در گفت‌وگو با پانا

درویش،مدیرکل سابق مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست:آمارهای واقعی مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا اعلام نمی‌شود

با سلاح دوچرخه به جنگ خودروها برویم

تهران (پانا) - مدیرکل سابق مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست با تأکید بر ضرورت استفاده از دوچرخه به جای خودرو گفته است که شهرها در تسخیر خودروهاست و باید با سلاح دوچرخه به جنگ خودروها برویم تا از این طریق آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا کاهش یابد .

کد مطلب: ۸۲۶۶۹۰
لینک کوتاه کپی شد
درویش،مدیرکل سابق مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست:آمارهای واقعی  مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا اعلام نمی‌شود

محمد درویش مدیرکل سابق مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با پانا با اشاره به روز جهانی دوچرخه‌سواری گفت: ما برای دوچرخه سواری نیاز به مسیرهای ایمن دوچرخه و پیاده‌راه‌های متعدد داریم.

وی به نبود معابر مشخص برای دوچرخه سواری اشاره کرد و ادامه داد: وجود خودروها در خیابان‌ها مزاحمت زیادی برای شهروندانی که مایل به استفاده از دوچرخه هستند، ایجاد می‌کند بنابراین باید با سلاحی به نام دوچرخه به جنگ خودروها برویم و خیابان‌ها را از اشغال خودروها آزاد کنیم.

درویش ادامه داد: طبق آمار سازمان ملل، سال ۲۰۱۷ در بریتانیا ۵۰ هزار نفر و در لندن ۹۵۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا فوت شدند آنهم در شهرهایی که استاندارد خودرو و بنزین یورو ۶ است و زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی آن با شهری همچون تهران قابل مقایسه نیست در صورتی که جمعیت لندن همانند تهران و جمعیت بریتانیا هم مثل ایران است. اگر در بریتانیا تلفات آلودگی هوا، ۵۰ هزار نفر است چگونه است که در ایران آمار تلفات ۳۵ هزار نفر اعلام می‌شود!

وی افزود: در جلسه‌ای که با معاون اجتماعی وزارت بهداشت داشتیم، گفتیم چرا آمارهای واقعی را اعلام نمی‌کنید و گفتند مردم نگران می‌شوند. در این جلسه گفتیم اگر آمار واقعی اعلام شود، قطعا نمایندگان مجلس و دولتمردان تلاش می‌کنند قوانین سخت‌تری وضع کنند.

این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی گفت: سال گذشته ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای توسعه مترو پیشنهاد شد ولی ۲۲۰ میلیارد تومان تصویب شد چرا چون نمایندگان معتقدند تلفات در جاده‌های کشور بیشتر است و این آمار در تهران کمتر است. البته واقعیت این است که در تهران آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا ۵ هزار نفر نیست. وقتی در لندن ۹۵۰۰ نفر کشته می‌شوند حتما این میزان در تهران ۹۵ هزار نفر و در ایران حداقل ۲۰۰ هزار نفر است. در واقع این موضوع برآورد منطقی بر اساس آمار شهرهای توسعه یافته جهان است اما در ایران آمار دقیق را اعلام نمی‌کنند.

به گفته وی، استفاده از دوچرخه راه دیگری برای پایان دادن به مرگ خاموش ۲۰۰هزار ایرانی در سال است.

رویش با اشاره به تصویب روز جهانی دوچرخه در سازمان ملل متحد به پیشنهاد کشور مسلمان ترکمنستان گفت: قطعنامه‌ای در سازمان ملل تصویب شده که همه ۱۹۳ کشور جهان به آن رأی مثبت دادند و یک رأی ممتنع هم نداشته است و نماینده ایران نیز به آن رأی مثبت داده است. طبق این مصوبه، سازمان ملل هر سال از کشورها می‌خواهد تا گزارشی از پیشرفت ترویج دوچرخه سواری در کشور خود ارائه دهند.

وی افزود: امیدوارم این اتفاق سبب شود که رهبران شهری و نمایندگان شوراهای شهر، به موضوع تغییر مبلمان شهری جدی‌تر نگاه کنند و دیگر به دنبال دادن مجوز برای ساخت پل‌ها و اتوبان‌ها نباشند و بودجه‌ها را به توسعه مترو و ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخه تخصیص دهند و شهرها به‌گونه‌ای باشد که مردم به صورت داوطلبانه از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده نکنند.

درویش گفت: بنابراین برای حل ریشه‌ای ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و کم تحرکی باید مردم به صورت داوطلبانه خودروهای شخصی خود را کنار بگذارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار