معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان :

کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی دو چالش در نظام 3-3-6 است

اصفهان (پانا) - معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان :یکی از چالش های جدی در سال تحصیلی جدید نظام شتابزده 3-3-6 است که باعث شده با کمبود نیروی انسانی ، تجهیزات و فضای آموزشی روبرو باشیم به این خاطر که امسال اولین فارغ التحصیلان این نظام آموزشی را داریم .

کد مطلب: ۸۲۵۹۱۹
لینک کوتاه کپی شد
کمبود فضای آموزشی و نیروی انسانی دو چالش در نظام 3-3-6 است

رحیم محمدی در جمع خبرنگاران بیان کرد: ما در آستانه استقرار پایه دوازدهم هستیم و در حقیقت به پیچیده ترین نقطه فنی نظام 3-3-6 رسیده ایم.

وی افزود: در سند تحول بنیادین دو خوشه تخصصی و عمومی با عنوان انسان و زندگی در قالب درس مدیریت خانواده و سبک زندگی در پایه دوازدهم انسان و مهارت در قالب درس های هنر، تفکر و سواد رسانه و کار آفرینی و تولید برای پایه های دهم و یازدهم تعریف شد که مدارس به اختیار می توانند دو درس از سه درس خوشه انسان و مهارت را تدریس کنند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اذعان بر اینکه در بحث هدایت تحصیلی چالش داشتیم و بحث جدیدی برای خود ما هم بود، ابراز کرد: در سال گذشته بیش از 50 هزار دانش آموز در پایه دهم و یازدهم تحصیل کردند و بیشترین اقبال را از رشته های فنی و حرفه ای داشتند.

وی با بیان اینکه در زمینه هدایت تحصیلی برخی اعتقاد دارند که باید از پایه ابتدایی آغاز شود و منابع برای پرورش دانش آموز از همان ابتدا ایجاد شود، عنوان کرد: در سند تحول بنیادی آموزش و پرورش دو خروجی برای این مسئله ایجاد شده که مومن کار آفرین و مومن پژوهش گر تبیین شده است اما این مسئله نیازمند کمک همه دستگاه ها است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: طرح شتاب زده 3-3-6 باعث شد آموزش و پرورش در همچنان نظام آموزشی خود درگیر باشد.

بهمن رحیم محمدی با بیان اینکه آموزش متوسطه در شرایط فعلی به جهت اجرایی شدن طرح 3-3-6 در شرایط سختی قرار گرفته است، اظهار کرد: با اجرایی شدن طرح 3-3-6 از سال 92 در دوره ابتدایی و اول متوسطه به دلیل تنوع شاخه‌ها در این دو مقطع با مشکلات بسیاری روبرو شدیم.

وی افزود: در شاخه نظری 4 رشته در شاخه فنی و حرفه‌ای 40 رشته و در دوره دوم متوسطه 140 رشته با تغییر این رویکرد با مشکل روبرو شد.

محمدی با بیان اینکه با اجرای این طرح 40 جلد کتاب در دوره ابتدایی و 700 کتاب در دوره متوسطه تغییر یافت، افزود: طرح 3-3-6 باعث شد آموزش و پرورش همچنان در نظام آموزشی خود درگیر باشد.

وی ادامه داد: با توجه به ساختار آموزش و پرورش ما اکنون با سونامی نیروی انسانی روبرو هستیم و بین 2 تا 3 هزار کمبود نیروی انسانی داریم که با 6 پایه شدن نظام آموزش و پرورش این اتفاق افتاده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطر نشان کرد: افرادی که تصمیم به اجرایی شدن طرح شتاب زده 3-3-6 گرفتند باید اکنون پاسخگو باشند که چه تمهیداتی در این راستا در نظر گرفته‌اند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در شش هزار مدرسه در سطح استان در جابجایی دانش آموزان با مشکل روبرو هستیم، خاطر نشان کرد: هر چند که سیستم نظام آموزشی کنونی (3-3-6) از چند سال قبل اجرا شده بود و با تدوین سند تحول بنیادین وارد فاز جدیدی شدیم اما اجرای شتابزده آن باعث شد که نتوانیم بهره وری را ایجاد کنیم .

وی ادامه داد: اکنون زمان آن فرا رسیده است تا این نظام آموزشی با نقشه راهش (سند تحول بنیادین) مورد ارزیابی قرار گیرد تا بینش جامعه و علاقه مندان به آموزش و پرورش نسبت به فرآیندها، برون دادها و فرآیندهایش مشخص شود؛ هر چند که لازم است پیامدهای چنین نظامی در یک فاصله زمانی دورتر پس از وارد شدن فارغ التحصیلان به متن جامعه مورد بررسی قرار می گرفت؛ اما وضعیت کنونی خود نشانگرهایی را برای پیامدها متصور می سازد.

رحیم محمدی تاکید کرد : توجه به شش ساله شدن نظام آموزشی ابتدایی و اضافه گردیدن پایه ششم بر آن و در نهایت نیاز گسترده به معلمان پایه ششم، مسئولان را در تدارک نیروی انسانی مورد نیاز واداشت و به همین خاطر ما از ظرفیت های بخش خصوصی ، خرید صندلی و خرید خدمت اقدام به حل مشکلات خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همچنین در این رابطه با وجود 400 هنرستانی که داشتیم با کمک خیرین 12 هنرستان جدید دیگر نیز اضافه شد و با تفاهم و توافقی که شده قرار است 3 میلیارد و 700 میلیون تومان با مشارکت خیرین تجهیزات مدارس فنی و حرفه ای نیز تامین شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار