رئیس جهاد دانشگاهی: تربیت انسان توسعه‌یافته در نظام آموزش‌وپرورش شکل می‌گیرد

تهران (پانا) - رئیس جهاد دانشگاهی در آئین رونمایی از برنامه «نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس» تاکید کرد تربیت انسان توسعه‌یافته در نظام آموزش‌وپرورش شکل می‌گیرد.

کد مطلب: ۸۲۳۸۵۰
لینک کوتاه کپی شد
رئیس جهاد دانشگاهی: تربیت انسان توسعه‌یافته در نظام آموزش‌وپرورش شکل می‌گیرد

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، پیش از ظهر امروز حمید طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در آئین رونمایی از برنامه «نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس» با تأکید بر جایگاه مهم آموزش‌وپرورش در توسعه، اظهار کرد: از عوامل اصلی پیشرفت و توسعه کشور، توسعه آموزشی است و توسعه فناوری و فرهنگی پس‌ازآن مهم خواهد بود.

طیبی گفت: تربیت انسان توسعه‌یافته در نظام آموزش‌وپرورش شکل می‌گیرد و این فرد خواهد توانست علم را بشناسد، فناوری را بداند و قانون و حقوق را رعایت کند و در حقیقت اگر انسان این‌گونه تربیت شود توسعه فناوری و فرهنگی به دنبال آن رخ می‌دهد و در این مسیر آموزش‌وپرورش بزرگ‌ترین نقش را در توسعه کشور دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه امروزه تنها منابع طبیعی را ثروت نمی‌دانند و منابع انسانی را عامل اصلی تولید ثروت معرفی می‌کنند، اظهار کرد: در جهاد دانشگاهی تلاش شده برنامه‌ریزی آموزش‌ها به مرحله اجرا و عملیات برسد تا در توسعه منابع انسانی نقش داشته باشد.

وی با اشاره به همکاری وزارت آموزش‌وپرورش و جهاد دانشگاهی در برنامه نظام شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس گفت: مجموعه‌ای توانمند، در جهاد دانشگاهی برای تدوین نظام شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس به کارگرفته شده و با الگوسازی موفق این نظام می‌توان در جهت ارتقای عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش گام‌های مؤثری برداشت و امیدوارم این الگوسازی منشأ الگوسازی‌های بزرگ‌تر بعدی شود.

در ادامه این مراسم، دکتر مرجانی رییس پژوهشکده مطالعات توسعه جهاد دانشگاهی با اشاره به منابع کارگرفته شده در نظام بررسی شایستگی‌های مدیران مدارس، تصریح کرد: منابعی که برای تدوین این نظام استفاده‌شده است؛ شامل اسناد بالادستی الگوهای عمومی و اختصاصی شایستگی‌ها، شرح شغل مدیران مدارس و مصاحبه با خبرگان در گروه‌های کانونی بوده است.

وی افزود: نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس در دو بخش شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای طراحی‌شده است که در قسمت شایستگی‌های عمومی؛ مهارت، توانمندی، ارزش‌ها و نگرش‌ها و در قسمت حرفه‌ای شاخص‌های دانش، آموزشی، ارتباطی، مدیریت منابع انسانی و نگاه درست به نظارت و کنترل گنجانده‌شده است.

مرجانی با اشاره به مراحل ورود به سامانه ثبت‌نام گفت: پس از ورود به سامانه، ثبت‌نام و تکمیل آن و همچنین انجام آزمون‌ها، درنهایت نیم‌رخ شایستگی از مدیر مدرسه ارائه داده می‌شود و به دنبال آن برنامه توسعه فردی پیشنهاد می‌شود.

شایان‌ذکر است، در این مراسم مهندس کیا مدیرکل نیازسنجی جهاد دانشگاهی با ارائه گزارشی از مراحل تدوین نظام سنجش شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران مدارس با همکاری بخش‌های مختلف جهاد دانشگاهی، آن را برای ارتقای عملکرد سازمان مهم و ضروری دانست و گفت: ازآنجایی‌که آموزش، بهسازی، مهارت و شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران و توجه به بالندگی آن‌ها از عوامل مهم ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزشی به شمار می‌آید و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم منجر به بهره‌وری و توسعه نیروی انسانی می‌شود، طراحی و استقرار نظام سنجش صلاحیت‌ها برای منابع انسانی با اولویت سنجش شایستگی‌های مدیران مدارس و رؤسای ادارات آموزش‌وپرورش باهدف سنجش و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای منابع انسانی را ضروری دانست.

کیا در ادامه افزود: هزاره سوم زیربنای توسعه، تولید دانش و خرد است و مدرسه و ‌آموزش‌وپرورش باوجود شایستگی‌های حرفه‌ای و صلاحیت‌های مدیران مدارس می‌تواند چنین زیربنایی را مهیا نماید.

وی با تشریح فازهای مختلف تدوین این نظام گفت: فرآیند این پروژه در 6 مرحله انجام می‌شود که شامل تدوین و اجرای دقیق طرح، طراحی چارچوب ارزیابی و توسعه شایستگی‌ها، استقرار کانون ارزیابی، تدوین برنامه‌های توسعه، اجرای ارزیابی و تهیه نیم‌رخ شایستگی‌ها برای توسعه فردی هست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار