رییس دادگستری نیشابور در نشست خبری:

رسانه ها باید موضوع طلاق و عوامل آن را در جامعه، به عنوان یک موضوع حیاتی بررسی کنند

نیشابور (پانا)- در راستای گرامیداشت هفته قوه قضاییه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی، نشست خبری با حضور خبرنگاران نیشابور در محل دفتر دادستان این شهرستان برگزار شد .

کد مطلب: ۸۳۲۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد
رسانه ها باید موضوع طلاق و عوامل آن را در جامعه، به عنوان یک موضوع حیاتی بررسی کنند

غلامحسن حکمتی فر در این نشست خبری گفت: قوه قضائیه تلاش کرده است در همه زمینه ها به ویژه مسائل اقتصادی و امنیتی با عوامل مخل جامعه برخورد کند، در بخش سرمایه گذاری مشروع، اقدامات خوبی انجام شده است، پیگیر هستیم در رفع موانع تولید نیز اقدامات مفیدی انجام دهیم و امیدواریم در این شرایط سختی که دشمن برای ما به وجود آورده است با لطف خدا و استعانت از همت ملت سربلند باشیم.
این مقام مسئول در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: ما بارسانه ها ارتباط خوبی داریم ولی باید به گونه ای رفتار کنیم که در جامعه التهاب ایجاد نشود، به طور مثال بعضی از موضوعات محرمانه است و ما اجازه انتشار آن را نداریم.
دادستان نیشابور نیز با گرامی داشت یاد و خاطره شهید بهشتی و هفته قوه قضائیه به مبحث نقض حقوق شهروندی پرداخت و گفت: هرجایی که حقوق شهروندی نقض شده است، برخورد مناسب صورت گرفته و حق و حقوق آنها رعایت خواهد شد.
اکبری مقدم افزود:ما دشمن کسی هستیم که از قانون تعدی دارند و دیدگاه بنده این است که هر جایی دادستان صلاح دانست می تواند از هرنوع ضابطین خاص در اختیار خود برای حفظ آرامش شهر استفاده کند و گاها باید رقابتی بین ضابطان وجود داشته باشد که کار به نحو احسن انجام شود.
ریاست دادگستری نیشابور به گزارش آمار ورودی و خروجی اجرای احکام کیفری و حقوقی پرداخت و گفت: به عنوان یک مشکل اجتماعی، می توان به معضل طلاق و نفقه در شهرستان پرداخت و بر اساس آماری که از وضعیت طلاق در کل کشور داریم، در قبال هر سه و چهار دهم درصد ازدواج یک طلاق در جامعه رخ می دهد که در نیشابور در قبال هر دو و نه دهم ازدواج یک طلاق رخ می دهد و نرم ازدواج ما نیز در مقایسه با میانگین کشوری پایین تر است.
در سال 96 تعداد ابلاغیه ها 145 هزار و 917 عدد بوده است که 71 هزار وسی وهشت فقره الکترونیک انجام شده است،
ما در بحث دعاوی خانواده در سطح کشور واره بالایی داریم که مبحث طلاق و نفقه بسیار قابل تامل است و عوامل خشونت، فحاشی و اهانت از جمله عوامل و دلایل اصلی طلاق محسوب می شود، نفقه، دخالت والدین و خیانت زن و شوهر، مسائل اقتصادی و ... نیز از موارد دیگر قابل ذکر است.
حکمتی فر از اصحاب رسانه خواست که طلاق و دلایل آن در جامعه مورد بررسی قرار گیرد و به عنوان یکی از کانون هایی که مورد توجه شدید دشمن قرار دارد، مورد مطالعه و پژوهش قرار گیرد تا جامعه آگاهی کامل پیدا کنند.
اکبری مقدم به گزارش آمار قتل در نیشابور پرداخت و افزود: در سال 96 آمار قتل در نیشابور هشت مورد بوده که چهار نفر مرد و چهار نفر زن به قتل رسیده اند و در سه ماهه اول 97 نیز سه نفر اعلام شده است که دو نفر زن و یک نفر مرد بوده است.
رئیس دادگستری نیشابور ادامه داد: بیشترین پرونده های رسوبی در نیشابور مربوط به سال 94 بوده و اینها معمولا پرونده هایی است که در دادگاه تجدید نظر نقصی از آن گرفته و دوباره مورد بررسی قرار گرفته شده است.
میانگین رسیدگی به پرونده های ما کمتر از دو ماه است و در این قسمت ما وضعیت خوب و مناسبی داریم، وارده شعبه ورودی ماکمتر از صد فقره است، بیشترین وارده در بخش حقوقی در سه شعبه خانواده است و در بخش کیفری نیز با شش شعبه فعال وارده ها تعدیل شده است.
ما آموزش عمومی خانواده را در دادگستری به صورت فعال داریم و در واحد صلح و سازش نیز در دادگستری در سال 96 از 994 پرونده 240 پرونده به صلح و سازش منجر شده است و مراقبت بعد از سازش نیز در دستور کار ما قرار دارد.
دادستان نیشابور در ادامه جلسه گفت: فضای زندان مناسب نیست و زمینی در این راستان به میزان 40 هکتار تهیه شده است که تلاش داریم این اتفاق مهم بیفتد البته داخل زندان نیشابور اتفاقات خوبی افتاده است که از جمله آن می توان به آموزش قران، اتاق مشاوره، اتاق نوجوانان و مواردی از این دست اشاره کرد.
وی خاطر نشان کرد: ما در سال 96 میزان 150هزار متر مربع رفع تصرف اراضی ملی داشته ایم، از سال 93 تیم حافظان انفال که مشتمل بر ماموران میراث فرهنگی، شهرداری، منابع طبیعی، و... را راه اندازی کردیم و این امر باعث شد نرخ تصرفات عدوانی و تغییر کاربری اراضی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.
در بحث قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، تلاش بسیار زیادی شد و کارهای بسیاری خوبی انجام شد و چند تا اقدام از جمله فعال کردن ستاد امر به معروف و نهی از منکر، حضور در مساجد روستاها و گوش دادن به حرف مردم، بازدیدها از مناطق مختلف خدماتی شهرستان از قبیل بوژان، در بهشت و کشتارگاه و ...، آموزش برای اصناف و کسانی که قصد ورود به اصناف دارند به میزان 18 ساعت، از موارد قابل ذکر و قابل توجه است.
من به عنوان دادستان عنوان می کنم که اینجا وضعیت امنیتی پایدارمان بسیار عالی است.
صندوق علویه بیشتر اموالش شناسایی و مدیر تسویه آن نیز مشخص شده است و امیدواریم به زودی بدهی مردم تسویه شود.
کوچه شهید ضمیری( کوچه ترانس قدیم) مورد توجه قرار گرفت و با نظر به اینکه این کوچه خاص است در حال بررسی و مدیریت است و اتفاقات خوبی افتاده است.
اکبری مقدم در پایان از خبرنگاران خواست که شما به عنوان خبرنگار تحقیق کنید که جرم ها و انواع آن در کدام محله ها بیشتر اتفاق می افتد که مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: صداقت در انعکاس اخبار با کسب اطلاعات کافی داشته باشید، دلسوز کشور و شهرستان باشید، در نشریات نباید به هیچ عنوان فرقه گرایی دیده شود و باید به سمت اسلام ناب محمدی حرکت کنید، اطاعت از مقام معظم رهبری باید همواره سرلوحه کار ما باشد، امور فرهنگی را به طور کارشناسی کار کنید و پیگیر باشید و در بحث مجازات های جایگزین کارهای خوبی انجام داده ایم که گزارش آن به اطلاع خواهد رسید.
حکمتی فر نیز در پایان از اصحاب رسانه به جهت حضور در این نشست، تشکر کرد و گفت:شما خبرنگاران باید حبری را انتشار دهید و قلمی را برکاغذ بگذارید که برای مردم و جامعه خیری داشته باشد، دشمن ما بد عهد است، به قول و قرار خود عمل نمی کند و ما باید در جهت شفاف کردن موضوعات به مردم گام برداریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار