وزارت آموزش و پرورش و بنیاد بیماری‌های نادر تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

بطحایی: به فرزندان خود مهارت زندگی کردن کنار بیماران را آموزش دهیم

تهران (پانا) - وزارت آموزش و پرورش و بنیاد بیماری‌های نادر تفاهم کردند در زمینه آگاهی‌بخشی درباره این بیماری‌ها همکاری کنند.

کد مطلب: ۸۳۱۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: به فرزندان خود مهارت زندگی کردن کنار  بیماران را آموزش دهیم

وزیر آموزش و پرورش نقش مهم آموزش و پرورش در همکاری با بنیاد بیماری‌های نادر را آموزش مهارت های اجتماعی به دانش‌آموزان برای مواجه با بیماران دانست و تاکید کرد کودکان باید یاد بگیرند این بیماران نیز به عنوان عضوی از جامعه حق دارند از امکانات کشور استفاده کنند.

سید محمد بطحایی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه که ظهر امروز در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن تجلیل از زحمات و خدمات بنیاد بیماری های نادر از مرحوم دکتر داوودیان، بنیانگذار این بنیاد به نیکی یاد کرد و گفت: «مدتی زیادی نیست با خدمات مرحوم داوودیان و این بنیاد آشنا شدم اما در همین زمان کم آثار خدمات این بزرگوار کاملا مشهود است و تداوم فعالیت‌ها در بنیاد نیز ناشی از خدمات ارزنده این مرحوم است.»

او ادامه داد: «یکی از نشانه‌های بارز در جامعه ما داشتن روحیه خیرخواهانه در تشکل‌ها و بنیادهای غیرانتفاعی است که فقط با هدف انسان‌دوستانه در زمینه‌های بهداشتی و سلامت کار می‌کنند. وجود این روحیه در بین مردم آن ناشی از تمدن کهن ایرانی اسلامی و آموزه‌های دینی ماست که به مشارکت در چنین اقداماتی ترغیب می شویم.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «هنوز در جامعه فرصت برای کارهای خیرخواهانه بسیار است و یکی از مهمترین روش‌های اشاعه و گسترش این حرکت های مبارک و خیر، حمایت از بنیادها و موسساتی مانند بنیاد حمایت از بیماری‌های نادر است.»

بطحایی ادامه داد: «برگزاری چنین جلساتی فقط منجر به ارتقای کمی و کیفی کارهای بنیاد نمی‌شود بلکه افراد جامعه را به ورود در این عرصه‌ها تشویق می‌کند.»

بطحایی گفت: «منظر اول آموزش‌های ما به کودکان و والدین آنها است که نقشی پیشگیرانه دارد و هزینه‌های درمانی آتی را کاهش می دهد. وقتی عضوی از خانواده با بیماری‌های نادر آشنا باشد این حساسیت را نسبت به اطرافیان هم خواهد داشت و درصورت دیدن علائم بیماری در همان سال‌های نخست به آنها کمک کند.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «نقش دوم موضوع غربالگری افراد است. متاسفانه به دلایل مختلف در حوزه‌هایی که نارسایی‌های جسمی دانش آموزان را به دنبال دارد برخی خانواده‌ها به دلیل برخی ویژگی‌های فرهنگی، نشانه‌های بیماری فرزندشان را پنهان می‌کنند و حتی در برخی از مواقع آنها را به مدرسه نمی‌فرستند؛ چرا که بیماری فرزند خود را عیب تلقی می‌کنند که این امر برای بیمار صدمات جسمی دارد و از نظر اجتماعی نیز آثار زیادی به بیمار وارد می‌شود.»

بطحایی نقش سوم آموزش و پرورش را آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان برای مواجه با افرادی که دارای بیماری هستند، دانست و گفت: «بچه‌های ما باید یاد بگیرند که در جامعه کسانی حضور دارند که به بیماری‌های نادر مبتلایند و باید با آنها زندگی کنند. بچه‌های ما باید یاد بگیرند این بیماران نیز به عنوان عضوی از جامعه و به اندازه آنان حق دارند از سرمایه و امکانات کشور استفاده کنند و اجازه ندارند نگاه تحقیرآمیز به آنها داشته باشند.»

او ادامه داد: «نقش سوم آموزش و پرورش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون ما باید به فرزندان خود مهارت زندگی کردن کنار این بیماران را آموزش دهیم. این آموزش در واقع آموزش زندگی کردن به دانش‌آموزان در جامعه است.»

بطحایی در پایان گفت: «ما در آموزش و پرورش وظیفه خود می‌دانیم که در این امر مهم شرکت کنیم. به دنبال این هستیم کارگروهی برای همکاری با همه موسسات و بنیادهای مشابه بنیاد حمایت از بیماری‌های نادر تشکیل دهیم. بستر آموزشی مناسب در آموزش و پرورش وجود دارد و می‌توانیم در مدارس یک دوره دوساعته را در مورد بیماری‌های نادر با همکاری بنیاد برگزار کنیم. همچنین تلویزیون تعاملی آموزش و پرورش نیز برای آموزش و ارتباط دانش‌آموزان با بنیاد آماده همکاری است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار