هنرستانها، کانون پرورش نخبگان مهارتی و کارآفرین هستند
چالوس (پانا) - معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: «هنرستانهای فنیوحرفهای کانون پرورش نخبگان مهارتی و کارآفرین هستند و دستان کارآمد هنرجویان در کنار ذهنهای خلاق آنها، چرخ رشد، توسعه و اشتغال کشور را با شتاب بیشتر به حرکت درمیآورد.»
اسفندیار نظری در همایش تجلیل از کارکنان و دانشآموزان هنرستانهای فنیوحرفهای و کاردانش شهرستان چالوس که در سالن شهید مرتضی آوینی برگزار شد، اظهار کرد: «پیش ازاین در جامعه ما نسبت به دانشآموزانی که در هدایت تحصیلی به هنرستانهای فنیوحرفهای و کاردانش گرایش داشتند، طرز تفکر خوبی وجود نداشت.»
او با بیان اینکه خوشبختانه این طرز تفکر نادرست، با توجه تغییر نظام آموزشی و سیاستهای جدید سند تحول بنیادین اصلاح شده است، افزود: «در جهان امروزی موفقیت از آن کشورهایی است که دارای اقتصاد دانش بنیان هستند، سخنی که رهبر معظم انقلاب نیز به شدت روی آن تاکید دارند، از این رو ما هم هیچ راه گریزی نداریم جز اینکه از اقتصاد تک محصولی نفت، خارج و به سمت اقتصادی مبتنی بر علم و دانش و خلاقیت های نخبگان وایده پردازان کارآفرین جامعه گام برداریم.»
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با اشاره به فراهم بودن ابزار و امکانات لازم برای تحقق این امر، اظهار کرد: «ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت و خاک جهان و همچنین چهار تا پنج درصد منابع، مخازن و معادن کل دنیا ظرفیت عظیمی برای پیشرفت دارد.»
نظری با اشاره به اهمیت فعالیت هنرستانهای فنیوحرفهای در تربیت نیروهای توانمند، خلاق و کار آفرین، افزود: «هنرستاننای فنیوحرفهای کانون پرورش نخبگان مهارتی و کارآفرین هستند و دستان کارآمد هنرجویان در کنار ذهن های خلاق آن ها، چرخ رشد، توسعه واشتغال کشور را با شتاب بیشتر به حرکت در می آورد.»
او تأکید کرد: «فارغالتحصیلان هنرستانی با توجه به رویکرد جدید استقرار نظام آموزش متوسطه در شاخه فنیوحرفهای و سه ساله شدن این آموزش ها، در آموزشهای نظری و کارگاهی توام با یکدیگر شایستگی های لازم را کسب کرده، آماده ورود مستقیم به بازار کار میشوند و میتوانند چرخ تولید و اشتغال را در جامعه بچرخانند و در صورت تمایل براساس تفاهمهای جدید بدون آزمون ادامه تحصیل بدهند.»
نظری با بیان اینکه چرخه آموزش، تولید و فروش در هنرستانها دنبال میشود، افزود: «آنچه در چشم انداز دوم در نظر گرفته شده موضوع کارآفرینی است، در حقیقت خوداشتغالی زمانی محقق می شود که بتوانیم دانش آموز ایده پرداز کارآفرین تربیت کنیم که قدرت ریسک پذیری داشته باشد.»
او با تأکید براینکه درسال۱۴۰۰جمعیت فعال کشور به ۶۱ میلیون خواهد رسید و ۲۹ ملیون فرصت شغلی مورد نیاز است گفت: «اگر اهداف ارزندهای چون کسب دانش، مهارت زندگی و مهارت کسب و کار در مدارس ما به شایستگی، همت و روحیه کار آفرینی و یاری همه عوامل همچون معلمان، دانشآموزان، اولیا و عزم ملی همه نهادها در پشتیبانی و تهیه امکانات تحقق پیدا کند بسیاری از آسیبهای اجتماعی از جامعه رخت بر خواهد بست.» همچنین
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید توجه خاصی به بحث مشاغل، حرفههای مختلف و کارآفرینی انجام شده است، گفت: «اکنون هنرستانهای مازندران در زمینههای مختلف وضعیت به مراتب بهتری نسبت به گذشته پیدا کردهاند اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی در پیش است که همت و عزم همه نهادها را میطلبد تا آموزش و پرورش به اهداف عالیه خود برسد.»
ارسال دیدگاه