عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات وملزومات پزشکی مطرح کرد

دستگا‌ه‌های دولتی در خرید دستگاه‌های همودیالیز به قانون استفاده حداکثر از توان داخلی عمل کنند

تهران (پانا) - عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی با اشاره به تولید محصول دانش‌بنیان همودیالیز در پارک فناوری پردیس می‌گوید در شرایطی که کشور با محدودیت منابع ارزی روبروست مراکز درمانی دولتی کشور باید در راستای قانون استفاده حداکثری از توان داخلی، نیاز کشور به این دستگاه‌ها را از محل ظرفیت‌های ایجاد شده در داخل کشور تامین کنند.

کد مطلب: ۸۳۱۵۷۴
لینک کوتاه کپی شد
دستگا‌ه‌های دولتی در خرید دستگاه‌های همودیالیز به قانون استفاده حداکثر از توان داخلی عمل کنند

بهروز سبک‌دست اظهار کرد: در شرایطی که کشور نیازبه حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از خروج بی‌رویه ارز دارد باید از تولیداتی که با تکیه بر دانش، توان و تخصص نیروی ماهر انسانی داخلی به تولیدانبوه رسیده‌اند حمایت کرد.

وی با اشاره به تولید محصول دانش بنیان جدید همودیالیز اظهار کرد:‌ تولید این محصول با سرمایه‌گذاری 12 میلیاردتومانی بخش خصوصی انجام شده است و نسبت به سایر محصولات وارداتی در تولید محصول مشابه با کاهش حداقل 20درصدی قیمت فروش همراه است.این شرکت دانش‌بنیان در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات دیالیز فعالیت می‌کند و در پارک فناوری پردیس مستقر است.

سبک‌دست با بیان اینکه دستگاه‌های دیالیز جزو محصولات های‌تک در دنیا هستند، عنوان کرد:‌ با تولید این محصول ایران پنجمین کشوری است که در کنار 4 کشور و 8 شرکت در دنیا محصولی با دانش روز دنیا را به تولید انبوه رسانده است.

وی با بیان اینکه محصول همودیالیز دانش‌بنیان یکی از پیچیده‌ترین دستگاههایی است که چند وجهی است، اظهار کرد:‌ این دستگاه بالاترین استانداردهای بهداشتی و درمانی را داراست چرا که در طول درمان به تکرار خون از بدن بیمار خارج و دوباره به بدن بیمار بازمی‌گردد و حساسیت ویژه ای دارد.

عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی با تاکید براینکه تولید این محصول مهندسی معکوس نبوده است، خاطرنشان کرد: بیش از 25 ماژول فناورانه این دستگاه شامل طراحی و ساخت اجزاء، طراحی و ساخت محصول و نیز طراحی و پیاده سازی نرم افزار کاملا به روش مستقل در ایران انجام شده است.

وی با بیان اینکه پروانه تولید این دستگاه از اداره کل تجهیزات پزشکی اخذ شده است و دریک دوره بررسی9 و 6 ماهه به تائید دانشگاه‌های تهران و بقیه‌الله رسیده است ادامه داد:‌ که در یکی از این آزمون‌ها این دستگاه با دستگاه‌های آلمانی تست تطبیقی داده شده و تائید کارکرد را به دست آورده است.

سبک‌دست خاطرنشان کرد: پروانه بهره‌برداری تولید این محصول برای تولید سالانه 1000 دستگاه از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ شده است و تاکنون 70 دستگاه آن در 4 شهر کشور نصب و راه اندازی شد. عمر این دستگاه‌ها بین 20 تا 30هزار ساعت و با توجه به شیفت‌های مرسوم در مراکز درمانی بین 6 تا 7 سال است.

عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی عنوان کرد:‌ تاکنون 6 دستگاه از محصول همودیالیز تولید شده با فناوری دانش‌بنیان به هرات افغانستان صادرشده و برنامه‌ریزی برای صادرات آن به سایر کشورها در دستور کار است.

وی با بیان اینکه این محصول نسبت به نمونه‌های موجود خارجی در ایران دارای قابلیت‌های بیشتری است، تصریح کرد:‌ تخت دیالیز و تستر دستگاه‌ هم در این شرکت تولید شده است و این امیدواری وجود دارد که تا 200 دستگاه از محصول تولیدی به کشورهای آفریقایی، گرجستان و آذربایجان صادر شود.

سبک‌دست با بیان اینکه سالانه تا 500 دستگاه از نمونه‌های مشابه دستگاه همودیالیز برای تامین نیازهای پزشکی کشور وارد می‌شود، اظهار کرد: در سال حمایت از تولید ملی و در شرایط محدودیت منابع ارزی منافع ملی حکم می‌کند از تولیدات با‌کیفیت داخلی حمایت شود و به همین دلیل برای واردات محصولاتی که نمونه مشابه آن در داخل کشور تولید می‌شود محدودیت ایجاد شود.

وی پیشنهاد کرد تعرفه واردات محصولات مشابه محصول دانش‌بنیان تولیدی کشور از 5 به 20 درصد افزایش یابد. وی افزود: این پیشنهاد با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت همراه است و باید به تائید وزارت بهداشت و درمان نیز برسد.

سبک‌دست عنوان کرد: با توجه به این که 80 درصد مراکز دیالیز کشور در بخش دولتی است بهتر است این دستگاه‌ها خرید داخلی از محصولات ایرانی را در دستور کار قرار دهند آن هم در شرایطی که محصولات تولیدی داخلی 20 درصد ارزانتر است و هزینه‌های تعمیر و نگهداری بسیار پائین‌تری دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار