امام جمعه چناران؛

مهمترین وظیفه مردم در جنگ اقتصادى برخورد هوشمندانه و آگاهانه با توطئه‏ هاى غرب است

چناران (پانا)- حجه السلام و المسلمین مظفر تاجی امام جمعه چناران در خطبه های نماز جمعه چناران گفت : مهمترین وظیفه مردم در جنگ اقتصادى و یا به عبارت بهتر جنگ ترکیبى دشمن، برخورد هوشمندانه و آگاهانه با توطئه‏ هاى پیچیده غرب در جنگ اقتصادى است. چراکه این مردم هستند که عوارض ناشى از جنگ اقتصادى را متحمل شده و باید فهم دقیقى از این شرایط داشته باشند

کد مطلب: ۸۳۱۵۲۰
لینک کوتاه کپی شد
مهمترین وظیفه مردم در جنگ اقتصادى برخورد هوشمندانه و آگاهانه با توطئه‏ هاى غرب  است

خطیب جمعه چناران با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خطبه های نمازعید سعید فطر در موضوع وظایف اقشار مختلف جامعه اعم ازنخبگان، مسولین، جریانات سیاسی و آحاد جامعه در جنگ اقتصادی دشمن به نقش مردم اشاره وگفت: مهمترین وظیفه مردم در جنگ اقتصادى و یا به عبارت بهتر جنگ ترکیبى دشمن، برخورد هوشمندانه و آگاهانه با توطئه‏ هاى پیچیده غرب در جنگ اقتصادى است. چراکه این مردم هستند که عوارض ناشى از جنگ اقتصادى را متحمل شده و باید فهم دقیقى از این شرایط داشته باشند تا بتوانند با مقاومت و تحمل فشارها از این گردنه سخت عبور کنند. ضمن آنکه دشمن تلاش خواهد کرد تا با عملیات روانى در خصوص میزان تحمل ملت و توان نظام در برابر فشارهاى اقتصادى، مردم و حتى برخى از مدیران و نیروهاى انقلابى مدافع نظام را دچار خطاى محاسباتى کند.

حجه السلام و المسلمین مظفر تاجی افزود:دشمن مى ‏داند که براى رسیدن به اهداف خود باید در ذهنیت مدافعان انقلاب اختلالى ایجاد کند تا بتواند در اراده آنها در دفاع از انقلاب تردید ایجاد کند. طرح بحث فروپاشى اجتماعى که از سوى دشمنان القاء و از سوى برخى از عوامل ناآگاه آن‏ها در داخل تکرار مى‏شود در همین راستا قابل ارزیابى است. ازاین ‏رو، حفظ دواصل بیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد. یکى «انگیزه دفاع» در نیروهاى ارزشى و دیگرى «امید مردم به آینده بهتر» است که مرتباً از سوى رهبر معظم انقلاب تکرار مى شود.

وی گفت:مهمترین وظیفه مردم در جنگ اقتصادى و یا به عبارت بهتر جنگ ترکیبى دشمن، برخورد هوشمندانه و آگاهانه با توطئه‏ هاى پیچیده غرب در جنگ اقتصادى است. چراکه این مردم هستند که عوارض ناشى از جنگ اقتصادى را متحمل شده و باید فهم دقیقى از این شرایط داشته باشند تا بتوانند با مقاومت و تحمل فشارها از این گردنه سخت عبور کنند.

خطیب جمعه چناران با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ایشان گفت: لازمه‏ ی مردمی بودن، زندگی کردن در سطح متوسط مردم است. رهبر انقلاب خطاب به نمایندگان مجلس تصریح می‏کنند:«پیوند حقیقی با مردم، مستلزم حضور در میان آنان و دور نشدن از سطح متوسط زندگی آنان است. ساده‏زیستی و پرهیز از اسراف و پرهیز از هزینه کردن بیت‏المال در امور شخصی و غیر ضروری، شرط لازم برای حفظ این پیوند است. ترویج فرهنگ اشرافی‏گری و تجمّل و سفرهای پرهزینه و بیهوده‏ی خارجی از کیسه ‏ی مردم، دور از شأن نمایندگی و عامل گسیخته شدن پیوند نماینده با مردم است.»

حجه السلام و المسلمین مظفر تاجی گفت:وقتی مستی اشرافی ‏گری گسترش پیدا کرد و خوی کاخ ‏نشینی رواج یافت، پیوندها با مردم گسسته خواهد شد و دیگر دغدغه‏ ی مسئولین دغدغه‏ های مردم نخواهد بود. در مقابل مردم نیز مسئولین را از خود نخواهند دانست و به آنان به چشم امانت ‏داران بیت‏المال و دلسوزان ملت نگاه نخواهند کرد.

ایشان افزودند: ضرورت مسابقه خدمت جهادی و انقلابی همراه با ساده‏ زیستی مسئولان و پرهیز جدی آنان از تجملات و اشرافی ‏گری توصیه دائمی و مستمر و پرتکرار حضرت امام خامنه ‏ای به همه دولت‏ها و مسئولان در ادوار گذشته تا کنون بوده و هست.

مطالعه سیره عملی، صحیفه نورانی زندگی و جهت‏ گیری راهبردی حضرت امام خمینی (ره) قبل از انقلاب، مخالفت شدید با اشرافیت طاغوت در نظام پهلوی بوده و مردم را نیز به مبارزه با فساد اشرافی‏گری طاغوت فراخواندند و پس از انقلاب تا آخرین روزهای عمر بابرکت خود پیوسته به مسئولان، دولتمردان و کارگزاران نظام اسلامی تأکید‏ می‏کردند که هرگز به سمت اشرافی‏گری نروند که نخستین گام دولتمردان به سوی اشرافی‏گری، به معنای بازگشت از مسیر اصیل انقلاب اسلامی و دست برداشتن از ارزش‏های ناب اسلامی و غلتیدن در ورطه‏ انحراف است.

خطیب جمعه چناران گفت: تجمل ‏گرایی، اشرافی‏گری، رفاه‏طلبی و تفرعن‏زدگی برخی مسئولان و مدیران چه در حوزه‏ اخلاق شخصی و چه در حوزه‏ مشی سیاسی و مدیریتی یکی از آفت‏های بزرگ و خطرناکی است که شالوده فرهنگ جامعه را نشانه گرفته و آثار غیرقابل جبران از خود بر جای می‏گذارد.

وی با اشاره به مناسبت 6 تیر 1360 سالگرد ترور رهبر انقلاب (مدظله العالی) گفت: کمتر از یک هفته بعد از اقدام قانونى مجلس شوراى اسلامى در روزهاى پایانى خرداد ماه ۱۳۶۰ در اعلام بى ‏کفایتى ابوالحسن بنى‏ صدر که به عزل وى از ریاست جمهورى انجامید، مسجد ابوذر تهران در ششم تیرماه همان سال، صحنه عملیات منافقین براى ترور شخصیتى شد که نقش اصلى را در روشنگرى نسبت به خیانت‏ها و جنایت‏هاى بنى‏ صدر و منافقین داشت.

حجه السلام و المسلمین مظفر تاجی افزود:حضرت آیت ‏الله خامنه‏ اى (مدظله‏العالى) در آن زمان علاوه بر نمایندگى مجلس، مسؤولیت امامت جمعه تهران و نمایندگى حضرت امام (ره) در شوراى عالى دفاع را برعهده داشت، به‏ دلیل نقش مؤثر در شکل ‏گیرى و پیروزى انقلاب و تبیین دقیق و هوشمندانه اصول و ارزش‏هاى انقلاب در تریبون‏هاى مختلف از جمله خطبه‏ هاى نمازجمعه، از مدت‏ها قبل همچون دیگر شخصیت‏هاى انقلاب نظیر شهید مظهرى، شهید مفتح و شهید بهشتى هدف دشمنان انقلاب بود، اما به ‏رغم برنامه ‏ریزى دقیق و حساب‏شده منافقین، عنایات الهى سبب ناکامى تروریست‏ها در شهادت ایشان گردیده به رغم آسیب بدنى جدى اما انقلاب اسلامى این توفیق را داشت تا سال‏هاى سال از وجود با برکت ایشان ابتدا در دو دوره سنگر ریاست جمهورى و سپس از آن در جایگاه رهبرى نظام اسلامى استفاده کرده و به افتخارات بلندى دست یابد.

وی با اشاره به سالروز شهادت شهید یهشتی و یاران با وفای امام و انقلاب گفت: هدف اصلى عملیات هفتم تیر شکستن کمر نظام بود. این امر نشان مى‏دهد که منافقین تصور مى‏کردند که با ترور رهبران نظام و از میان برداشتن بزرگانى مانند شهید بهشتى، نظام اسلامى آینده‏اى نخواهد داشت و لامحاله شکست خواهد خورد و آنان در ایران به کمک صدام و آمریکا و فرانسه به قدرت خواهند رسید.

خطیب جمعه چناران گفت:قابل توجه این است که سازمان تروریستى منافقین در همان زمان با انجام چنین ترورهاى بزرگى باز هم مورد حمایت آمریکا و فرانسه و دیگر کشورهاى غربى قرار مى‏گیرد. منافقین که در زمان حکومت پهلوى به‏علت ترور یک نیروى آمریکایى تروریست معرفى مى‏شدند و سران و رهبران آن توسط ساواک مورد حمایت غرب دستگیر و اعدام مى شدند، با وقوع انقلاب اسلامى کاملا مورد حمایت غرب واقع شدند. وقتى منافقین کشتار وسیع مردم ایران و ترور رهبران نظام را آغاز کردند دیگر از نظر آمریکایى‏ها، گروهى تروریستى محسوب نشدند و کاملا مورد حمایت قرار گرفتند. درهمان زمان مسعود رجوى در سال‏هاى حضور در عراق و همکارى با صدام در ملاقات‏هایش با سران حکومت بعث به این امر افتخار مى‏کرد که هم کار تروریستى در ایران مى‏کند و هم مورد حمایت آمریکا و فرانسه است.

وی در همین راستا وبا اشاره به هفته قوه قضائیه گفت: قوه ‏ى قضائیه مانند سایر نهادها و بخش‏هاى قانونى کشور، در انجام خدمات و رسیدگى به وظایف خود موفقیت‏ها و ضعف‏هایى داشته و دارد، اما با توجه به جایگاه مهمى که قوه‏ى قضائیه در اصلاح امور کشور و اثرگذارى بر سایر قوا دارد، رهبرى براى قوه‏ى قضائیه مدیریت جهادى و تحولى را توصیه کرده و مى‏کنند و از مسؤولان قضایى کشور مطالبه‏ى چنین روندى را دارند. ازاین ‏روست که رهبر معظم انقلاب با تکیه بر وظایف قانونى قوه‏ى قضائیه «نگاه تحولى و جهادى» در برنامه‏ریزى‏ها و اقدامات در قوه‏ى قضائیه را ضرورى خواندند و با اشاره به جایگاه قانونى بالاى این قوه و تأثیرگذارى آن بر دو قوه‏ى دیگر و در مسائل عمومى کشور، گفتند: در قانون اساسى تصریح شده است که نظارت بر حُسن اجراى قوانین و نظارت بر حُسن اجراى امور بر عهده‏ى قوه‏ى قضائیه است و دیوان عدالت ادارى و سازمان بازرسى کل کشور به‏عنوان دو بازوى اصلى قوه، مسؤولیت این دو وظیفه‏ى مهم را بر عهده دارند.

مظفر تاجی گفت:استیفاى حقوق عامه؛ برخورد با فساد، عدالت‏خواهى وعدالت ورزى، ایستادگى در راه حق‏، پرهیزاز سیاست‏ بازى‏، ضرورت حفظ استقلال‏، انقلابى عمل کردن، حفظ سلامت قوه قضائیه، اقتدار و اعتماد، عملکرد درست قوه قضائیه، وضرورت نهادینه شدن اصل تقوا، ایستادگى در راه حق‏ و بى طرفى در قوه قضائیه‏ از جمله مطالبات مقام معظم رهبری و مردم از قوه قضائیه است.

وی با اشاره به خروج آمریکا ازشورای حقوق بشرسازمان ملل گفت: اینکه در زمان قرائت بیانیه خروج آمریکا از شوراى حقوق بشر سازمان ملل، نیکى هیلى نماینده آمریکا، این شورا را حامى ناقضان حقوق بشر و فاضلابى براى جانبدارى هاى سیاسى معرفى مى کند، نشان از یکجانبه گرایى مطلق آمریکایى ها در شرایط فعلى و نظم جدید جهانى دارد.

ایشان با اشاره به ائتلاف دو جریان سائرون و فتح برای تشکیل دولت درعراق گفت: ائتلاف صدر و عامرى توطئه‏ هاى کشورهاى معاند عراق را که با آتش زدن صندوق‏هاى راى جرقه آن ‏را آغاز کرده بودند، نقش برآب مى ‏کند. همچنین این ائتلاف بیش از آنکه جنبه سیاسى داشته باشد، داراى جنبه اتحادى و دینى است. باید بر روى این مسأله تأکید کردکه ائتلاف صدر- عامرى مقدمات تشکیل دولت آینده را فراهم آورد و برنامه برخى دشمنان براى عدم تشکیل دولت آینده و ورود به بحرانى سیاسى را خنثى کرد.

وی با اشاره به حملات شدید ائتلاف سعودی آمریکایی و اسرائیلی بر علیه مردم مظلوم یمن گفت: ائتلاف سعودى بیش از سه سال است در تجاوز به یمن علاوه بر نابودى زیر ساخت‏هاى این کشور یک تراژدى انسانى در این نقطه از جغرافیاى جهان اسلام ایجاد کرده است.اکنون نیز به ‏دنبال آن است که با محاصره مهم‏ترین بندر این کشور و شریان حیاتى ملت مظلوم یمن، سناریوى طراحى شده توسط آمریکا که ایجاد ناامیدى و ترس در مردم یمن است را با اشغال بندر الحدیده، پیاده‏سازى کند. در شرایط کنونى مهم‏ترین راه ارتباطى مردم یمن با جهان خارج براى تأمین موادغذایى و دارویى بندر الحدیده در غرب یمن است. اما در روزهاى گذشته شدت حملات ائتلاف سعودى به این بندر بیشتر شده است. در واقع ائتلاف سعودى به‏دنبال آن است تا با اشغال این بندر زمینه را براى تسلیم شدن انصارالله فراهم کند.

خطیب جمعه چناران با اشاره به اول تیرماه؛ سالروز تأسیس «سازمان تبلیغات اسلامى» به‏ فرمان حضرت امام خمینى(ره) درسال (1360 ش)؛ روز تبلیغ و اطلاع‏ گفت: رسانى دینى‏ با نگاهى به شرایط دنیاى امروز مشاهده مى‏کنیم که تبلیغات شدیدى علیه دین به‏ طورکلى و دین اسلام به ‏طور خاص از سوى دولت‏هاى سلطه ‏طلب و ضد دین که دین اسلام را مانع رسیدن به خواسته‏ هاى خود مى ‏دانند، درحال انجام است. در این شرایط معرفى اسلام راستین و حقیقى در مقابل هجمه فکرى و فرهنگى دشمنان اسلام، راهکارى اساسى دانسته مى ‏شود.

مظفر تاجی گفت: امام خمینى(ره) در سال‏هاى اولیه شکل ‏گیرى نظام اسلامى به این موضوع توجه داشتند. با توجه به این ضرورت بود که بعد از پیروزى انقلاب اسلامى، نهاد شوراى عالى تبلیغات اسلامى در اول تیرماه ۱۳۶۰ به ‏صورت نهادى منسجم، مستقل و وابسته به ولایت ‏فقیه با اراده امام(ره) و به ‏منظور پرداختن به امر تبلیغات به ‏وجود آمد و در سیر تکاملى خود، در ۱۴/۱/۱۳۶۸ با دست خط مبارک امام خمینى(ره) به سازمان تبلیغات اسلامى تغییر نام یافت.در حال حاضر نیز رسالت این نهاد و نیز مبلغان گرامى این است که این‏ راه را ادامه دهند و در مسیر معرفى حقایق حقه اسلام مبین گام بردارند، به ‏ویژه در شرایطى که دشمنان به ‏دنبال معرفى چهره‏ اى غیرواقعى و خشن از اسلام در قالب گروه‏هاى تکفیرى و تروریستى هستند.

وی با اشاره به مناسبت هشتم شوال؛ سالروز تخریب بُقاع متبرکه ائمه بقیع (ع) در مدینه‏ ى منوره توسط وهابیون سعودى در سال (1344 ق) گفت: هشتم شوال، سالروز حادثه‏ اى دلخراش در تاریخ شیعه است؛ سالروز تخریب قبرستان مقدس بقیع در شهر مدینه، به دست پیروان فرقه انحرافى و افراطى وهابیت، حادثه ‏اى که گویاى مظلومیت تاریخى شیعه در همگى اعصار و دوره‏ها است و این حادثه از یکسو معلول جهل و نادانى و افراط گرایى ‏بى‏منطق و دلیلِ فرقه ‏اى منحرف به نام وهابیت است و از سوى دیگر حاصل نقشه شوم استعمار انگلیس و سیاست دین‏ ستیزانه آن با افکار و عقاید حقه اسلامى. نظام سلطه ‏اى که در طول تاریخ براى پیش برد اهداف و سیاست‏هاى خود، عقاید اصیل و حقه اسلامى شیعى که مبناى تفکر خود را مبارزه با ظلم و ستم و جهل و نادانى قرار داده است، را مانع اصلى دانسته و درصدد محو آن به هر طریق ممکن بوده است.

خطیب جمعه چناران با اشاره به سالروز تشکیل جهاد کشاورزی گفت: مدیریت جهادی، یادگاری است گران سنگ از دوران دفاع و حماسه که در آن، تهیه و تجهیز سرمایه های انسانی و مادی و برنامه ریزی فعالیت ها و انجام اقدامات، همه در فضایی برگرفته از آموزه های اصیل دینی صورت می گرفته است و مهمترین ویژگی آن، ذوب اراده ی انسان در اراده ی الهی بوده و البته نماد این امتزاج عاشقانه، فرمانبری آگاهانه از ولی امر یا ولی فقیه زمان است. و مدیریت جهادی مقوله ای است همزاد انقلاب اسلامی که آثار مبارک آن در فرازهایی از دوران دفاع مقدس و خصوصاً نهاد های بخش کشاورزی از جمله جهاد کشاورزی ظهور و بروز پیدا کرده است. درک صحیح از تهاجم و تخاصم اقتصادی باعث شده که در چند سال گذشته تاکیدات مقام معظم رهبری روی حوزه اقتصاد و اقتصاد مقاومتی باشد که در نامگذاری سال ها این موضوع منعکس شد، بنابراین شرایطی که امروزه در محیط اقتصادی شاهد هستیم ناشی از فشار تمام عیار و آشکار در اثرگذاری بر روی مقدرات اقتصادی توسط آمریکا و هم پیمانانش است که در این مسیر نقش محوری را صهیونیسم دارد.

وی با اشاره به روز اصناف گفت: اصناف همچون رگ‏هاى شبکه انتقال خون در کشور عمل مى‏کنند. اصناف مسؤولیت انتقال و توزیع کالا در کشور را به‏عهده دارند. ارتباط مستقیم با مردم داشته و خود بخش مهمى از مردم هستند. عملکرد این قشر مهم اثر مهمى در کاهش فشار بر مردم دارد. دو نقش مهم اصناف در این صحنه جلوگیرى از افزایش غیر واقعى قیمت‏ها و مقابله با سواستفاده افراد سودجو است.

ایشان با اشاره به هفته صرفه جویی آب گفت: در فرهنگ قرآنى مفهوم صرفه ‏جویى در مواقع بحرانى، معناى جدى ‏ترى یافته و به برنامه ‏ریزى براى استفاده بهینه واعتدال گونه توسط سازمان‏هاى دولتى و عموم افراد جامعه توصیه و سفارش مى ‏نماید. نظیر این موضوع، داستان حضرت یوسف در مورد مقابله با بحران اقتصادى و برنامه ‏ریزى براى آن است.

حجه السلام و المسلمین مظفر تاجی با استفاده از تعالیم حیاتبخش اسلام، صرفه‏جویى در مصرف آب و روش درست استفاده از آن ‏را در تمامى کشور به فرهنگى اصیل و همگانى تبدیل کنیم. همچنین ازاین تعالیم اسلامى در مورد صرفه‏ جویى آب را باید در برنامه‏ ریزهاى سازمان‏هاى مختلف کشور که مسؤولیت این امر را به‏عهده دارند و از عواقب آن آگاهى بیشترى دارند، در راهبردها و برنامه‏ ریزى‏هاى کلان مدنظر قرار دهند و به امرى ضرورى تبدیل نمایند تا بتوان فرهنگ مصرف و صرفه‏ جویى را توسعه بخشید و ارتقا داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار