با تصویب شورای اسلامی

روز آرش به‌عنوان «روز ساری» انتخاب شد

ساری (پانا) - شورای اسلامی شهر ساری با پیشنهاد رئیس کمیسیون طرح و برنامه این نهاد مبنی بر نامگذاری روز کمانگیری آرش به عنوان "روز ساری" موافقت کرد.

کد مطلب: ۸۲۰۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد
روز آرش به‌عنوان «روز ساری» انتخاب شد

در بیست و دومین جلسه شورا که بعدازظهر امروز برگزار شد، قاسم قاسمی رئیس کمیسیون طرح و برنامه شورا با ارائه پیشنهادی خواستار نامگذاری روز کمانگیری آرش به عنوان "روز ساری" شد که با موافقت اعضای شورا این پیشنهاد مورد تصویب قرار گرفت.

بر این اساس، مصوبه شورای اسلامی شهر ساری در این خصوص پس از طی مراحل قانونی باید به شورای فرهنگ عمومی ارائه شده تا پس از تصویب از سوی این شورا در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ثبت و درج شود.

متن کامل پیشنهاد قاسم قاسمی رئیس کمیسیون طرح و برنامه شورای اسلامی شهر ساری که در جلسه بیست و دوم این نهاد قرائت شد، به شرح زیر است:

«پس از حمد خداوند بی همتا آغاز کلام امروزمان چه نیکوست که با شهر کهن باشد، شهری که عاشقانه دوستش داریم و زلف با خاطراتش گره زده ایم، اگر امروز شهرمان پیر فرزانه ای است که در آینه اش تک تک مان را نظاره می کند، شاید از ما با نگاهش کنجکاوانه می پرسد جز شکوفه های نارنج که طبیعت من هستند، از هویتم چه قصه ای برای فردای فرزندانتان می توانید بخوانید؟

آیا به راستی قدمتی چنین سترگ هویتش می تواند بی تعریف باشد؟ تاریخش بدون داستانی استادانه می تواند قبای تفاخر برتن کند؟ آیا شهر بی قهرمان ، قصه ای شیرین است برای روایت؟ آیا شهر بی تولد در تقویم روز ها بهانه ای برای پاسداشت و بزرگداشت خواهد داشت؟ در جستجوهای تاریخ باید اسطوره ای باشد که به قدمت و شکوه شهرمان نام آور باشد، که مزین شود تولد این پیر فرزانه به نامش، کسی که کهن تر از فریدون ، نامی تر از کاوه و میهن پرست تر از رستم باشد و در تاریخ پیوند با شهرمان داشته باشد. آری ، آرش کمانگیر که جان در نیام کمان گذاشت و به عشق وطن جان داد و خاک پس گرفت چون شهیدانی که جان شیرین دادند و خاک عزیز ندادند. چه مبارک است که چنین مرد غیوری قهرمان قصه این شهر پر شکوه باشد و روز حماسه اش روز ساری نامگذاری شود.

کمان نیک و هدف نیک و سرزمینمان نیک باد که همیشه جای روزی در تقویم شهر به نام ساری سبز بماند. همانطور که قریب به هزار سال قبل فخرالدین اسعد گرگانی خالق اثر بی بدیل ویس و رامین سده اول قرن پنجم و در نامه پنجمش اینگونه سرود: "از آن خوانند آرش را کمانگیر که از ساری به مرو انداخت یک تیر" لذا پیشنهاد می گردد در راستای اقدامات وسیع فرهنگی در چند سال گذشته و افتتاح بوستان ولایت به عنوان شناسنامه فرهنگ غنی مردمان شهر، روز اسطوره بزرگ تاریخ کشورمان ، روز آرش به عنوان روز ساری انتخاب گردد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار