجود میتوانیم به اتفاق نظر مشترک و سازندهای دست پیدا کنیم، تربیت معلم مبلغ طرح خوبی است که در یک مدرسه آموزشی هم از نعمت یک معلم قران و دینی بهرهمند باشیم و هم از روحانی به منظور انجام فعالیتهای فرهنگی و اقامه نماز جماعت که دارای صرفه اقتصادی نیز هست.»
او در ادامه به طرحهای پژوهشی مشترک اشاره کرد و افزود: «امروز محققان زیادی در عرصه تعلیم و تربیت و سایر عرصهها هستند که به جهت کمبود منابع مالی امکان فعالیت ندارند، اگر حمایتی از طرف وزارت خانه و حوزه تدارک دیده شود، میتوانیم تا پایان سال تحصیلی چندین طرح پژوهشی کاربردی و عملیاتی را پیش رو داشته باشیم.»
بانک حوزویان شاغل در آموزش و پرورش تهیه میشود
رجایی ادامه داد: «دانش آموزان، حوزه و خدمات آن را نمیشناسند، متاسفانه قشر دانشآموز نسبت به حوزه علمیه و خدماتی که با بیش از قرنها فعالیت داشته، بیگانه و ناآشنا هستند که امید داریم آموزش و پرورش نسبت به معرفی این مرکز علمی جهان اسلام نگاه ویژهتری داشته باشد.»
مسئول دفتر برنامهریزی و نظارت راهبردی حوزههای علمیه افزود: «خوشبختانه روحانیون زیادی در بدنه آموزش و پرورش جذب شدند، اما ارتباط خود را با حوزه قطع کردهاند، با همکاری آموزش و پرورش بر آن هستیم تا بانک اطلاعات حوزیان شاغل در وزارتخانه را با همکاری آموزش و پرورش تهیه کنیم و خدمات فرهنگی، آموزشی و تبلیغی را برای آنان داشته باشیم.»
در ادامه این نشست، محمود ملکدار، مسئول مرکز امور طلاب و دانشآموختگان حوزههای علمیه نیز گفت: «هدف از تشکیل این جلسه تدوین و بررسی برنامه ۵ ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش است. ابتدا باید قالبهای همکاری را مشخص کنیم تا ببنیم در چه قالبهایی این مشارکت و همراهی قصد ادامه مسیر دارد و سپس محتوا را تدوین و در این قالبها تزریق کنیم. وقتی قالبها، برنامهها، محتوا، زمان، مستندات هر برنامه، اسناد بالا دست و مخاطبان مشخص شود، قطعا این همراهی و نزدیکی بهتر صورت میگیرد.»
مدارس صالح تاسیس کنیم
حسین مردانپور معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه نیز بر راهاندازی مدارس صالح تاکید کرد و گفت: «سند بالادستی، سند تحول و سایر اسناد جامع که باید براساس آن برنامهریزی و حرکت کرد، همه در راستای تشکیل یک مدرسه صالح است، اگر ما به جای حرکت از بالا از پایین اقدام کنیم و در هر شهر ۶ مدرسه صالح براساس ضوابط و خواستههای سند تحول و مصوبات ستاد تاسیس کنیم شاهد اتفاقات مبارکی خواهیم بود و تشکیل چنین مدارسی گامی در راستای تحقق سند تحول بنیادین خواهد بود.»
نقد و بررسی کتب درسی از سوی حوزه اقدام ارزشمندی است
حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و تدوین کتب درسی نیز درباره اینکه این سازمان خواستار همکاری مشترک میان حوزه و آموزش و پرورش است، گفت: «اینکه کتب آموزش و پرورش توسط معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه نقد و بررسی میشود، اقدام بسیار ارزشمندی است و ما آماده همکاری بیش از پیش هستیم.»
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «موضوع ستاد، همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش است. در این ستاد بحث همکاری مطرح است، لذا نباید به گونهای برخورد شود که گویا ثبت سفارشی میشود و قرار نیست چیزی گرفته شود. در این ستاد با روحیه همکاری باید کار را جلو برد، همکاری باید در تمام ابعاد باشد و اینگونه همراهی بهتر صورت میگیرد.»
سرپرست سازمان پژوهش و تدوین کتب درسی افزود: «مساله کمبود بودجه امروز معضل همه سازمانها و نهادها است، اما درباره موضوعات مشترک میتوان اقدامات ارزشمندی انجام داد.»
۲۶ هزار مدرسه دارای نماز جماعت هستند
علیرضا رحیمی، معاون پژوهش و برنامهریزی ستاد همکاریها هم در ادامه این نشست گفت: «بحمدلله بسیاری از این موارد در برنامه سیاستهای ابلاغی وزارت آموزش و پرورش دیده شده است و موارد جدید در قالب برنامههای سال ۹۸ قابل اجرا است. اینکه مسائل به صورت اولویتبندی مطرح شود، رمز موفقیت و پیشبرد سیاستهای ستاد و اسناد بالادستی است.»
محمدرضا مسیبزاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود که تعیین اولویتها و علمیاتیکردن آن را از امتیازات برنامه ۵ ساله ستاد دانست و گفت: «امروز از ۷۵ هزار مدرسه تنها ۲۶ هزار مدرسه دارای نماز جماعت است و از ۱۸۵۰۰ روحانی که را در بحث برپایی نماز جماعت ما را یاری میکنند حداقل حقالقدم را هم نداریم که به آنان بدهیم.»
تدوین برنامههای تلفیقی همکاریها را عملیاتیتر میکند
در ادامه عبدیپور به نمایندگی از سازمان منابع انسانی و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش گفت: «اگر بخواهیم در برنامه ۵ ساله به اتفاقات خوبی برسیم، باید نیازسنجیهایی درباره فعالیتهای آموزش و پرورش صورت گیرد و سپس طرحها نوشته شود.»
او گفت: «تدوین برنامههای تلفیقی و پایهای میتواند این همکاریها را عملیاتیتر کرده و نتایج خوبی را بر جای خواهد گذاشت.»
در پایان این نشست، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریها در جمعبندی نشست گفت: «امروز باید واقعیتها را ببنیم، خوب بسنجیم، نیازسنجی کنیم و سپس برنامهریزی داشته باشیم. توجه به اولویتها، از فاکتورهای مهم برنامهریزی است، مشتری مداری، مساله محور بودن مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، اینکه امروز نیاز آموزش و پرورش چیست؟ باید از همه مجموعههای مرتبط با آموزش و پرورش نیازسنجی شود تا به یک برنامهریزی دقیقتر و عملیاتیتری دست پیدا کنیم. نکته مهم دیگری که باید نسبت به آن توجه داشت، مساله محدودیتها است، باید نسبت به این محدودیتها هم چارهاندیشی کرد.»
ارسال دیدگاه