مدیرعامل کانون پرورش فکری: نحوه حضور در نمایشگاههای کتاب نیازمند بازنگری است
تهران (پانا) - مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر دور شدن از شیوه انتشار کتاب به سبک ۴۰ سال پیش و تولید پیوستهای دیجیتال، صوتی و انیمیشن، راهاندازی بخش فروش آنلاین کتاب و افزایش تعداد عنوانها و شمارگان کتابهای بریل تاکید کرد.
به گزارش ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مربیان و دستاندرکاران بخش فروش و بازرگانی کانون در نشست بررسی کیفیت و نحوه حضور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سیویکمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران که در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد، به بیان دیدگاههایشان پرداختند و نقاط قوت و ضعف این فعالیت ۱۰ روزه و پیشنهادهایشان را برای کیفیت بخشی به حضور کانون در دورههای بعدی نمایشگاه ارائه کردند.
بهبود فضاسازی و طراحی جذاب و کودکانه، چاپ آثار کانون در شمارگان بیشتر و جبران کسریهای موجود در غرفه در زمانی مناسب، افزایش شمار نیروهای حاضر در غرفهها، توجه به انتشار بیشتر کتابهای بریل، صوتی و سرگرمیهای مناسب و فیلمهای کانون، ارائه تخفیفهای مناسب به بازدیدکنندگان، برپایی برنامههای جنبی و دعوت برنامهریزیشده از نویسندگان و هنرمندان عرصه کتاب کودک در غرفه، ورود به عرصه نشر کتاب در گونههایی مانند فانتزی، علمی، تخیلی و وحشت متناسب با نیاز کودکان و نوجوانان و درج موفقیتهای کتابهای برگزیده بر روی جلد آنها از جمله مهمترین نظرهایی بود که در این جلسه با مدیرعامل کانون در میان گذاشته شد.
همچنین لزوم راهاندازی شبکه اینترنتی فروش محصولات کانون، توجه بیشتر به کیفیتبخشی تصویرگری کتابها و لزوم بهرهگیری از مربیان با تجربه و آموزش آنها برای معرفی کتابها به خانوادهها از مهمترین بحثهایی بود که در این جلسه به آنها اشاره شد.
در ابتدای این نشست حامد میرزاحسینی مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون گزارشی از حضور کانون در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ارائه کرد و گفت: «کانون با ۸۷۰ عنوان از کتابها و ۵۵ عنوان لوح فشرده و ۲۳ عنوان سرگرمی و عروسکش که در میان آن ۳۰ عنوان کتاب بریل و ۷۴ عنوان کتاب چاپ اول نیز وجود داشت در این رویداد فرهنگی حضور داشت. ۷۵ درصد فروش کانون به کتاب، ۱۳ درصد سرگرمی، ۶ درصد نوشتافزار، ۵ درصد عروسک و ۱ درصد لوح فشرده اختصاص یافت. کتابهای «انرژی خورشید»، «هستی» و «حقیقت و مرد دانا» پرفروشترینهای کانون در این نمایشگاه بودند.»
حسین ربانیغریبی سرپرست معاونت تولید کانون هم در این نشست گفت: «کانون باید در نمایشگاه کتاب جایگاه خود را از یک فروشنده به یک ارایه دهنده خدمات فرهنگی تغییر دهد و مربیان کانون میتوانند در این زمینه و در قالب فعالیتهای کتابخانهای، فرآیند کتابخوانی را در بین مردم ترویج دهند و ما میتوانیم یک الگوی تجاری ناموفق را به یک الگوی فرهنگی موفق در نمایشگاه تبدیل کنیم.»
فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این جلسه گفت: «کار در نمایشگاه کتاب نمونهای از یک کار گروهی است و نقشهای هریک از اعضا در این گروه با هم متفاوت است پس باید همه ما کار خود را به خوبی انجام دهیم.»
او ارتباط مستقیم با مخاطب را مهمترین دلیل حضور در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از سوی کانون عنوان کرد و افزود: «در چنین رویدادی میتوانیم ببینیم طبقههای مختلف اجتماعی به چه کتابهایی علاقهمند هستند و ملاک آنها برای انتخاب کتابهای جذاب چیست؟ انتشارات کانون وظیفه دارد این بازخوردها را دریافت و در تولید کتابها مورد توجه قرار دهد به نظر میرسد کانون باید با رعایت همه ملاحظات و دقت نظر به سمت انتشار کتابهای بیشتری در حوزه علمی، تخیلی، فانتزی و وحشت نیز برود.»
نظری توجه به نیازهای کودکان در برنامهریزیهای کانون را ضروری دانست. او به مناسبنبودن طراحی قفسههای کتاب نمایشگاه برای بچهها گفت: «با گفتوگو و بررسیهای بیشتر شاید به این نتیجه برسیم که با بازنگری در شیوه حضور کانون در نمایشگاه، طراحی و چینش غرفهها، حتی شیوه فروش محصولات را دستخوش تغییر کنیم.»
دور شدن از شیوه انتشار کتاب به سبک ۴۰ سال پیش و تولید پیوستهای دیجیتال، صوتی و انیمیشن، راهاندازی بخش فروش آنلاین کتاب و افزایش تعداد عنوانها و شمارگان کتابهای بریل برای مخاطبان دارای نیازهای ویژه از موضوعهای دیگری بود که مدیرعامل کانون پرورش فکری بر آنها تاکید کرد. نظری گفت: «برپایی فعالیتهای گروهی مانند حضور در نمایشگاه کتاب، اعتبار همه ماست و اگر مرغک کانون در چنین رویدادهایی بدرخشد همه ما در کانون احساس سربلندی میکنیم.»
ارسال دیدگاه